Hvor er Nordea på vej hen?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92305
    AnonymForfatter

    I mange år har jeg været kunde hos Nordea og har gennemgående været tilfreds: rimelige gebyrforhold og fremkommelige rådgivere.
    Nu er Nordea så blevet politianmeldt af Finanstilsynet på grund af bankens rolle/adfærd i forbindelse med børsnoteringen af Pandora: http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/212821/finanstilsynet_anmelder_nordea_i_pandora-sag.html
    Og senest har Nordea annonceret nedskæringer i antallet af medarbejdere – 2000 i alt og godt 600 i Danmark alene – på trods af stort overskud. Jeg synes ikke, Nordea har for mange medarbejdere – jeg måtte for eksempel vente ½ år på at få en ny rådgiver, da den gamle gik på pension.
    Som kunde kan jeg ikke lide, hvad jeg ser. Jeg har ikke brug for bankens billige prioritetslån og vil hellere have en bankforbindelse med moralen og kundebetjeningen i orden.
    Hvor er Nordea på vej hen? Er det på tide at finde en ny bank?
    Det kunne være interessant at høre jeres synspunkter.

    #174520
    AnonymForfatter

    Hej Tove

    Nordea er og bliver en billig storbank med ringe serviceniveau og et for øje, at tjene penge, masser af penge. Fyringerne sparer jo både penge direkte på bundlinjen og indirekte ved at opnå en højere kreditrating, som gør deres finansiering billigere.

    Godt nok har de prøvet at forbedre deres image gennem reklamer med deres fordel+ kundefordele, hvor man får en fast rådgiver m.m. Det var før finanskrisen, hvor de mistede mange kunder til lokalbankerne.

    Men nu behøver de ikke lefle for kunderne. Kunderne kommer til dem alligevel pga. den større sikkerhed i en storbank. Så derfor kan de tillade sig at fyre medarbejdere, fjerne bankbøgerne osv.

    Så hvis jeg var aktionær i Nordea eller ultra prisbevidst storkunde ville jeg være glad over, at de er så interesseret i at optimere ders forretning.

    #174522
    AnonymForfatter

    Der har været en del PR katastrofer for dem på det seneste, hvis de ikke får helt styr på det fremover vil de miste mange af de gode kunder og en stor del af deres rentable forretningsområde på det. Her tænker jeg specielt på både Pandora sagen og deres Online Investering som er brudt ned på mange kritiske tidspunkter de sidste uger og der er mange der flytter deres engagementer på grund af det.

    Massefyringerne er heller ikke så gode i offentligheden, men på den anden side nødvendige for at optimere forretningen, og lade teknologien spille en større rolle. Jeg kan forestille mig det i høj grad vil være de personlige bankrådgivere der ryger og enkelte filialer der lukkes ned på den baggrund. Man har såvidt jeg ved planer om at udvide netbanken mere bruger-orienteret hvor man selv kan oprette konti og den slags, og ikke skal kontakte en rådgiver for det.

    Men forretningen ser ud til – her og nu – at være meget rentabel, og deres målsætning er meget optimistisk, men også realistisk. Dog under den forudsætning at de kan håndtere den finanskrise der stadig er, og har været siden 2008 – og som er tiltagende i alvorlighed.

    Samtidigt er deres kreditniveau lige en tak højere end konkurrenternes, hvilket mindsker risikoen betydeligt. De kunne jo også hæve deres rentemarginal med 0,50% i år uden deres funding egentligt var blevet dyrere hvilket alt andet lige vil give en højere indtjening.

    Hvor banken er på vej hen er jeg heller ikke sikker på, det er den eneste forholdsvist sunde storbank her i Danmark, på den anden side står de også med nogle udfordringer af meget stor kaliber. Så det er lidt både/og.

    #174526
    AnonymForfatter

    Der er efterhånden ret store stordriftsfordele i banksektoren, hvilket bevirker at store “systemisk vigtige" banker som Danske Bank, Nordea, Sydbank, Jyske Bank og Nykredit er billigere end det lokale pengeinstitut.

    Hvis man ser sig lidt for kan man forhandle en fornuftig løsning igennem med de fleste banker, så vurderingen kommer langt hen ad vejen til at afhænge af forhold som:
    a) Professionalismen i kundekontakten
    b) Muligheden for at få kontakt med rådgiveren
    c) Netbank og mobilbankplatformen

    Derudover kan moral / samfundsansvar spille ind for nogen.

    Personligt hælder jeg til at de store banker er mere professionelle end de lokale banker. Hvis man ser på pengeinstitutankenævnets afgørelser, så har de store banker Danske Bank, Nordea, Sydbank, Jyske Bank og Nykredit Bank omkring 75% af det danske privatkundemarked. Men bankerne har max 1/3 af klagesagerne. Dvs. det er de små, der har størst problemer med at leve op til reglerne.

    Jeg mener også helt klart at Danske Banks netbankplatform er klart den bedste, omend dette altid vil være en smagssag.

    Når vi kommer til samfundssynet, så lægger jeg stor vægt på at støtte en Dansk Bank, med danske ansatte/arbejdspladser, som betaler skatten her i landet. Dette er min baggrund for at vælge Danske Bank frem for Nordea. (På det rent bankmæssige mener jeg bankerne er nogenlunde lige gode).

    Kommer vi til de mellemstore banker, så er de ret svingede i kvalitet.

    En bank som Vestjysk Bank (en af de største mellemstore banker) er i store vanskeligheder. Udlånet er 8 mia. kr. større end indlånet, og det kan banken på ingen måde funde. Det betyder, at banken enten må afvikles (ikke så sandsynligt) eller fusionere med en af de store.

    Spar Nord Bank kunne være et alternativ, men også her kan jeg være bekymret for de landbrugskunder banken slæber rundt med. Derudover er der et lille indlånsunderskud. Hvis banken har behov for at geare ned, så vil det alt andet lige betyde, at man rationerer indlånet via renten. Dvs. at kunderne får dårligere priser!

    så alt i alt, så vil jeg nok indtil vi har Basel III på plads og bankenre har fået tilpasset deres funding til de nye krav, så ville jeg nok vælge en af de store systemisk vigtige banker.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.