Kassekredit – Studielån, mulighed for bedre muligheder,

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Daniel (2)Forfatter
    Indlæg
  • #92308
    Daniel (2)Forfatter

    Hej allesammen

    Jeg gennemgik igår sammen med min kæreste hendes lån og fik et mindre chock, hun har taget en form for studiekassekredit i Jyske(max 160.000), men med en nuværende rente på 9% der mere minder om et forbrugslåns betingelser…

    Det det nu drejer sig om er at få nedbragt denne rente og gælden, der kan sagtens høvles 3000 kr af per måned, men så udgør alene renten 1/3 af disse, kan i anbefale nogle forslag?

    Jeg har et beløb svarende til gælden, men som er låst på en konto mod en bedre rente de næste år, jeg har heller ikke interesse i at bruge disse til at betale hendes gæld, men er der mulighed for at reducere renten og evt. konvertere kassekrediten om til et lån med faste afdrag, hvis jeg stiller garanti for lånet?

    #174448
    AnonymForfatter

    9% er en ok rente for et forbrugslån uden sikkerhed i den størrelsesorden. I kan godt prøve at forhandle det eller spørge i andre banker, men jeg tvivler meget på at i vil få et bedre tilbud.

    Hvis i kunne afdrage f.eks. 4000kr om måneden, ville i derimod kunne spare en pokkers mange renter da afdraget på gælden ville blive meget større, og renteudgifterne mindre i %. Det ville jeg fokusere på.

    Det er også en ret dårlig ide, at du går ind og kautionerer for hendes gæld; som du selv siger så ønsker du ikke at betale den. Men det kan godt blive konsekvensen. Skrækscenariet er jo at i går fra hinanden og hun misligholder lånet. Så er det altså dig der kommer til at betale hele gælden. Det ville jeg undgå hvis jeg var dig, og i stedet fokusere på afdragets størrelse og hvor i måske kunne spare nogen penge der kunne bruges til at banke gælden af (Forsikringer, cafeture, luksusgoder, osv)

    #174450
    Daniel (2)Forfatter

    Tak for svaret, jeg tænkte det nok, men hun skal også have lukket selve lånet ned som kassekredit, det er simpelthen for farligt at have når man ikke har overblikket.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.