Second opinion?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92335
    AnonymForfatter

    Hej MyBankere

    Her er en forespørgsel, jeg har sendt til vores bankrådgiver. Jeg sender den også til jer kloge hoveder, fordi jeg gerne vil have en second opinion. Banken vil jo helst tjene penge, og derfor er det rart at få rådgivning fra flere sider, når man skal tage en beslutning.

    Vi kigger lidt for sjov på ny bolig, og når vi kigger får vi jo lyst til at flytte.

    Min far efterlod os en arv på 322.000kr, hvilket gør, at vi kan betale vores boliglån ud, samt de sidste 48000 vi skylder på vores bil til min mor.
    Papirerne er sendt til SKAT og arven er ikke udbetalt endnu, der kan gå op til tre måneder, så derfor er dette jo kun en forsigtig forespørgsel.
    Vores hus er 119 kvm på 810kvm grund, og vi har kun tre værelser hvilket er for lidt når vi får barn nummer to. (Vi er ikke gravide endnu). Vi har givet 1,6mill for huset, og jeg tror ikke vi kan få mere end 1,7.
    Vi vil gerne købe for mellem 2 – 2,5 mill og vil helst undgå et banklån, når vi har handlet.
    Som jeg ser det, har vi når banklånet er betalt 500.000 i friværdi (skylder 1,2 mill i total kredit), men så kommer omkostningerne jo af handel.
    Hvad står det typisk i, ved en hushandel + køb?
    Kan vi overføre vores Totalkredit lån til det næste hus, så vi slipper for gebyrer og afgifter på en del af lånet?
    Får vi kursgevinst/tab ved at evt. indfri vores Totalkredit lån 5% med afdrag og optage et nyt og billigere lån?

    Når vi i nærmeste fremtid kan betale vores lån ud, kan vi jo også vælge at spare penge op. Vi kan ca. Spare 6000 kr op pr mdr. uden at røre det forbrug vi har nu, da vi ikke skal betale af på boliglån og bil. (Bilen skal ikke skiftes ud de næste 5+ år) Er det bedre at vente et par år og have 100 – 150.000 på kontoen inden vi handler? Står vi bedre, eller har det ikke større betydning? Vi vil jo helst ikke have andre lån end i Totalkredit.

    Lige nu er boligmarkedet jo ikke så godt, men den billigste bolig der er til salg i vores område koster 1.850.000. Derfor tror jeg vi har et es i ærmet med den billigste bolig i området. (Er i rigtig god stand)

    Vi kan sagtens blive boende 3+ år, jeg spørger bare om råd, fordi det er nogle tanker, vi går og leger med. Både fordi vi kommer til at mangle plads, men også fordi der åbner sig muligheder pga. arven.
    Skal vi spare op og vente et par år, det kan vi godt. Eller skal vi kontakte et par ejendomsmæglere og se på hvad deres omkostninger ligger på og hvad de kan sælge vores hus til? Hvor meget skal vi evt. have for vores hus for at få vores ønsker opfyldt?

    Vh. X

    #174698
    pppedeForfatter

    Du spørger jo om en hulens masse ting, og jeg har lidt svært ved at forstå, hvad du egentlig vil have at vide. Spørger du, om det er godt at have sparet penge op inden køb af nyt hus? Hvis det er det du spørger om, så er svaret jo ja. Renten på boliglånet er jo noget højere end på realkreditlånet

    Hvis I køber et hus til 2.5 mio., så står i med en restfinansiering på 500.000 (20%). Du forventer samtidig, at stå med ca. 500.000 ved salg af nuværende bolig, og dertil skal så fratrækkes omkostninger ved køb/salg. Det ser jo umiddelbart fint ud.

    Omkostninger ved at købe OG sælge hus vil jeg sætte til 200.000 kr. Så er i på den sikre side. Dertil er omkostninger til mægler, markedsføring mv. samt omkostninger til realkreditinsititut og evt. bank samt tinglysning og flytning. Men måske kan I overtage lånene i eksisterende bolig og få det billigere osv osv. Udgiften er altså ret variabel.

    Hvad angår indfrielse af 5% vil I sandsynligvis få en lille kursgevinst, men den vil være ret ubetydelig. I kan ikke overføre lånet til det næste hus.

    Der er gode oplysninger at hente her omkring køb/salg af bolig:
    http://www.bolius.dk/alt-om/boliglaan-og-oekonomi/artikel/omkostninger-ved-at-koebe-bolig/

    Derudover kan du sandsynligvis også finde information på bankernes hjemmesider.

    Umiddelbart ville jeg sætte min lid til jeres bankrådgiver. Han kan jo fortælle, at det er dyrere at flytte i et nys hus end at blive boende. Hvis I ønsker at flytte, så kan han jo samtidig fortælle om I rent faktisk har råd til det. Det er kun jer, der kan tage beslutningen om I vil flytte, så jeg forstår måske ikke helt dit behov for en second opinion, men no harm done in that.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.