F5

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92372
    AnonymForfatter

    Hej , er der nogen der kan hjælper :
    Jeg har en F5 på 730.000 kr restgæld og som skal refinansieres i dec 2012 .
    renten er på 4,7 % , og jeg tænker på at lave den om til en ny F5 fordi renten er
    på 2,4 % lige nu . Men jeg ved ikke hvor meget kommer til at koste mig præcis ,når jeg omlægge lånet til en ny F5 nu .(Og kan det betale sig .)
    Jeg betaler nu 15300,kr i termin i kvartal , og hvis jeg omlægger lånet til en ny F5 kommer jeg til at betale kun 12700 cirka.
    Er der nogen der kan give mig en cirka beregning af hvor meget vil det koste at omlægge
    lånet til en y F5 nu.
    min bankrådgiver siger at det koster 700 ktoner for at hente beregning fra realkredit.
    m.v.hilsen

    #175020
    OBSForfatter

    Et rentetilpasningslån er finansieret med inkonvertible obligationer og det betyder at du i tilfælde af at du ønsker at indfri lånet før en rentetilpasning skal ud i markedet og opkøbe til de bagvedliggende obligationer til den aktuelle dagskurs. Da renten i dag er lavere end da du optog lånet betyder det at kursen på obligationerne i dag givetvis er over 100 så du eksempelvis skal betale 103 kr. for at købe en obligation til 100 kr. (dette er blot et tænkt eksempel).

    Der vil derfor givetvis være en væsentlig omkostning forbundet med at omlægge lånet og umiddelbart tror jeg ikke at det kan betale sig.

    #175046
    grgForfatter

    Umiddelbart vil jeg tro du skal regne med ca. 4-5% af restgælden i kurstab ved indfrielse hertil kommer så omkostninger til omlægning – så forvent omkring ca. 40.000 i omkostninger… => Det kan ikke betale sig.

    #175054
    AnonymForfatter

    Tusind tak fordi I svarede hurtigt.
    Men hvad hvis jeg venter til efter nytår.
    Vil det være billigere?

    #175056
    MichaelForfatter

    Obligationers kurser er en markedsbestemt parameter og derfor kan ingen sige hvordan kursen er om 3 mdr. Kursen “plejer" dog at nærmere sig 100 jo tættere på udløb man kommer, men der er aldrig nogen garanti.

    Helt generelt tror jeg ikke en omlægning kan svare sig og du er nok – som så mange andre – blevet fanget med et dårligt F5-lån. Min personlige holdning er den, at vælger man variabel rente så går man hele vejen med en F1’er. F5 giver alligevel kun en begrænset sikkerhed samtidigt ulempen ved dyre førindfrielser.

    Så lad dit lån løbe til dec. 2012 og omlæg til F1 eller et fastforrentet alternativ. Restgælden er trods alt ikke så voldsomt stor så renterisikoen er begrænset.

    #175068
    AnonymForfatter

    Hej
    Hvis du har et F5 lån, som skal refinasieres her til december, løber lånet automatisk videre som et F5 lån men løbetiden er bare blevet kortet og renten tilpasses, denne gang til din fordel. Så jeg forstår ikke lige, hvorfor du og de andre snakker om et nyt lån og omlægning. Hvis du ved refinansieringen ændrer perioden til fx F1 eller F3 koster det et mindre gebyr og hvis du ligger om til en anden lånetype (fx fastforrentet lån) så er der en del omkostninger og kurstab på det nye lån (det nuværende kan jo indfries til kurs 100 ved refinansieringen).

    #175072
    AnonymForfatter

    Fordi vi skriver 2011?

    #175074
    grgForfatter

    Det vil formentligt være billigere – men vil sandsynligvis stadigt ikke kunne svare sig.

    Eneste grund for at omlægge dette lån inden den ordinære refinansiering skulle være at du havde en tro på at renten ville være markant højere ultimo 2012 og at du ville sikre dig en lav rente i 2013-16. Men som du kan se er det dyrt at komme ud af et F5 før tid…

    #175080
    AnonymForfatter

    F5 skal refinansieres i dec 2012 .d.v.s om 15 måneder.
    Men renten er 4.7 . og jeg tænkte på at om omlægge den til en nye F5 fordi renten
    er meget lav lige nu . Men jeg kan forstå fra alle at det koster mange penge og skifte lånet før dec 2012.
    Årsagen til at jeg tænker på at skifte til en ny F5 ,er at jeg føler at renten vil stige i 2012.
    Men ok jeg venter og se , man ved jo aldrig, det kan godt være at renten bliver lavere.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.