Boliglån, studerende på SU

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92363
    AnonymForfatter

    Jeg er en studerende på 20 år, som ønsker at komme ind på boligmarkedet.

    Udover min SU på kr. 5.500/md har jeg indtægt fra frtitidsjob ca. 4.000

    Har kan stille med 60.000 i udbetaling, og ønsker at låne resten. Fordelingen skulle være noget lignende nedenstående.

    Pris for lejlighed: 1.000.000

    Udbetaling: 60.000 (6%)
    Realkreditlån: 800.000 (80%)
    Banklån: 140.000 (14%)

    Mine forældre er villige til at kautionere for lånet. De sidder på en udbetalt villa, til en værdi af ca. kr.2.8000.000

    Ville det være realistisk, at kunne hive et lån fra banken?

    #174906
    OBSForfatter

    Umiddelbart vil jeg tro at det var mere fordelagtigt hvis dine forældre køber lejligheden og lejede den ud til dig, et såkaldt forældrekøb. Har du undersøgt den mulighed?

    Hvis det er dine forældre der køber lejligheden kan hele prisen (1.000.000 kr.) finansieres gennem et realkreditlån i dine forældres hus, hvilket er absolut billigere, og du slipper samtidig for at påtage dig en milliongæld.

    Såfremt du skulle finansiere lejligheden selv ville de månedlige ydelser løbe op i omkring 4-5.000 kr. per måned før skat, så vidt jeg lige kan regne ud, og så kommer alle de andre faste udgifter oveni.

    #174910
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar!

    Jeg har overvejet muligheden om forældrekøb. Men jeg mener, at det for mig ville være fordelagtigt at komme ind på boligmarkedet inden for den nærmeste fremtid. Jeg kunne ikke forestille mig et stort afkast i forbindelse med en forbedring af boligmarkedet, såfremt mine forældre skulle købe og udleje.

    Tror du/I, at det ville være muligt at hive lånet med forældrekaution? Eksisterer det stadigvæk?

    #174912
    MichaelForfatter