Boliglån, studerende på SU

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92363
    AnonymForfatter

    Jeg er en studerende på 20 år, som ønsker at komme ind på boligmarkedet.

    Udover min SU på kr. 5.500/md har jeg indtægt fra frtitidsjob ca. 4.000

    Har kan stille med 60.000 i udbetaling, og ønsker at låne resten. Fordelingen skulle være noget lignende nedenstående.

    Pris for lejlighed: 1.000.000

    Udbetaling: 60.000 (6%)
    Realkreditlån: 800.000 (80%)
    Banklån: 140.000 (14%)

    Mine forældre er villige til at kautionere for lånet. De sidder på en udbetalt villa, til en værdi af ca. kr.2.8000.000

    Ville det være realistisk, at kunne hive et lån fra banken?

    #174906
    OBSForfatter

    Umiddelbart vil jeg tro at det var mere fordelagtigt hvis dine forældre køber lejligheden og lejede den ud til dig, et såkaldt forældrekøb. Har du undersøgt den mulighed?

    Hvis det er dine forældre der køber lejligheden kan hele prisen (1.000.000 kr.) finansieres gennem et realkreditlån i dine forældres hus, hvilket er absolut billigere, og du slipper samtidig for at påtage dig en milliongæld.

    Såfremt du skulle finansiere lejligheden selv ville de månedlige ydelser løbe op i omkring 4-5.000 kr. per måned før skat, så vidt jeg lige kan regne ud, og så kommer alle de andre faste udgifter oveni.

    #174910
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar!

    Jeg har overvejet muligheden om forældrekøb. Men jeg mener, at det for mig ville være fordelagtigt at komme ind på boligmarkedet inden for den nærmeste fremtid. Jeg kunne ikke forestille mig et stort afkast i forbindelse med en forbedring af boligmarkedet, såfremt mine forældre skulle købe og udleje.

    Tror du/I, at det ville være muligt at hive lånet med forældrekaution? Eksisterer det stadigvæk?

    #174912
    MichaelForfatter

    Man bør holde sig væk fra boligmarkedet hvis det kun drejer sig om spekulation i hurtige gevinster i form af prisstigninger. Markedet er ekstremt følsomt lige nu og priserne kan sagtens falde yderligere. En ung mand på kun 20 år bør ikke sætte sin økonomiske fremtid på spil med den slags. Det er ikke sjovt at starte sin voksentilværelse ud med en usikret gæld på 150-200.000.

    Kautioner er aldrig en god idé, da der kun er tabere i en sådan historie. Du taber, dine forældre taber og banken taber to gode kunder hvis du ikke kan honorere ydelserne. Hvis du ikke har økonomien til et boligkøb selv skal du holde dig fra det. Husk at omkostninger til køb og salg nemt beløber sig til 100-150.000 kr. i form af mæglersalær, kurstab på lån, stiftelsesomkostninger, advokat, tinglysning osv osv.

    Man skal købe bolig fordi man ønsker at have et sted at bo – ikke fordi man skal satse sit soveværelse på rouletten.

    #174916
    HalliHalloForfatter

    Fresch, du skal købe fast ejendom snarest muligt, hellere i dag end i morgen, inden de forventelige prisstigninger sætter ind……

    Finansieringen snakker du selvfølgelig med din bank om?

    #174924
    MichaelForfatter

    Så har du jo selvfølgelig selv investeret i 2-3 lejligheder går jeg ud fra?

    #174930
    AnonymForfatter

    Du skal være opmærksom på, at nogle banker ikke regner med SU som en fast indtægt og dermed kun vil beregne ud fra dine 4000 kr i fritidsjob.

    Du skal ydermere være opmærksom på, at du skal kunne matche et rådighedsbeløb på 7-8000kr efter alle faste udgifter er betalt og der er afsat et beløb til løbende vedligeholdelse. Det har du ikke med den indtægt selvom su regnes med. Bankerne vil se, at du har 7000kr til bare mad og lommepenge. Og vær opmærksom på at der beregnes ud fra et fastforrentet lån.

    Derudover har du ikke taget højde for handesomkostningerne i dit regnestykke så dem skal du tilsyneladende også ud at låne.

    Og endelig så er begrebet kautionister afskaffet i flere banker.

    Med andre ord, så har du ikke råd til at købe bolig i øjeblikket. Det har aldrig været meningen at studerende skal købe bolig og det må du desværre nok også erkende at du ikke kommer til før du er færdig med din uddannelse og har en fast indtægt der er væsentligt højere.

    Hvis dine forældre vil hjælpe dig så må det, som andre også er inde på, blive via forældre-købs ordningen. Desværre, men dit projekt her er urealistisk.

    #174932
    AnonymForfatter

    Forældrekøb er måske ikke den rigtige løsning – idet en udlejningsejendom bliver beskattet af en fortjeneste ved salg – med mindre dine forældre sælger deres hus og selv flytter ind i en periode,

    En bedre ide er måske – at dine forældre optager et realkreditlån i deres hus til lav rente – og låner dig et større beløb rentefrit – som anfordringslån. Derefter kan du selv købe en bolig – og senere sælge med evt. fortjenste (skattefrit).

    Dernæst vil jeg sige, at det nok varer længe før man tjener penge på fast ejendom – og der er måske ny beskatning på vej fra regeringen.

    Omvendt så plejer en rød regering at skabe inflation – og så stiger huspriserne sikkert.

    Jeg købte selv mit første hus som 21 årig i 1967 – og jeg må sige, at det er altså mursten – vi har levet af.

    #174934
    KrisserForfatter

    Du skal regne med følgende månedlige udgifter:

    Ejerforening: 1500
    Varme: 500
    El: 300
    Vedligeholdelse: 200
    Ejendomsværdiskat: 800
    Ejendomsskat: 200
    Ydelse, realkreditlån: 4000
    Ydelse, boliglån: 1000
    Forsikring: 300
    Øvrige udgifter: 200+
    Løbende forbrug: 6000
    I alt: 15 000

    Det betyder, at du mangler 5500 kroner om måneden.

    Med andre ord er det fuldstændig urealistisk at du køber en lejlighed.

    Hvorfor vil du dog også købe en lejlighed? Statsafgifter, bankgebyrer og advokat koster i nærheden af 50 000 kroner. Hertil kommer flytteomkostninger. Når du skal sælge igen, skal du regne med 60 000-80 000. Når ovenstående manglende rådighedsbeløb medregnes, står du om fem år med et tab på omkring 400 000 kroner. Ejendomspriserne skal således stige med syv procent om året de næste fem år, bare for at forhindre du taber penge.

    #174962
    HalliHalloForfatter

    Ja, nu er jeg måske ikke helt habil i denne sag, da jeg er fritidsejendomsmægler og ligesom har en vis interesse i at der kommer lidt gang i handlen igen.

    Nu har priserne været for nedadgående i over 3 år, mon ikke de igen stiger, men hvornår er jo det store spørgsmål?

    Til spøgeren: Når du åbenbart ikke vil spørge i din bank, hvad der er, efter min opfattelse, mest logisk, så prøv at se gamle spørgsmål herinde på Mybanker, da spørgsmålet har været rejst ved gud jeg ved ikke hvor mange gange, og Aalborg og Krisser m.fl. skriver hver gang den samme smøre.

    Nu venter jeg bare at du supplerer op med, at du regner med at leje et par værelser ud, så sagen ser mere fornuftig ud.

    #174964
    AnonymForfatter

    Vi skriver måske af erfaring? Måske har vi selv oplevet at bankerne altså ikke låner penge ud til alle, der vil købe ejendom? Som det blev stillet op er der jo minus hver måned. Det er der ingen banker der accepterer.

    Men ja, enig med dig I at sagen ser anerledes ud, hvis der lejes et par værelser ud. Det kræver dog at boligen har disse værelser. Da det er en bolig til 1 million så må den dog være placeret langt ud på landet, hvis den er så stor at dette er muligt – og så er der næppe mange studerende der vil leje et af værelserne.

    Hvis der er tale om en lejlighed i København så er der formentlig kun tale om en mindre lejlighed for trådstarter selv og en evt. kæreste. Som fritidsejendomsmægler må du være klar over, at det så næppe er en 4 eller 5. værelses lejlighed, der er tale om.

    #193752
    AnonymForfatter

    Her kan du låne penge til at købe ejerbolig/andelsbolig som studerende: http://kbh-andelskasse.dk/

    #225094
    Mie Nancy GrouleffForfatter

    Fik du lov til at låne?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.