Gammel gæld

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • SesilForfatter
    Indlæg
  • #92262
    SesilForfatter

    Jeg har en kæreste, som lige er blevet skilt. Dette har resulteret i salg af deres hus, med deraf tab. Gælden er blevet delt af banken, og ekskonen er smuttet fra sin del af gælden. Hun har skiftet bank, og undgår alt kontakt med sin gamle bank.

    Min kæreste betaler på nuværende tidspunkt et pænt stort afdrag hver måned, og passer sine aftaler med banken. Alligevel bliver banken ved med at presse på, at han skal betale mere, og at han skal komme op med to kautionister for hans del af gælden. Min kæreste kan ikke stille op med kautionister, og jeg mener heller ikke at de kan forlange dette, når det jo er en gæld der allerede ER stiftet og som han overholder.

    Har læst lidt om pengeinstitutternes etisk regler – og om at gammel gæld ikke må gøres til genstand for kaution. Hvor finder jeg noget mere om det? Han føler at han får meget dårlig rådgivning i banken..

    #173828
    testForfatter

    Og banken føler sikkert at de alt for mange penge i klemme: -)
    I praksis er i låst til den bank til gælden er betalt. Tænk pp at det kunne være meget være. Han ku hæfte for hele gælden.
    Nej kaution skal i ikke lade jer presse til men går den så går den

    #173858
    AnonymForfatter

    Det lyder, som om du er klar til at gøre som eksen og bede din kæreste løbe fra den dumme bank. Men det nytter bare ikke særlig meget for jer. Så registreres din nye kæreste i RKI og så kommer i aldrig til at kunne købe hus eller låne penge til bil eller andet og hvis i skulle få lov, så kun baseret på din økonomi. Derudover vil din nye kæreste også jævnligt blive forfulgt at banken med krav om at betale. Det er det ikke værd, hvis din kæreste sagtens kan klare afdragene, som de er i dag. Så hellere holde sig gode venner med banken.
    Jeg synes heller ikke, at din kæreste skal føle sig presset til at finde en kautionist, men hvis nogle gerne ville, kunne din kæreste muligvis få en lavere rente og derved hurtigere afvikling på lånet.

    #173864
    MichaelForfatter

    Ud fra den korte beskrivelse af sagen har banken uden tvivl handlet i skik med gældende retningslinier. Gammel gæld må aldrig blive gjort til genstand for kaution. Ny gæld bør for den sags skyld heller aldrig, da hverken banken, kunden eller kautionisten har noget at vinde – alle bliver tabere hvis kautionisten “aktiveres".

    Jeg synes trådstarter lige skulle oplyse hvilken bank og afdeling der har krævet denne kautionist så vi kan få det frem i lyset.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.