Omprioritere fra 5% til F1

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Gnist72Forfatter
    Indlæg
  • #92321
    Gnist72Forfatter

    Hej
    jeg er sidst i 50’erne, og har et 5% obligationslån på 2,6 mil. med afdragsfrihed hvor der er ca 4 år afdragsfrihed tilbage. Vi har ikke anden gæld og god luft i økonomien, samt stor pensionsopsparing og nogle medarbejderaktier. Siden vi tog lånet har jeg gået og ventet på at kunne op eller ned konvertere (tøvede for længe den ene gang det var muligt). Jeg har også gået og kigget på F1 renten og ærgret mig lidt 🙂

    Med de nuværende spådomme om den korte rente, overvejer vi at lægge om til et F1, men jeg har svært ved at overskue om det kan betale sig, da vi regner med at sælge huset i løbet af 3-7 år.

    Jeg håber at I vil give mig jeres synsvinkel på dette.

    #174532
    AnonymForfatter

    Min vurdering er at Danmark har fået noget der ligne japansk syge. Dvs at vi de næste mange år vil have en lav rente. -> F1 renten vil forblive lave og lavere end obligationsrenten på 5%

    2,6 mio kr. gange 5%+bidrag på 0,5% = 143.000kr. pr år

    2,6 mio. kr. gange cirka 2% på F1 lån inkl bidrag = 52.000 pr. år.

    Konverteringsomkostninger – ligger nok på 10-20 tkr.

    Summa summarum – jeg vil konvertere

    …god luft i økonomien….sparer i op hver måned? For så skal i måske overveje et af bankernes prioritetslån hvor der er en tilknyttet indlånskonto, der giver samme rente som lånet. Konverteringsomkostningerne er nok nogle tusinder billigere end at konvertere til et F1 lån – men omvendt er renten på bankernes prioritetslån en anelse højere – så det er en afvejning.

    #174534
    AnonymForfatter

    Japansk Syge = Deflation. Det er stort set et værre scenarie end en økonomisk depression. Som et plaster på en sprængt pulsåre. Men ellers enig.. det er vel efterhånden realiteterne her i bobleland, og vil blive efterfulgt af stagflation, og tilsidst hyperinflation.Spørgsmålet er efterhånden bare hvor længe man vil trække pinen ud.. japanerne har gjort det i 23 år.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.