Ratepension – Sparekassen Farsø

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92452
    AnonymForfatter

    Jeg har et nemt spørgsmål til de som måtte sidde med renteberegning til daglig

    Bank 1 – forrentning 3.00% p.a – 1 mio DKK indestående – årlig tilskrivning – rente = 30.000 DKK p.a
    Farsø – forrentning 3.6% p.a – 1 mio DKK indestående, binding til 2015, men første tilskrivning af renter er i år 2013.
    Direkte link til Farsø: http://www.sparfar.dk/privat/vores-ydelser/opsparing/sund-opsparing.aspx

    Hvis man ønsker at binde sine penge til 2015 – er Farsø så den bedste løsning?
    I så fald – hvor meget rente vil der så blive tilskrevet årligt frem til 2015?

    Banken (Farsø) har ikke kunne komme med disse tal.
    Jeg undrer mig over hvorfor Farsø først tilskriver rente i år 2013.

    #176176
    AnonymForfatter

    Først – det tilbud du har med 3,00 – ingen binding?

    Altså – grunden til de ikke har tilskrevne renter før d. 20 februar 2013 er, at de lukker for tilskuddet d. 20februar 2012 – også skal der gå et år, før du får renter af dit indestående. Det er det samme, hvis du sætter penge ind på en alm. lønkonto – de fleste banker har rentetilskrivning et tidspunkt i december.

    Det der ikke rigtig fremgår, synes jeg, er om hvis du satte pengene ind på kontoen her nu – om du får rente med det samme – eller om man først får rente fra d. 20 februar. Hvis dette er tilfældet, så vil du altså “Låne" pengene gratis til banken i 2 måneder.

    Men ja, hvis du sætter 1.000.000 ind på en konto d. 20 februar 2012 – så vil du i banken med 3 % have et indestående på 1.092.727 (ingen skat trukket), mens du i Farsø vil have 1.111.935 – en forskel på 19207 før skat.

    Så – find lige ud af hvornår “perioden" begynder i Farsø, for hvis den først starter d. 20 februar, så skal du vel heller ikke have pengene ind på kontoen før.

    #176178
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    Der er ingen binding på den nuværende konto.

    Jeg forsøger at finde ud af om der er rente fra dag 1.

    #176180
    AnonymForfatter

    Renten gælder ifølge banken fra dag 1 hvor indskudet sættes ind.
    Altså ikke fra februar 2012.

    #176184
    AnonymForfatter

    Jamen, så er det jo 3,6 % fra nu af – dvs. du scorer 0,6 % i 3år og 2 måneder i forhold til de 3 %.

    Så kommer spørgsmålet om det er smart at låse renten fast helt indtil 2015 – for der er godt nok lang tid til og med den dekort (2%) kan det næsten ikke svare sig at få penge udbetalt (flytte) dem før tid.

    Jeg ville nok vælge at smide mine penge på kontoen med de 3 % – hvis det er 1 million du vil sætte ind, så snakker vi om at du går glip af 5100 (efter PAL-skat) på et år, men at du frit kan vælge et andet tilbud senere hen.

    Men det kommer jo an på hvad du forventer, at der vil ske med renten de næste år. Økonomer snakker jo om den vil forblive lav i nogle år, men det er jo gisninger – for ingen ved hvad fremtiden bringer.

    #176204
    AnonymForfatter

    Du har ret i at det er lang tid.
    De fleste vil ryste på hovedet og tænke aktier/obligationer, men den vogn skal jeg ikke på.
    Der er ikke meget der tyder på at renten stiger foreløbigt, men ja – det er svært at spå om fremtiden. Tak for svaret.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.