skat lønindholdelse vha. hævet trækprocent

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92374
    AnonymForfatter

    hej,

    Skat har sat min trækprocent 10 pct. op pga. gæld til politet.

    kommer det til at stå på selvangivelsen? (ikke så så skrap til det, så bklager hvis det er et dumt spørgsmål)

    er det noget banken kan se i forbindelse med et evt. lån?

    på forhånd tak for hjælpen

    #175086
    MichaelForfatter

    Du er i en situation hvor der foretages lønindeholdelse pga. misligholdte fordringer og nu vil du stifte yderligere gæld??

    #175092
    OBSForfatter

    Jeg er ikke klar over om det vil fremgå af din årsopgørelse men den højere trækprocent vil givetvis fremgå af dine lønsedler som du sandsynligvis også vil blive bedt om at aflevere til banken (eller kopier heraf).

    Så umiddelbart tror jeg ikke at der er de helt store muligheder for at holde det helt skjult at der bliver foretaget lønindholdelse.

    #175096
    AnonymForfatter

    Michael: jeg kan sagtens se dit synspunkt, det er restskat jeg er ved at nedbringe, banken har jo nok hørt alle de undskyldninger der findes får at få lov at købe bolig, men de vil jo nok spørge ind til min trækprocent…

    #175098
    perasdkForfatter

    Det kan ikke se hverken på forskud eller på årsopgørelsen, men det kan nok læses på lønsedlen, hvis man er lidt opmærksom.

    Eventuelt kan du jo fortælle i banken at du har bedt lønkontoret sætte trækprocenten op for på den måde at spare lidt op til den næste sommerferie !!

    #175100
    AnonymForfatter

    Det kan som andre nævner ses på trækprocenten med lidt opmærksomhed. Men hvis du er ‘bekymret’ for det, så kunne du jo evt. ringe til skat og få en afbetalingsordning? Det vil banken også se lidt mildere på, da du såvidt har indgået en aftale med din kreditor. Det påvirker dit rådighedsbeløb, og beløbet du kan låne for, men det gør det jo alligevel.

    Vil også lige advare imod at lyve overfor banken om årsagen til din trækprocent eller lign. De kan opsige et lån med øjeblikkeligt varsel hvis det er givet på falske forudsætninger.

    #175114
    HalliHalloForfatter

    Hvis man ikke, på trods af utallige opfordringer, betaler sin gæld til det offentlige, så ser kundeforholdet med banken sikkert heller heller ikke, uden at vide det, for godt ud.

    Havde det været mig, så havde jeg da for længst fået en aftale med politiet.

    Da jeg fik en færdelselsbøde for mange år siden på 1000 kr. fik jeg af dommeren oplysning om at dette beløb kunne afdrages i ganske små portioner, men betalte selvfølgelig af en gang, da jeg gerne ville have det ud af verden med det samme.

    #175116
    MichaelForfatter

    Eftersom det er kommet helt til lønindeholdelse har nik87 allerede haft mange muligheder for at indgå en frivillig afdragsordning.

    Der er ingen bank der hopper på forklaringer om opsparing til sommerferie via en forhøjet trækprocent. Det skal man da være temmelig dum for at tro på.

    Bedste råd til nik87 er: Vent til gælden er betalt og du har en lille opsparing på ~50.000 kr. Så har du bevist overfor banken, at du er istand til at styre din økonomi på en forsvarlig måde. Kedeligt mormor-agtigt råd? Ja, uden tvivl – men det virker.

    #175126
    AnonymForfatter

    mange tak for svarende,

    det bedste er jo nok og, ja, vente tilm der står lidt mere på opsparingen så det pynter lidt.

    vh

    #175152
    peter holm larsenForfatter

    Jeg tror som ikke banken vil studse over du har en højere trækprocent en normalt – og 10 % er jo ikke alverden – i den henseende.

    Det du skylder til SKAT bliver jo givet også forrentet og muligvis med en højere rente end det du kan låne til i banken. Men er helt enig i synspunktet – at hvis målet er at låne til forbrug eller lignede – så er det jo en god ide, at overveje hvad renten er på lånet du har hos Staten og som medføre indeholdelse i din løn.

    Banken vi når de vurdere din kreditværdighed nok primært se hvad du har tilovers efter skat – og hvis du har tilstrækkeligt der – er det næppe noget problem at låne. Men vil tro forholdet næppe hænger sådan sammen.

    Så pas på du ikke blot stifter yderligere gæld så din samlede gæld stiger og du ikke har mulighed til sidst for at betale det tilbage.

    #175170
    perasdkForfatter

    Svar til Michael:

    Det er ikke mit indtryk at bankmedarbejdere er helt utroligt geniale og umulige at narre, jeg har set dem godkende udlån til personer der RKI-registrede m.v., og der er faktisk en del mennesker der sparer op til sommerferien hos SKAT, ved at lade sig forkert forskudsregistrere eller ved at lade lønkontoret trække et par procent ekstra.

    Men forslaget om at sige at der var tale om opsparing til sommerferien var nu mest ment som en joke, i princippet skal man selvfølgelig altid fortælle (sin egen version af) sandheden til banken.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.