hjælp til opgave om Finans hvilke registrer kigger en kreditbank i?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92405
    AnonymForfatter

    Hej Jeg er studerende og skal skrive en opgave om Finansering og vil derfor gerne lave et ansnit om hvordan en kreditvurdering finder sted i kreditbank og en almindelig bank.

    Jeg har skrevet til den forskellige Kreditbanker: Ekspres Bank, Danaktiv med flere. Men de vil ikke komme med den slags oplysninger. Så derfor håber jeg at nogen her måske kan hjælpe mig 🙂

    Jeg ved at en almindelig bank, der kan de jo typisk se hvor meget der går ind og ud på en kundes konto og derved laver deres vurdering udfra det. Men hvad med en kreditbank?

    Hvilke oplysninger laver de deres vurdering ud fra? Hvilke registrer kigger de typisk i? Er der et centralt gældsregister, hvor de kan slå folks gæld op? Kan en kreditbank eller for den sags skyld en almindelig bank kigge i ansøgers oplysninger hos Skat eller et andet register uden kunden har givet samtykke til dette?

    #175506
    AnonymForfatter

    Sidder lige og læser om det her

    http://taenk.dk/overv%C3%A5gning-af-din-private-%C3%B8konomi/nu-skal-alle-danskere-i-g%C3%A6ldsregister

    Er det register blevet aktiveret?

    #175510
    AnonymForfatter

    Hvad behøver de et register til, når de kræver ens årsopgørelse mv fra SKAT? (Hint: Der står hvis man har gæld)

    #175514
    pppedeForfatter

    Du kan jo gå ind på hjemmesiderne og ansøge om lån. Det burde give dig et hint.

    #175520
    AnonymForfatter

    Det er nemlig ret defust. Fordi hvis jeg går ind og kigger på f.eks. Ekspres Bank og Danaktiv, så skriver de at de i forbindelse med en kreditvurdering tjekker Gældsoplysningsbureauer samt andre register.

    Jeg ved der eksistere RKI/Experian, CPR men hvad er der af andre registre?

    For SKAT er jo et specielt register. Vores lærer siger, at netop at for at få oplysninger fra SKAT der skal en bank/kreditfirma have en speciel tillade til at trække oplysninger om gæld og indtægt fra en låneansøger. Men er det tilladt for at bank at få et udtræk fra SKAT også dække det ind under “andre registre" i en ansøgning?

    #175522
    AnonymForfatter

    “For SKAT er jo et specielt register. Vores lærer siger, at netop at for at få oplysninger fra SKAT der skal en bank/kreditfirma have en speciel tillade til at trække oplysninger om gæld og indtægt fra en låneansøger. Men er det tilladt for at bank at få et udtræk fra SKAT også dække det ind under “andre registre" i en ansøgning?"

    Hvad med at spørge din lærer om det?

    Men umiddelbart mener jeg nej – for hvis de kunne det, så var de ikke interesseret I at folk skal sende/have årsopgørelser med til mødet.

    #175526
    AnonymForfatter

    Jeg skal gennemgå det jeg har med min lærer her efter Efterårsferie, så det kunne være godt at have noget jeg kunne fremlægge.

    #175528
    AnonymForfatter

    Men prøv at rende lidt rundt på google….

    Men der skal bruges lønsedler og sidste årsopgørelse fra SKAT og forskudsopgørelsen.

    Også tjekker de dig i RKI.

    #175538
    AnonymForfatter

    Okay,

    tusind tak 🙂

    #175542
    HJLForfatter

    pppede kom med et rigtig godt forslag prøv at udfyld en ansøgningsblanket så kan du se hvad selskaberne kræver af oplysninger.

    Jeg har en idé om, at kreditvurderingen typisk foregår meget mere ud fra fakts end dialog i en kreditbank.

    Altså er du gift, har du hus, job (hovr stor løn) og hvor ofte flytter du. Den slags spørgsmål giver automatisk firmaet en indikation af om de vil låne dig penge og hvor mange.

    Hvor i en bank foregår kreditvurdering ud fra vilje, evne og udefrakommende faktorer samt eventuelt kendskab til den enkelte kunde.

    Mvh HJL

    #175554
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Ville lige komme med et indspark her.

    Faktisk er der en del af de kreditbanker der også kan finde på at spørge om du har andre kreditkort, benzinkort, whatever-kreditkort…
    Og her gælder det bare om at fylde ud hvis det er tilfældet (ja man skulle tro det modsatte)… Devisen er (tror jeg), at hvis en “respekteret" udbyder har givet dig kredit, ja så kan “vi" også gøre det.

    /

    #175584
    peter holm larsenForfatter

    Kreditbankerne baserer i visse tilfælde deres kreditvurdering på oplysninger fra SKAT, ved at du skal sende årsopgørelse. Derudover skal man normalt sende lønsedler og ckecker om man står i RKI.

    Men den største forskel er at bankerne normalt tilbyder en billigere rente hvis kan har en god kreditværdighed – fordi foretager en mere grundig kreditvurdering. Kreditbankerne vurdere mere overordnet ud fra statistiske tabsvurderinger – her er rente også oftes højere end i banken. Så den øgede risiko opvejes at den højere rente udgift for låntager. Kreditbankerne yder også ofte mindre lån.

    Og tabsmuligheden vurderes op mod låntagerens løn – men det er muligt at optage en masse lån i forskellige kreditbanker og bruge det hele op – så de taber på det. Men det samme ville man kunne opnå i en bank – ved i løbet af en kort periode at optage lån i forskellige banker – da bankerne kun får årsindberetinger en gang årligt.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.