Tid til at omkonvertere?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92269
    AnonymForfatter

    Kære debatører,
    jeg har brug for jeres viden 😮
    Jeg har idag F1 lån og skylder ca. 450 000.
    Det med den mulige næste krise kom jeg i tanken om, om låneomlægningen ikke vil være på plads?
    Hvad synes i?

    #173870
    grgForfatter

    Med et lån i den størrelsesorden har du valgt det helt rigtige nemlig F1.

    Omkostningerne ved konvertering er simpelthen for store forholdsmæssigt når lånet nu ikke er større.

    #173872
    thsvForfatter

    Hvis lånet blot er med afdrag, så er du sikret mod en voldsom stigning i nettoydelsen.

    Men ved sådant et lille beløb vil jo selv 4% mere i rente kun være 18.000 kr brutto om året eller ca. 1.000 kr om måneden.

    Er du kune hos RD bør du undersøge muligheden for at skifte til F1T-lånet, der er billigere i adm.bidrag.

    #173874
    AnonymForfatter

    Ja, lånet er med afdrag hvert kvartal, MEN den mulighed du nævner har jeg sådan set ikke hørt om….
    Er den lige med 4 procent lån?
    Hvad er den worst case scenario??? Hvis jeg lader den, hvor den er…

    #173882
    OBSForfatter

    F1T-lånet er et rentetilpasningslån men modsat de normale rentetilpasningslån er ydelsen på F1T-lånet fast i hele lånets løbetiden. Det der varierer er så i stedet løbetiden som forkortes når renten falder og forlænges når renten stiger (dog ikke ud over de 30 år som et lån maksimalt kan løbe i).

    #173888
    AnonymForfatter

    Med et lån der ikke er højere end 450.000 er der ikke grund til bekymring, der skal renten stige MEGET voldsomt for at det betyder ret meget.

    Jeg fik selv oprettet et realkreditlån med 4% fast rente på ca. 620.000 kr. og det kostede lidt mere en 30.000 kr. i kurstab. Så bare fortsæt med at afdrage så vil det blive billigere end hvis du skal til at betale for en omlægning, kurstab mm.

    Jeg har nu F1 lån da jeg var så heldig at vi fik optaget lånet til omkring kurs 98 og da vi skiftede bank et halvt år senere var kursen faldet en del så kursgevinsten kunne dække både bankskiftet og de tidligere betalte 30.000 kr. som vi betalte for det første lån.

    Så behold F1 lånet (der er da også snak om at man forventer at F1 renten vil falde yderligere, men det er selvfølgelig svært at spå om)

    #173916
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig er der ingen, som kan vide det. Men umiddelbart er der ikke udsigt til rentestigninger, sådan som finanskrisen udvikler sig. USA har lovet at holde renten tæt på 0 i et godt stykke tid og jeg kan heller ikke forestille mig at den europæiske centralbank har planer om at hæve renten lige nu. De er alt for bange for flere økonomiske nedture. Men selvfølgelig kommer der renteforhøjelser på et tidspunkt så lav, som renten er og forhåbentlig kommer de gradvist. Men fordi du afdrager og ikke skylder mere, end du gør, vil du ikke blive påvirket særlig meget.

    #173960
    AnonymForfatter

    Thank you thank you for jeres kommentar 😮 jeg beholder hvad jeg har og sover fortsat godt om natten/ hvis man kan sige det om familie med små tvillinger 😮

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.