Opsparing af SU-lån med højde for renten

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92375
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg har et lidt kompliceret spørgsmål:

    1) Jeg optager et fast su lån, (ca.) 2800,. pr. md. over 3 år – dvs. 2800*12(*3)
    2) SU låne renten er variabel på 4% pr. md.
    3) Jeg sætter alle pengene (2800,- pr. md.) ind på en opsparingskonto, der er låst i 3 år.
    4) SPØRGSMÅL: Hvor høj skal opsparingsrenten være, for at det kan betale sig for mig, at tage dette faste SU-lån hver måned i 3 år. Altså – hvor høj skal opsparingsrenten være for, at jeg om 3 år stadig har tjent på det, når der tages højde for den rente SU lånet koster at have????

    5) Er der nogen der ved, hvilken bank (i region Sjælland) der lige nu giver den højeste rente på en opsparingskonto, der låses i 3 år?

    Vh Mille

    #175090
    KrisserForfatter

    Du kan kun trække renter fra, som du rent faktisk betaler. Derfor skal du regne med at din rente af hele beløbet skal være omkring en tredjedel højere end den rente du betaler på SU-lånet, da du stadig betaler skat af dine renteindtægter.

    Herudover skal du tage højde for, at der vil gå lidt tid før du har sparet tilstrækkelig meget kapital sammen til at kunne indskyde pengene på opsparingskontoen. Det øger den krævede indlånsrente yderligere.

    Endelig skal du tage højde for rentestigninger på SU-lånet i perioden, hvilket må forventes.

    Baseret på ovenstående, skal du nok som minimum lede efter en indlånsrente på syv procent. Muligvis lidt mere.

    Med andre ord kan det slet ikke betale sig.

    #175102
    AnonymForfatter

    Nu får han fradraget for renterne senere efter endt studie.. men pyt.

    Hvis det er til at købe en bolig for efter endt studie, så kan det nemlig godt betale sig at optage SU-lån og sætte pengene ind på en opsparingskonto da det erstatter det dyre 20% banklån. Som ny køber står man meget hurtigt med en rente på 6-8% på det.

    En rente på boligopsparingen på 3,5-4,5% (eller hvad der svarer til den rente du betaler for SU-lånet i det pågældende år) gør at pengene såvidt forbliver neutrale og man står i en fornuftig position når man skal ud og købe en bolig og kan smide et stort beløb på bordet.

    #175158
    peter holm larsenForfatter

    Det er heller ikke alene renten nu og her der skal kigges på. Renten er som du skriver 4% og den er pt. uafhængig af renteudviklingen. Og det er isoleret set svært at opnå noget tilsvarende i en bank – binder du dem i 3 år og kan indbetale min 25.000 kr. kan du få 3,75% i rente.

    Men pt. er den største fordel når du er færdig med studiet – hvor renten pt er 1% pa. og da du forhåbentlig læser i en kortere periode en du skal afdrage lånet over – ja så kan der også være en god fordel der. Lånet til SU skal normalt afdrages over 15 år – så du vil med den nuværende lovgivning – kunne slutte med et meget fordelagtigt lån.

    Så man kan ikke se det helt så kortsigtet som de øvrige indlæg lægger op til – og 7% er jo helt skævt at skrive – for naturligvis er der jo fradragsret for renterne blot først når de betales. Men du skal jo heller ikke betale renterne før du betyder at betale tilbage på lånet. Så det er rent faktisk en fordel og ikke en bagdel at du først kan betale rente tilbage når lånet skal tilbagebagebetales.

    #175192
    AnonymForfatter

    Renten er fast på 4 % om ÅRET (ikke pr. md)

    #175194
    AnonymForfatter

    De 4 % er når du er under uddannelse.

    Efter uddannelse er renten ekstrem lav – på niveau med renterne på boliglån.

    Så hvis du ikke bruger pengene på sjov kan det kun anbefales at tage lånet, som du senere kan bruge til eksempelvis indskud til lejlighed osv. eller uforudsete udgifter.

    P.t er FIH den bedste bank med hensyn til renteniveau.

    Held og lykke med uddannelsen.

    #175202
    HalliHalloForfatter

    Ja, held og lykke med uddannelsen.

    Dit forehavende er helt rigtigt forstået, sådan har det i øvrigt været i de sidste mange, mange år, og jeg troede det var noget at man lærte på skolerne eller i det mindste snakkede om eleverne imellem.

    #175210
    AnonymForfatter

    Forkert renten er fast under uddannelse og efter uddannelse har renten været væsentligt under renten på FIH opsparings konto.

    #175212
    AnonymForfatter

    Meget dårligt formuleret og meget misvisende.

    Rentefradragsretten indtræder rigtignok først ved betaling af af lånet, så renteniveau afhænger af de aktuelle renteindtægter og renteudgiter i det år hvor tilbagebetaling af lånet påbegyndes.

    #175214
    AnonymForfatter

    Med andre ord kan det godt betale sig.

    Du får et billigt lån, som du aldrig ville kunne opnå i bank. Husk dette svarer til et forbrugslån som har et renteniveau på ca. 15-25 %

    #175216
    AnonymForfatter

    Tak. Hvad står FIH for?

    #175218
    AnonymForfatter

    Pyha der er mange forskellige meninger.

    Er der en der har givet/vil give sin mening til kende, som tilfældigvis har en uddannelse i økonomi, eller andet der kunne antyde at man ved hvad man snakker om? Det er slet ikke for at fornærme nogen. Jeg er meget glad for alle svar. Det ville bare være rart at kunne sortere lidt i de meget delte meninger.

    #175220
    peter holm larsenForfatter

    Hej Mille,

    Kan sagtens forstå du er forvirret af de mange indlæg – og dersværre er der alt for mange der ikke har det mindste forsand på økonomi – som tror det har det.

    Men vil mene jeg høre til dem der har forstand på økonomi og har det – har en lang økonomisk baggrund bag mig, som autoriseret revisor og mange års erfaring med långivning og låntagning. Og hvis du er en fornuftigt person der kan styre ikke at bruge lånet til tant og fjas eller investerede det i noget risikofylde, hvor du kan tabe det hele eller det meste – så kan du roligt sige ja til lånet uden at ligge søvnløs – så har du et godt lån den dag du er færdig – og skulle lovgivningen en dag blive ændret så fordelen ved lånet ikke er der mere – er det jo blot at indfri lånet, med de penge du spare op.

    Det er et godt lån ingen tvivl om det – er jo også statens interesse at de studerende får nogle gode lån så de kan studere – da det jo for samfundets set – giver en bedre skatteborger. Det er et rigtigt billigt lån også derfor man ikke kan låne mere end de ca. 2.800 kr. pr. md.

    #175224
    peter holm larsenForfatter

    Mener FIH står for helt i gammel tid fordi de hed “Finansieringsinstituttet for Industri og Handel" – men er ikke 100% sikker – men i dag er det en almindelig bank som de fleste andre – mindre pengeinstitutter.

    #175246
    HalliHalloForfatter

    Mon ikke “H" står for håndværk og ikke handel.

    Det burde du da vide med dit mangeårige virke indenfor finansverdenen.

    Hvor kender jeg nu navnet: Peter Holm Larsen fra? Jeg syntes jeg har hørt det før, så hvilken bank var du ansat i? Nu er der jo ikke så mange med det navn, så det er vel ikke nogen hemmelighed, og dine tidligere kunder og kolleger kan jo nok også genkende dig.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.