Rente på banklån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92288
    AnonymForfatter

    Jeg er i dag kunde hos Vestjysk Bank. Har kreditforeningslån samt banklån på 200000.
    Betaler en rente på 9%på banklånet som jeg synes er ALT for høj. Har gentagne gange klaget min nød til min rådgiver, men får samme svar igen og igen..renten er lav i forhold til andre kunder!Hvad giver andre i rente ??
    Er ellers glad for banken.

    #174136
    thsvForfatter

    9% er en høj rente på et boliglån, der bør være 1½-2% over renten på kreditforeningslånet ifølge standardfinansieringen i salgsopstillingen.

    En køber med over 80 % finansiering bør have følgende finansiering:
    80% realkreditlån med fast rente, afdrgsfrit
    Restfinansiering som prioritet, f.eks. i DB eller Nordea, der afdrages over max. 10 år.
    Fordelen ved prioritet er dels den lavere rente (hos Nordea under 6%) og at man får samme rente på indestående på tilkoblet konto, der typisk bruges som budgetkonto, og opsamler opsparing. Ligeledes kan saldoen genbruges, skulle der komme en uforudset regning til f.eks. nyt fyr el.lign.

    #174142
    AnonymForfatter

    9% på et boliglån med sikkerhed indenfor 80-100% af boligens værdi er et MEGET HØJ rente.

    Blot til sammenligning, så betaler jeg 6,0% på mit boliglån i Danske Bank (vel at mærke efter at Danske Bank har hævet renten).

    En rente på 9% afspejler helt entydigt, at Vestjysk Bank er i alvorlige problemer, fordi de har et alt for stort udlån i forhold til indlånet samtidig med de ved, at de skal betale 7,6 mia. kr. statsgaranterede lån tilbage i foråret 2013.

    Min bedste vurdering er, at Vestjysk Bank ikke overlever som selvstændig bank. De bliver nødt til at fusionere (under bankpakke 4) med enten Sydbank, Jyske Bank, Nykredit Bank eller Nordea. Danske Bank er næppe en mulighed, fordi de har for store markedsandele og de øvrige banker, som Spar Nord, er for små til at løfte fusionen.

    Igen Vestjysk Bank er nødlidende og vil derfor enten blive afviklet gennem Bankpakke 3 eller fusionere via Bankpakke 4.

    #174158
    HalliHalloForfatter

    Jeg betaler selv 9,45% i Danske Bank, jeg syntes også det er lidt pebret, men de vil ikke sætte den den, fordi de tabte så mange penge på Stein Bagger, og de penge skal ind igen og betales at de “små kunder", siger de. Syntes det er lidt urimeligt, da det ikke er mig, der fejlagtigt har lånt så mange penge ud uden sikkerhed.

    Jeg har prøvet at henvise til Mybanker og General Prier, som vist betaler den laveste rentesats i denne bank, men lige fedt hjælper det. Har overvejet at flytte, men det koster jo også.

    Nogen der har et godt råd til mig, da jeg er i syv sind?

    #174172
    AnonymForfatter

    HalliHallo… Funny

    TS. Jeg har Vestjysk Bank og betaler 6,45 efter renten er steget med 0,5.
    Hvad du kan handle din rente til, handler om hvor kreditværdig du er, samt hvordan du har betalt af på dine lån i fortiden. Jo flere penge og værdier du har, jo lavere rente får du. Hvis du og din kone har en god økonomi og har vist det igennem en årrække er 9pct tyveri ved højlys dag.

    #174174
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig hænger rente, kreditværdighed og også engagementets størrelse sammen i alle banker.

    Men målt på helt objektive kriterier, så er Vestjysk Bank meget langt ude i tovene. De kan ikke finansiere den funding, der lige om lidt udløber, og det afspejler sig i de priser de kan tilbyde kunderne på især nye lån. (På de gamle lån må de i stykke af vejen vedgå sig arv og gæld).

    Det kan være jeg overser noget, men så kan i jo forklare mig hvordan en bank, der låner 160 kroner ud for hvergang man har indlån på 100 kr skal fremtrylle omkring 8 mia. kr. i indlån inden halvandet år.

    1. Der er ingen hjælp at hente fra Rereringen, Danske Folkeparti, Radikale, Socialdemokratiet og SF. De vil ikke forlænge statsgarantierne med minde der er tale om en fusion. Det lægger fast med bankpakke 4.

    2. Fundingmarkederne er ikke bare midlertidigt men permanent frosset til for såvel individuelle lån som syndikerede lån til banker af Vestjysk Banks størrelse.

    3. Der ingen tegn i sol, måne og stjerne på, at Vestjysk Bank kan tiltrække indlån til erstatning af de statsgaranterede lån. Tværtimod så siver indlånet kvartal for kvartal, fordi kunderne er bekymrede.

    Så jeg siger det igen: Vestjysk Bank overlever ikke som selvstændig bank!
    2.

    #174182
    testForfatter

    halihalo du låner penge til over 9% samtidig med at du daytrader og laver aftale indskud? humm kan du selv finde rundt i alt det du skriver her på siten?

    #174186
    AnonymForfatter

    Der er efterhånden kommet så mange modstridende meldinger fra Halli Hallo, at der hverken er hoved eller hale i tingene.

    Nu har “den selvudråbte storspekulant" jo efter eget udsagn postet en voldsomt masse penge i Amagerbank-aktier. De penge har storspekulanten vel lånt i Danske Bank til 9,75% i rente. Vel at mærke til trods at vi er mange der har advaret her på sistet mod Amagerbanken siden 2008.

    Var det forresten ikke noget med Halli Hallo erklærede at han/hun ville træde i betalingsstandsning efter krakket Amagerbanken?

    I forhold til Vestjysk Bank vil jeg gerne udråbe samme advarsel. Smid ikke penge i den aktie. Den er tæt på værdiløs, fordi en fremtidig fusion vil være en nødlidende fusion til en meget MEGET lav kurs.

    #174188
    HalliHalloForfatter

    Det er korrekt, at jeg ikke har været så heldig på det seneste, herunder med mine aktier i Amagerbanken. Købte også lidt i MaxBank, og den er også ved at gå konkurs.

    En af de beste investeringer jeg gjorde var med Danske Bank, da jeg fik købt en del på bunden endda nogle til kurs 34, andre til 40, men ingen over kurs 60.

    Da jeg solgte dem sidste efterår til kurs ca. 133 var der en pæn fortjeneste, men man kan som bekendt ikke være heldig hver gang. Nu er kursen igen nede og skrabe 70 på denne aktie.

    Kan det betale sig at købe lidt aktier i Finansbanken/Spar Lolland? Er der nogen der tror den vil overleve?

    #174200
    thsvForfatter

    Og dermed over Nordeas standardsats for fordel+ kunder!

    Som man bliver næsten automatisk som solid boligejer med orden i økonomien.

    Ingen tvivl om at DBs taktik med individuel forhandling fører til en højere gn.snitlig rente end hos Nordea, når selv Generalen betaler over 5,7%.

    #174208
    HalliHalloForfatter

    Undtagelesvis er jeg enig med dig i dette, men alt dit snak om boligprioritet i Nordea, hvor du ofte oplyser hvor mange små koreanerbiler du har købt via denne konto, betragter jeg som useriøst, idet hovedparten af spørgerne herinde slet ikke har mulighed for at få sådan en konto som førstegangskøbere. Har vel bemærket at de fleste slæber rundt på gammel gæld før købet.

    #174296
    HJLForfatter

    He he… det har jeg også tit undret mig over.

    Alle har ret til en lille koreanerbil!

    Nå men vi besidder vel alle den trang, at fortælle lidt om hvordan vi hver især har indrettet vores økonomi. Nogle også deres søns økonomi og deres søns bilvaner. Det syntes jeg faktisk bare er hyggeligt.

    Hvad jeg betaler på mit boliglån i Danske Bank får i ikke at vide, men det er ikke ret meget mere end på vores realkreditlån. 🙂

    Men jeg har i dag skrevet til min bank at jeg vil have samme rentesats på min opsparingskonto og det får jeg 😉

    Mvh HJL

    #174338
    AnonymForfatter

    Jeg er som trådstarter kunde i VestJysk Bank, og forhandler pt. med dem om at få en rentenedsættelse på mit boliglån (290.000). Renten hedder idag 8.0% og det er jeg ikke helt tilfreds med.

    Det lyder som om at de kan blive hårde at forhandle med, hvis man skal tro general priers opridsning af situationen. Nu må vi se hvad der sker.

    Nu til mit spørgsmål til jer: Når jeg kigger på oversigten over de billigste boliglån her på mybanker, ser det altid ud som om, at prioritetslån er det klart billigste. Længere oppe i denne tråd bliver det også nævnt, men hvad skal der til før at man kan få sådan et prioritetslån? Er det noget alle kan få, og er der noget specielt ved det, udover den billigere rente?

    Mvh.

    #174346
    OBSForfatter

    Prioritetslån kan benyttes til at belåne (op til) de første 80% af ejendommens værdi, på samme måde som et realkreditlån. Derfor kan renten også være lavere.

    #174348
    HJLForfatter

    delvist rigtigt Nordea har åbnet op for 100% belåning med prioritetslån.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.