Pant i bil ??????

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92419
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Jeg har et lille problem vedr. pant i en bil, jeg skal her prøve at forklare sagen som den står.

    Jeg har et salgsfirma vor der har været en kedelig sag, det endte med byret, landsret og foderet som jeg alle vandt, jeg har ca. 600.000,- tilgode, men har ikke fået nogle penge kun en regning på 100.000,- i omkostninger. Jeg fik pant i nogle bygninger og i en bil, firma som skylder mig penge er nu under konkurs og der bliver nok ikke noget ud af det,
    Men i sidste uge fik jeg en mail fra det firma som i sin tid finansieret bilen en Mercedes E 320
    De har nu bilen og vil gerne have at jeg sletter min gæld i bilen, gælden overstiger langt bilens værdig, de har første 1 prioritet og jeg har 2 prioritet.
    De står nu med en køber til bilen med en pris på 180.000,- og som de skriver til mig kan det ikke dække Deres del og slet ikke min del, så de vil gå rettens vej hvis jeg ikke slette min del.

    Jeg har talt med kurator i konkursboet og han siger at bilen ikke indgår i boet fordi det ikke er et aktiv.

    Kan de gøre det?
    Har jeg ikke nogle krav i denne sag?
    Ville det ikke være rimeligt at jeg får noget for at slette min del.

    Kh.C.

    #175820
    pppedeForfatter

    Min umiddelbare tanke – og helt ujuridisk..

    Pantets værdi er 0, men du kan stadig gøre krav gældende til låntager (som så er konkurs øv).

    Du får ingen kompensation ved at slette dit pant. Havde bilen været en del af boet og var blevet solgt, så havde du heller ikke fået en rød reje, da bilens værdi er for lav til, at du ville få penge ud af det.

    Bilen indgår i øvrigt ikke i boet, da der netop er pant i. Ville bilen indgå i boet på lige fod med andre aktiver, ville det ikke give mening at lave pant.

    #175822
    AnonymForfatter

    Jeg vil mene, at du kan forhandle dig til et mindre beløb – idet der jo er omkostninger i forbindelse med salg af løsøre på auktion – og dermed vil 1. panthaver skulle dække disse omk. i.f.m. overtagelsen af bilen.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.