Løn optjent fra 1. dec til 31. dec 2011 med på årsopgørelsen for 2012?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92401
    AnonymForfatter

    Da jeg skal starte på SU fra Januar 2012, er jeg kommet i tvivl om hvor meget jeg må tjene i 2012, for som jeg læser nogle steder, er det det år lønnen er optjent de hører med til og andre stedet, er det hvor de bliver udbetalt. I mit tilfælde er det ca. den 20 Januar de bliver udbetalt. En fuld mdr. løn kommet jo desværre bare til at gøre et stort indhak i hvor meget jeg må tjene på SU i 2012. Hvad skla jef forholde mig til og hvis lønnen hører med til 2012, kan jeg så gøre et eller andet for at ændre det. Jeg tror ikke der er meget hjælp at hente fra mit arbejde desværre!

    For forhånd tak 🙂

    #175416
    AnonymForfatter

    Det er år lønnen er tjent – ikke udbetalt. Dvs. hvis du har optjent lønnen i 2011, men får den udbetalt i 2012, så bliver det beskattet og medregnet for 2011. Det tæller dermed ikke med i din opgørelse af, hvor meget du må tjene på SU.

    Apropos. En lille “finte" til ikke at skulle betale SU tilbage, er ved at indsætte pengene på en arbejdsgiveradministreret pension. Man kan så vælge at få det udbetalt til høj sats senere eller blot lade pengene stå.

    #175418
    AnonymForfatter

    I min tid, for ca 6 år siden da jeg var 14 dages lønnet ved post danmark blev den optjente løn fra ca 20 dec først bogført i næste år. Dvs årets indtægt sluttede der og resten blev ført på næste års indtægt.
    Ved ikke om det er ændret siden hen

    #175448
    AnonymForfatter

    TB: Findes det på skrift nogle steder? Har nemlig lige snakket med en der har kontakt til told & skat og der siger de, at hvis det først bliver udbetalt den 20 Januar, så tæller det med i 2012, selvom det er optjent i 2011!

    #175452
    AnonymForfatter

    Hej

    Det kan du se på din årsopgørelse 2011, når den kommer. Om indkomsten er med eller ej.
    Det er din årsopgørelse fra SKAT, der viser, hvilket år en indkomst tæller med i din personindkomst. Normalt bliver en indkomst beskattet i det år, hvor du optjener den. Også selv om den ikke bliver udbetalt det år. Løn, der optjenes og beskattes i december måned, men som først udbetales i fx januar måned, tæller altså med i personindkomsten for det år, hvor den er beskattet – det år, hvor den optræder på årsopgørelse fra SKAT.

    Hvis den først bliver beskattet næste år, så prøv at spørge på skattekontoret om du kan ændre det på din årsopgørelse, så indkomsten optræder for dette år i stedet for næste år.

    #175470
    AnonymForfatter

    Tb, dette er ikke korrekt.

    Det er udbetalingstidspunktet der afgørende for hvilket år indkomsten vedrører.

    Det kan forklares meget godt med dette eksempel. Når løn indberettes til e-indkomst (SKAT), så får e-indkomst (SKAT) ikke information om hvilke dage du har været på arbejde, men blot din total indkomst indtjent, hvor meget der skal betales i ATP, hvor meget der skal betales i AM-Bidrag, hvor meget der skal betales i A-Skat og mange andre ting. Det vil være for administrativt tungt hvis arbejdsgiver eller SKAT skulle fordele lønne forholdsmæssigt i forhold til hvilken periode lønnen er optjent.

    #175474
    AnonymForfatter

    Ok, Claus, det er så ikke korrekt…. Min lønudbetaling d22 december i år bliver først beskattet 2012…..

    #175480
    AnonymForfatter

    Hej TB

    Den eneste mulighed hvor det kan lade sig gøre, er mig bekendt, når ens løn er forudbetalt. Jeg kender ikke dit ansættelsesforhold, så jeg kan ikke vide om du er omfattet heraf.

    Jeg har tidligere været ansat i en bank og fået forudbetalt min løn, og det er korrekt at denne indkomst først medtages i det år hvor arbejdet udføres.

    Som jeg læser trådstarters indlæg, så er det ikke forudbetalt løn, men ordinær løn. Det fremgår dog ikke 100 % klart for mig.

    Jeg kan oplyse at jeg til dagligt arbejder som revisor, så jeg slynger ikke bare påstande ud. Dermed ikke sagt at jeg ikke kan tage fejl, men ud fra de oplysninger som jeg kan læse mig frem til fra trådstarter, så mener jeg ikke dit svar er korrekt.

    Så konklusionen på nuværende tidspunkt må være at det skal opklares hvor trådstarter får det udbetalt som forudbetalt løn eller ordinær løn.

    #175656
    AnonymForfatter

    Mange tak for jeres svar. Jeg er ikke forudbetalt så det er nok ordinær dvs. Mine timer bliver opgjort sidst på måneden og udbetale den 20.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.