Fogedret og opstart af enkeltmandsfirma

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92300
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Jeg har en gæld til et par banker som jeg pt. ikke afdrager på. Samlet omkring 550.000kr

    Jeg har et par gange været i fogedretten, og er begge gange erklæret insolvent.

    Nu har jeg en ide om at starte et mindre firma, som bare skal drives i min fritid. (er i job)

    Er der nogen der ved om fogedretten kan gøre udlæg i et eventuelt overskud, eller om et eventuelt overskud “blot" vil være en forøgelse af min personlige indkomst når min samlede økonomi bliver vurderet af fogedretten.

    #174378
    HalliHalloForfatter

    Typisk indlæg, kan jeg undgå at betale mine kreditorer?

    Normalt kan dine kreditorer forlange at der bliver gjort udlæg i dine fakturakrav m.v., men spørg dog næste gang du blir indkaldt til fogedretten medmindre du forinden har fået en ordning med dem.

    #174386
    AnonymForfatter

    Det bedste du kan gøre at at oprette et ApS, således at dit firma er en selvstændig juridisk enhed.
    Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, vil din indkomst i denne, blive betragtet som en del af dig og din indkomst.
    Dog tvivler jeg på at der kan gøres udlæg i ubetalte fakturaer….
    Et eksempel: Du køber varer for kr 10.000 + moms. Sælger det videre til en kunde for 12.000 + moms.
    Hvis fogedretten gør udlæg i din faktura til kunden som du har solgt varerne til, kan du jo ikke betale din leverandør, eller svare moms, eller betale revisor m.v.
    Altså risikerer de jo så at du får yderligere gæld, og din leverandør går konkurs når du ikke kan betale ham.
    Nu kan der jo være mange grunde til at man har gæld, både selvforskyldte og uforskyldte. Og det behøver jo ikke nødvendigvis, være af uvilje at man ikke kan betale. Så jeg synes ikke at de skal holde dig tilbage for at starte som selvstændig.
    Jeg er selv selvstændig, men har måttet sælge min bolig pga. skilsmisse langt under kreditforeningsgælden, i disse finanskrise tider. Da banken så ikke havde sikkerhed i boligen længere, valgte de at sætte renten op fra knap 5% til 20%. Alene renten overstiger min årlige bruttoindkomst. Og de er ikke til at forhandle med. Det hele gik mig så meget på at jeg fike en blodprop i hjertet, så min arbejdsevne er så også forringet.
    Men heldigvis havde jeg mit lille ApS, som gør mig i stand til at forsørge mig selv, da jeg heller ikke er i A-kasse. Men til gengæld er jeg ikke på overførsels indkomst, og ligger ikke det offentlige til last 🙂

    #174392
    AnonymForfatter

    Hvordan kan du blive erklæret insolvent i fogedretten, når du har overskud til at starte et “mindre firma", med de udgifter dette medfører ?

    Er du nød til at lyve om din økonomi i Fogedretten, og tjekker de slet ikke om din egen udlægning af økonomien er sandfærdig ?

    Det undrer mig at man kan slippe så nemt.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.