Hvornår bør man spare op til sin alderdom?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 50 i alt)
  • Indlæg
  • #174180
    testForfatter

    rabani du er jo selv inde på svaret. så tidligt som muligt hvis man har råd. I den første del af en arbejdsliv har man dårligt råd. I den sene del har man faktisk bedre råd (børn bl.a.)

    men hvor meget skal man så spare op? ja det er jo et godt spørgsmål. Rigtigt mange af os overlever jo faktisk ikke frem til vil skal pensioneres så igen skal man hele tide se på behovet for midler nu og senere. Altså spar ikke mere op ind du har råd til og betal helt sikkert din dyre gæld ud først.

    Skal man så spare 10-15% op? ja det skal man nok, men personligt mener jeg det er meget svært ved at se at den del af opsparingen som ikke giver fradrag i top skatten er en god forretning. Pension info kan også gi dig en prognose på hvor meget du har udbetalt inkl. folkepension nå eller hvis du kommer der til

    Er du virkeligt ikke omfattet af en tvungen pension opsparing? Det mener jeg nu ellers op mod 90% af os i arbejde er. Må man spørge hvilken branche du er i?

    hvis du vælger at lave en privat pension ordning ku det være en god ide at se på de pulje ordninger du måske kunde komme ind i via din fagforening. F.eks. oprette jeg for år tilbage en i lederpension som er en afdeling under PFA. Det var før arbejdsmarkedspension blev mere eller mindre tvungen, men jeg køre videre med den da du også senere ved job skift kan få problemer med helbreds oplysninger hvis du som mig er opereret i ryggen.

    I øvrigt hvis du taler med en pension rådgiver så husk at de også bare er sælgerer 🙂 hvilket jeg jo så forøvrigt også er

    #174184
    AnonymForfatter

    Ifølge pensionsinfo har jeg kun min folkepension, og 17.000 kr. fra ATP, som er de der 270 kr. om måneden.
    Jeg er trælastsælger i en XL-BYGforretning.
    Når du siger tage fat i en pensionsrådgiver. Er det så min bankdame, eller gør man det direkte ved f.eks. PFA Pension?

    Jeg hører bare mange sige “Vores pensionsopsparing står i huset. Vi har ikke sparet andet op".
    Med min frygt for at jeg sammen med min kæreste ikke kommer til at eje noget, pga. hendes situation, så kan jeg nemt risikere lige pludselig at stå og kun have min folkepension!

    #174190
    thsvForfatter

    Sådan tænkte jeg osse som yngre.
    Har nu pension via arbejdsgiver, og havde osse en mindre selvpension fra dengang de gav fradrag.
    Jeg ville få afviklet gæld som ung og sparet op til ejerbolig, og så begynde pensionsopsparing som 30-årig eller når firmaet tilbød det. I mit job, betaler man jo de 5% selv, mens arbejdsgiveren betaler de 10 %. mange glemmer disse 10 %, når de udregner deres indkomst, men i mit tilfælde er månedsindkomsten så 10% højere end det oplyste på lønsedlen.
    F.eks. ville dine 22.000 kr svare til 24.200 kr om måneden med sådan en ordning.

    #174192
    thsvForfatter

    Ja, 30 år er passende, og i forbindelse med køb af ejerbolig blev man førhen mødt med krav om en pensionsordning.

    #174194
    HalliHalloForfatter

    Du skal ikke være ked af det, som tidligere nævnt er der mange førtidspensionster, der ikke har nogen pensionsordning, hvilke ligeledes gælder ret mange små næringsdrivende.

    I øvrigt behøver du at starte som 25-årlig med indbetalingerne. Når du bliver 40 og har fået dig en bedre stilling med deraf større løn, børnene er fløjet fra reden m.v., så speeder på opsparingen op med f.eks 20-25% af indbetalingerne. Og så bliver du også en rigtig pensionst.

    Men så skal du bare huske, at så er der ingen ældrecheck, pensionisttillæg og ret megen boligsikring/ydelse og alt det løse. En enlig folkepensionist i dag med ca. 1800 kr. i ATP har ca. 8.200 kr. efter skat og husleje, hvis han bor til leje. Hertil kommer lidt ældrecheck, men ikke fuld, men dog næsten.

    Med andre ord: fortvivl ikke her og nu, du har tid nok, og jeg ville nok koncentrere mig lidt mere om børnene og så få din samlever på ret køl så hurtigt som muligt.

    #174196
    thsvForfatter

    Stop dog med den holdning!

    Du er en dybt useriøs debattør, når du kan finde på, at skrive den slags.

    Det er vel egentligt sørgeligt at være på kontanthjælp som ung, men vi ved jo ikke om det skyldes sygdom eller mangel på arbejde, vel?

    #174198
    HalliHalloForfatter

    Skulle selvfølgelig have stået: behøver ikke at starte som 25-årig.

    Er du ikke medlem af HK? Hvad siger de til at arbejdsgiveren ikke er medlem af en arbejdsgiverforening eller har tiltrådt overenskomsten på området.

    Har Silvan og Jem og Fix heller ikke overenskomst? Hvis ja, så søg derover, men så er lønnen måske bare 10% mindre der, så er du lige vidt? Butiksfaget har aldrig været højt lønnet, men er dog vist blevet lidt bedre end i gamle dage.

    #174202
    AnonymForfatter

    Hvis en folkepensionist har 8200 efter husleje og skat, så har de mere end mig.

    thsv: Ja det er sørgeligt at være på kontanthjælp som ung. Hun er dog 29, og i og med hun ikke har været i rigtig arbejde, har hun ikke en krone på ATP.
    Men det er bestemt ikke selvforskyldt. Hun har bare desværre en rigtig svær psyke under det mindste pres.

    Jeg er medlem af HK, men har ikke snakket med dem om det. Vil først tale med mit arbejde om det kan passe vi ikke har en pensionsordning.

    #174204
    HalliHalloForfatter

    En kontanthjælpsmodtager indbetaler altså til ATP hver måned, så vidt jeg ved, uagtet at hun ikke skulle have været i et rigtigt arbejde.

    Det med hundede har thvs opfattet helt forkert: Det var sådan set et spørgsmål for at se om du havde denne udgifter til hundefoder, forsikringer m.v. for så bliver rådighedsbeløbet jo derved mindre. Jeg kender nemlig mange kontanthjælpsmodtager, der føler sig mere trygge ved at have en par hunde, og for den sags skyld ikke bare denne gruppe. Thvs stiller da også ofte supplerende spørgsmål for at komme at kunne give en bedre rådgivning.

    Ved hjemmerøveri er det f.eks en kæmpefordel med et par bidske hunde, da man så fmt. slipper. Har man ikke hunde, så bør man i hvert fald have rigeligt med kreditkort, da man så må påregne mindre tæsk. Husk at skrive PIN-Koderne, da man måske ikke lige kan huske dem i en sådan situation.

    Nu håber jeg selvfølgelig ikke at nogen kommer ud for sådan noget, men kan altså ske når man mindst venter det. Dette bare til orientering. Nu kan I følge mit råd eller lade være, men thvs er nok klar på tasterne igen med ordet useriøs m.v. Måske du er blevet hjælpemoderator herinde?

    #174212
    AnonymForfatter

    Nu har jeg kigget på min lønseddel, og kan se der fremgår et AMP Bidrag.
    Har også set min ansættelseskontrakt, hvor der står at jeg selv betaler 3,3% til PFA Pension, hvor min arbejdsgiver betaler 6,6%.

    Så det er jo dejligt! Kan jeg så selv betale 5% til en frivillig ordning, og så er jeg kørende med de 15% i råder til?

    #174214
    HalliHalloForfatter

    Jeg er blevet bestyrket i mit tro på at det var en fake-indlæg. Jeg beklager at jeg må sige det.

    Du har computer, så prøv at taste http://www.fp.dk og find et telefonnummer og så ring og spørg hvilke muligheder du har.

    Helt ærlig, jeg tror du ved alt om bank, pension m.v., så du behøver ikke at spørge mere.

    Tast også http://www.atp.dk, så kan du også se at bistandsklienter skal betale bidrag, og du hævder at din samlever som 29-årig har indbetalt en krone, hvilket ikke kan være sandt, når aldrig har arbejdet.

    #174216
    AnonymForfatter

    Prøv at forklare hvorfor jeg skulle skrive et fake indlæg!? Jeg prøver at få svar! Jeg er ikke dum på tal eller noget, jeg har bare aldrig før sat mig ind i bankting. Det agter jeg at gøre nu, og prøver at finde svar om vores fremtid.
    Det jeg har fundet ud af står ikke på pensionsinfo.dk, det gør min ATP til gengæld. Aner ikke hvorfor min AMP ikke er med i min pensionsinfo.dk??
    Når jeg logger på pensionsinfo.dk med min kærestes nemid, står der hun kun har sin folkepension!

    #174218
    OBSForfatter

    Ja det kan du godt. Du kan også spørge din arbejdsgiver om de vil trække et større beløb i din løn, svarende til f.eks. 8,3%, så du kommer op på 15% i pensionsindbetaling.

    #174220
    AnonymForfatter

    Halli Hallo

    Det er nogle dybt tåbelige råd du giver.

    1. Lad bare være med at spare op nu, vent til du bliver 40. Tja, hvad så hvis du bliver syg og mister din arbejdsevne kort efter du bliver 40? Så var det måske meget rart at have sparet lidt op.

    2. Du siger at man mister tillægsbeløbet til folkepensionen og boligstøtte.
    Det er korrekt at det gør du i dag, men for det første, så er det tillæg lille i forhold til hvad en normal pensionsudbetaling udgør om måneden. Det giver ikke noget incitament til at lade være med at spare op.
    Dernæst ville jeg nødigt satse på at vi har det samme høje niveau af sociale ydelser om 35 år når jeg skal pensioneres, som vi har i dag. Hvad hvis nu vi har et mere “amerikansk system" til den tid med lave ydelser. Så er de der ikke har sparet op “fucked".
    Sådan som verdensøkonomien ser ud i dag, og med det stigende antal ældre vi står overfor, vil der med usvigelig sikkerhed komme reduktioner i overførselsindkomsterne. Hvis Danmark ikke selv kan finde ud af det skal IMF nok fortælle os hvordan det skal gøres!

    #174222
    HalliHalloForfatter

    Er du så ansat i år 2006 evt. 2007, da det er bidragene for 2007, der er anført i din ansættelseskontrakt. Bidragene er steget hvert år til nu 3,8 og 7,6 eller ialt 11,4%.

    Vil også godt forklare hvorfor jeg mener de er et fakeindlæg fra din side:

    Du har hidtil skrevet 40 indlæg om alskens ting herinde: Du har haft pensionsordning i mindst 3-4 år med tilsendelse af både en police og regulativ samt årlige policeudskrifter, dækningsoversigt ved lønreguleringer samt kontoudtog m.v.: Det er endvidere normalt at man taler med sine kolleger om sådanne ting: Du hævder at din arbejdsløse samlever ikke har en krone stående på sin ATP-konto osv, jeg kunne faktisk blive ved……I øvrigt ligner din skrivstil andres med lignende spørgsmål f.eks.: Folkeskolelæreren heidi, der spurgte på samme måde: Skal jeg så vente med at købe bolig og så spare op til en ejendomsmægler?

    Slut nu

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 50 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.