Afdragsfrit lån som nystartet selvstændig?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92286
    AnonymForfatter

    Søger lidt meninger om min situation inden jeg taler med BRF.

    Jeg har i dag et boliglån på 2.000.000 med F1 lån. Jeg startede virksomhed ved siden af mit normale job for godt 1 år siden. Min virksomhed har vækst og jeg overvejer derfor at sige mit “almindelige" job op pr. 1/3-2012. Men da min virksomhed ikke helt kan udbetale det samme som jeg pt. får som lønslave, overvejer jeg derfor et afdragsfrit lån for at tingene kan løbe rundt det 1 år som selvstændig.

    Mit spørgsmål er om det er en dårlig ide, eller om der er bedre løsninger?
    Jeg er ikke så meget for at skal ud og låne penge til virksomheden.
    Det jeg har gjort indtil nu er at, skære unødige udgifter væk så som opsige kabel-tv, sælge min dyre bil og købt en billigere kontant. Så jeg i starten af 2012 “kun" har mit boliglån.
    Vi er 2 voksne og 2 børn i husstanden hvis det har noget at sige. Min kæreste har fast indkomst.
    Håber på lidt gode indput 🙂

    #174096
    grgForfatter

    Det giver i min verden fin mening.

    CASH IS KING – så det skader på ingen måder at blive mere likvid.

    Husk dog følgende:

    Det er ikke som udgangspunkt en ret du har at kreditforeningen vil godkende at dit lån bliver afdragsfrit.

    De sparede afdrag her og nu skal formentligt betales på tidspunkt – håber at du får stor succes med din virksomhed og kan bidrag til vækst i Danmark 🙂

    #174098
    AnonymForfatter

    Har du overvejet at søge nogle af de forskellige iværksætter ydelser eller puljeordninger i stedet for at tage et lån her og nu med alt hvad det indebærer?

    Der er også mange der ikke ved at de kan få et fradrag for at sætte penge ind på en iværksætterkonto som kan bruges til etablering af virksomhed?

    #174104
    thsvForfatter

    Afdragsfrit F1 er et yderst farligt lån, husk blot renten i både 2008 og 2009 på hhv. 4,7 og 5,2%. Renten kan hurtigt stige til dette niveau igen, glem ikke det i din planlægning. Ydelsen på et lån uden afdrag vil derfor kunne 3-dobles.
    Nu skriver du godt nok kun et år, men i praksis kan perioden jo let blive 3-5 år med afdragsfrihed, specielt hvis renten stiger.

    jeg ville nok lægge om til F3 ved refinansieringen for at sikre en lav rente i 3 år, og så tage et lån til virksomheden, så man får skilt virksomhed og privatøkonomi fra hinanden.
    Hvis du ikke kan tjene nok i din nye virksomhed, vil det jo netop påvirke privatlivet og det bør undgås.
    Er du ikke parat til ovenstående tror du ikke nok på dit nye job, og bør forblive “lønslave" med en sikker indkomst til at sikre familien.

    #174124
    AnonymForfatter

    Tak for indput.
    Jeg har måske formuleret mig forkert, men jeg ønsker ikke at optage et lån for at starte selvstændigt. Og heller ikke et F1 lån med afdragsfrit. Jeg tænkte mere på et 4% med afdragsfrit, men det findes måske slet ikke? Har hørt at kursen er god pt. ved omlægning af til 4%
    Mht iværksætter ydelse osv er det jo også blot lån som skal betales tilbage, hvilket jeg helst vil undgå.

    #174126
    thsvForfatter

    På 2 millioner vil manøvren blot spare 18.000 kr på et år.
    Bruttoydelsen vil være den samme, så det er udelukkende pga. rentefradraget, at 4% OA bliver billigere. Beregnet udfra RDs kurser og rente.
    Derudover vil I få et ret stort kursfald, da BRFs kurser mildest talt er elendige.
    Og du vil ikke få en kursgevinst, men derimod et kurstab, da kursen er meget langt under 100, ja faktisk kan du få 5% OA hos BRF endnu, lige under kurs 100.

    Omlægningen kan ikke betale sig, lån istedet penge i banken til firmaet, indtil det kan give en ordentligt lån, og lad være med at blande privatøkonomien med firmaets økonomi.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.