Boliglån i ejerlejlighed

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • BlueForfatter
    Indlæg
  • #92266
    BlueForfatter

    Jeg har et boliglån (en Friværdikonto) på ca. 400.000 kr. i SparNord – jeg har haft det i 3 år -friværdien er ca. 300.000 kr. Jeg overvejer at få det lavet om til et r
    realkreditlån – enten et 4% fastforrentet lån eller et F1 eller F3. Hvilket lån skal jeg vælge hvis jeg vil høvle så meget som muligt af gælden?
    Eller er 400.000 kr. for lille et lån at konvertere? Vil det være en bedre ide at jeg forsøger at forhandle renten på boliglånet ned? – den ligger lige nu på 6,5% – den er steget et par gange inden for de sidste måneder.
    Og hvor langt ned er det realistisk at den kan forhandles?

    #173850
    OBSForfatter

    Afdraget er større på et flekslån end på et fastforrentet lån. Men jeg er dog i tvivl om hvorvidt det kan betale sig at lægge så lille et lån om til et realkreditlån da der kommer udgifter til etablering, kursskæring og stempelafgift m.m. (dog kan den variable stempelafgift overføres fra boliglånet). Det forudsætter også at det nye lån ligger inden for 80% af vurderingen på ejendommen.

    Et alternativ til realkreditlånet kunne være en prioritetskredit (som jeg mener at Spar Nord også tilbyder). Renten er lidt højere end på et realkreditlån men til gengæld har du mulighed for at få en eventuel opsparing forrentet med samme procentsats som gælden da en prioritetskredit typisk består af en udlåns- og indlånskonto der forrentes med samme procentsats. Det betyder at hvis du har overskud på det månedlige budget kan gælden løbende nedbringes men samtidig har du fleksibiliteten til at kunne trække på kreditten. Som med realkreditlånet gælder det dog også her at den samlede gæld i ejendommen skal ligge inden for 80% af ejendommens vurdering.

    #173852
    OBSForfatter

    Undskyld, jeg ser nu at det allerede er en prioritetskredit/friværdikonto du har.

    Kan se at Spar Nord’s rentesatser på friværdikontoen er ret høje så måske var det værd at undersøge muligheden for et bankskifte. Der findes da i hvert fald banker der tilbyder lavere renter på en prioritetskredit/friværdikonto. Se her på Mybanker http://www.mybanker.dk/bank/nyt_laan/boligkassekredit/

    #173854
    AnonymForfatter

    Har du et lån på 400.000 kr. og har så 300.000 kr. stående på den tilhørende indlånskonto? Dvs. en nettogæld på 100.000 kr. og 6.500 kr. i renter pr. år.

    Det koster jo 3000-5000 kr. at omlægge så der går jo et par år før du har tjent det ind i sparede renter. Så det vil jeg selv glemme – du har vel også snart betalt lånet ud?

    Aner ikke om man kan handle om renten – tror det ikke. Renten er vel fastsat i det tilhørende pantebrev.

    #173944
    BlueForfatter

    Renten er variabel – den er steget 2 gange inden for de seneste måneder.

    Tak for de gode råd

    #173946
    thsvForfatter

    Pantebrev? I Spar Nord bank?
    LOL

    Fast rente, når Trådstarter ophyggeligt skriver, at renten er steget 2 gange, og dermed variabel.
    LOL

    Friværdi på 300.000 kr lig med opsparing på 300.000 kr?
    LOL

    Omlægge et lån for 3-5.000 kr i 2011?
    LOL

    Det lyder som om du lever i priser og lånemetoder gældende for mindst 10 år siden.

    #173948
    thsvForfatter

    Hvad er lejligheden værd ialt, realistisk salgspris?
    Hvad er din samlede belåning i lejligheden?

    #173964
    BlueForfatter

    Jeg gav 695.ooo kr. for den 1. februar 2008. Jeg regner med, at salgsprisen ville være ca. det samme her i 2011.

    Belåningen er omkring 55-60%

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.