Udregning rådighedsbeløb

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92352
    AnonymForfatter

    Jeg har et spørgsmål som der måske er nogen som har svaret på.

    I forbindelse med nogle overvejelser om et køb af et billigt fritidshus, har vi “søgt" om et lånebevis igennem vores bank.

    De kommer så frem til et rådighedsbeløb som vi egentlig syntes er fornuftig, men banken syntes er for lav. Det er ikke så meget det, men snarere måden de er kommet frem til dette beløb.

    I deres beregninger er der taget udgangspunkt i et fastforrentet lån med afdrag både i helårs og fritidshuset. Dette er gjort på trods af at vi har et F3 lån i helårshuset idag, hvor rentet og ydelsen jo er lavere. De henviser til at det er et krav fra Finanstilsynet.

    Er dette korrekt? Jeg mener blot ikke det giver det rigtige billede af et rådoghedsbeløb på denne måde.

    Mvh
    Mitsu

    #174796
    AnonymForfatter

    Du kan hente et gratis regneark her, der beregner dit rådighedsbeløb
    penge.dk/files/bonnier-pop/aarsbudget_pengeogprivat-v1_0.xls
    søger du via Google er der lagt ud eks. her
    http://www.kk.dk/Borger/Borgerservice/Selvbetjening/OekonomiOgSkat/BeregnDitRaadighedsbeloeb.aspx

    #174798
    AnonymForfatter

    Hej

    Tak for svaret

    Jeg har sådan set styr på mit budget, og det passer i det daglige.

    Som sagt så gør banken det at de tager udgangspunkt i et fastforrenten lån med afdrag på mit helårshus i deres beregninger. Det er okay de gør det på fritidshuset – Det skal de vist gøre, men skal de også gøre på det på helårshuset. Det lån har jeg jo ikke tænkt mig at røre ved.

    Jeg håber I forstår.

    #174802
    AnonymForfatter

    Om det lovmæssigt er et krav ved jeg ikke, men ja, de beregner vist alle sammen i dag ud fra et fastforrentet lån med afdrag da ingen af os kan forudsige renten 100%. I har et f3 lån i dag, men selvom du så ved hvordan din rente er indtil næste gang så aner du jo ikke hvordan renten er derefter.

    Kravene til rådighedsbeløb er steget og det betyder ganske vel, at der er nogle der ikke kan købe i dag selvom de sagtens kunne for 3 år siden, men forhåblig betyder det også at færre risikerer at må sælge pga arbejdsløshed.

    #174804
    pppedeForfatter

    Jeg tror de skal. Det ville også være uansvarligt at beregne rådighedsbeløb ud fra flexrenten. Så kan man jo risikere, at der ingen buffer er, hvis renten stiger.

    #174810
    AnonymForfatter

    Det er korrekt – I skal godkendes til et fastforrentet lån trods i vælger et pt. billigere flekslån.

    Ovenstående er i alles interesse.

    #174816
    HJLForfatter

    Læs følgende rapport fra finanstilsynet. (googel selv hvad finanstilsynet er),

    http://www.finanstilsynet.dk/da/Nyhedscenter/Pressemeddelelser/2011/~/media/Nyhedscenter/2011/Undersoegelse_af_raadgivning_om_laan_med_sikkerhed_i_fast_ejendom.ashx

    Klip fra rapporten
    Undersøgelserne viste desuden, at uanset hvilken præference for lån en kunde måtte have,
    forudsætter alle pengeinstitutter på undersøgelsestidspunktet, at kunden har råd til at
    afholde udgifterne ved et fastforrentet obligationslån med afdrag. Tilsynet er dog opmærksomt
    på, at inspektioner tidligere har vist, at ikke alle pengeinstitutter levede op til denne
    forudsætning. Den i denne rapport beskrevne undersøgelse tyder derfor på, at den økonomiske
    krise og den lave rente har medført en strengere kreditvurdering.
    klip slut.

    MIN Konklusionen er: Finanstilsynet bestemmer intet, ingen lov siger at banken skal gøre sådan men alle banker er enige om at det er god praksis og derfor gør de det alle.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.