Check indløsning

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92433
    AnonymForfatter

    Hvis man indløser en check i sin egen bank – UDSTEDT af et forsikringsselskab(stort anerkendt)hvor mange dage kan pengeinstituttet kræve at pengene skal stå der inden de er til disp. ?
    Beløb over kr 20.000

    #175956
    AnonymForfatter

    Der kan sagtens gå en uge. Banken får checken ind og trækker den så ved udsteder, go når det engang er godkendt, og udsteder banken ikek har påtaæe ret mere, får du pengene. det er meget bøvlet, ogå derfor ikke ret mange bruger check mere.

    #175958
    AnonymForfatter

    Tak for besvarelsen – men er det virkelig lovligt – hvad er årsagen til at de skal valte med mine penge i 1 uge ? – Det er desværre stadig normalt at forsikringsselskaber fremsender på check – de har slet ikke spurgt om jeg ønskede den ind på nemkonto eller på check.
    Er du ansat i bank eller ?

    #175960
    AnonymForfatter

    I sin tid, da vi flyttede uden at have valgt en bankforbindelse endnu, gik jeg ind i de 2 nærmeste bank filial med en pæn stor check.

    Første bank filial sagde nej til at indløse den, anden filial sagde ok, og der ringede man til udstederens bank og reserverede beløbet – så var bank valget nemt
    Alt gik helt gnidningsløst, og pengene var på kontoen et par dage senere.

    #175962
    testForfatter

    en check er jo bare en veksel. hvis du fik pengende hurtigere kunne du resikere at du skulle aflevere dem igen hvis der ikke var dækning på checken.

    Du bør spørge dit forsikringsselskab om hvorfor de ikke bare bruger din nemkonto.

    #175966
    KrisserForfatter

    Lone
    Den bank som checken trækkes fra, kan returnere beløbet helt frem til femtedagen efter checken er betalt. Det fremgår ret klart af Checklovens § 40. Det kunne for eksempel være hvis forsikringsselskabet samme dag har sendt en kopi af checken, fordi den første er meldt bortkommet, og spærringen derfor ikke når at få effekt før checken er betalt. Da banken hæfter for beløbet, og først efterfølgende kan inddrive det fra sin kunde, vil den normalt reservere beløbet. Hvis du er kreditværdig for beløbet, vil du dog normalt kunne få et bevilget overtræk indtil checken er clearet.

    Gribben
    Du har været heldig. Krydsede checks (hvilket checks fra forsikringsselskaber altid er), må kun modtages i den bank hvor du er kunde. Det er decideret ulovligt for banken at modtage krydsede checks fra ikke-kunder (Checklovens § 37).

    #175968
    AnonymForfatter

    Krisser

    Nej, jeg var ikke heldig bare forudseende, da det var en prøve på bankernes service, som jeg ikke kendte.

    I det øjeblik damen sagde ja til checken, oprettede jeg en konto, og først derefter reserverede hun beløbet, så der er ikke foregået noget ulovligt fra bankens side.

    Den første bank sagde nej, men kunne have gjort det samme, hvilket jeg opfordrede dem til – så gik de glip af en ny kunde.

    Og ja, det var en krydset check.
    Man skal ikke være blåøjet, når man ikke kender bankerne og deres serviceniveau.

    At banken så senere blev solgt/fusioneret med deraf følgende serviceforringelse er en anden histore.

    #175970
    HalliHalloForfatter

    En uge? Det må da være en vittighed……

    De mange gange jeg har fået indløst chekcs har de altid været til disposition senest dagen efter. Har jeg haft samme bank som udstederen af chekcen, her forsikringsselskabet, så er pengene på kontoen med det samme.

    #175978
    AnonymForfatter

    Ja min blev sat ind i tirsdags – og den er ikke disponibel endnu…underlig bank – som i øvrigt er mega dårlig mht service…skiftede til en anden filial pga utilfredshed med deres service i den pågældende afd – og hvis jeg så kommer ned i den første afd(hvor jeg var utilfreds) – ¨så skal de nok få sagt højt: ja du hører jo til i :::::: afd… – er det måske ikke meningen og god service at man kan henvende sig i alle filialer landet over… Lortebank

    #175982
    AnonymForfatter

    De checks jeg har fået igennem tidens løb har nu som regel været disponible på min konto når jeg satte dem ind, men med forbehold for at banken kunne trække beløbet tilbage hvis der ikke var dækning, men det har heller ikke været specielt store beløb. En enkelt gang skulle jeg lige vente 3 dage.

    #176008
    pppedeForfatter

    Ærlig talt. Nogle gange undrer man sig over hvad folk forbinder med service, og hvad de efterfølgende vil kværulere om på nettet.

    Sådan er vi jo så åbenbart forskellige, men 5 dages checkclearing er jo bare standard. Jeg undrer mig i øvrigt over, at nogle har så voldsomt et pengebehov at en check skal omsættes til kontanter i samme øjeblik den kommer ind ad brevsprækken/man får den i hånden.

    #176012
    AnonymForfatter

    Ja som du selv skriver….folk er forskellige

    #176016
    HJLForfatter

    Tænk at vi bruger tid på at debatere emnet check i 2011 😀

    Jeg mindes at reglerne blev lavet om fra 3 til 5 dages clearing hvornår kan jeg ikke huske, afhænger måske af hvilken bank man har.

    Jeg kan godt forstå at man kan stå at mangle penge fra en erstatning men jeg kan nu ikke se at banken yder dårlig service.

    Snakkes ved i 2050 så ser vi om emnet fortsat er HOT

    #176308
    AnonymForfatter

    til pppede! ja forstår ikke helt hvordan du kan undre dig over at folk har brug for penge nu og her,jeg har en søn der er uforskyldt kommet på kontanthjælp.han får udbetalt 4850kr om måneden.har en husleje på 2560kr + strøm.ja så er det jo ikke meget der er tilbage..internet og mobil tlf er der ikke for godt råd til og for den sags skyld heller ikke nemt at leve for de få penge der er tilbage..så i sådan et tilfælde tror jeg da på at hvis han var så heldig at få en uforventet check,næsten uanset beløb.så ville han være en af dem,der gerne ville have hævet den hurtigst mulig…

    #176314
    testForfatter

    Hvordan kommer man uforskyldt på kontant hjælp og hvad har det med check loven at gøre?
    Må ske sku man være glad for at leve i et samfund hvor man ikke læger på gaden istedet for det brok brok brok

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.