Rentestigninger

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92240
    AnonymForfatter

    Hej,

    Når man har et boliglån i banken med variabel rente (eller et hvilket som helst anden lån for den sags skyld) og modtager besked om rentestigninger, hvordan ved man så om størrelsen på stigningen og timingen er rimelig? Jeg kan sammenligne med nationalbank renten, men kan man forvente at der altid er en sammenhæng?

    Jeg har brugt en del energi på at forhandle gode renter på et nyoptaget boliglån og modtager nu kort tid efter advisering om en stigning fra 5,354 til 5,771 d. 8. august og derefter en stigning til 5,875 d. 9. august. Min bekymring er at banken gav mig et godt tilbud og derefter bare lade renten stige ….

    På forhånd tak.

    Mvh
    Martin

    #173488
    MichaelForfatter

    Du kan ikke forvente, at der er en sammenhæng mellem din rente og Nationalbankens medmindre dit boliglån direkte er hængt op på Cibor-etellerandet (kan ikke lige huske hvad man normalt anvender). Banken kan derfor hæve renten med de varsler der står beskrevet i dine lånebetingelser.

    Normalt følger bankerne dog Nationalbanken i store træk.

    #173494
    AnonymForfatter

    Hej Michael,

    Ja, jeg forstår at der ikke konsekvent kan være 1:1 sammenhæng mellem ændringer i nationalbankens udlånsrente og udlånsrenten i min bank.

    Mit spørgsmålet er så, hvordan jeg vurderer om eksempelvis (i dette tilfælde) 2 rentestigninger på i alt .521 i løbet af juli / august er rimeligt. Nationalbankens udlånsrente er jo kun steget én gang og med .250 i perioden. Så, selvom der ikke er 1:1 forhold burde der måske være en vis sammenhæng?

    Jeg tænker på om der er et sted, hvor man samlet kan se hvornår banker justerer udlånsrenter og med hvor meget? Den eneste anden mulighed jeg kan se, er løbende at konsultere andre banker for at høre, hvad de kan låne til, men det er nok ikke en farbar vej at gøre kvartalsvis.

    Mvh
    Martin

    #173496
    MichaelForfatter

    Ud over Mybankers udlånsliste er der ikke noget centralt sted rentesatserne kan ses så du er nødt til at kontakte andre banker for at høre hvad de kan tilbyde. En renteforhøjelse på ½%-point er dog ikke noget særsyn og det kan ikke betale sig at skifte for så små penge. Din rente er trods alt stadig på et rimeligt niveau.

    #173536
    AnonymForfatter

    Din banks rentestigning er på mange måder ok – i hvert fald i den forstand, at alle andre banker i markedet har gjort det samme.

    Alle bankerne hævde i juli måned renten mellem 0,25-0,50% uafhængigt af Nationalbanken. Det skete med henvisning til øgede fundingomkostninger og udgifter til bankpakkerne. De øgede udgifter er reelle nok. Det er blevet dyrere at finansiere sig!

    Derudover har Nationalbanken hævet renten 0,25%. Dette kommer oveni i den første rentestigning.

    Dvs. langt de fleste bankkunder har fået renten hævet med 0,5-0,75% i løbet af juli/august.

    #173590
    AnonymForfatter

    Du kan spørge banken, om det er en generel rentestigning for alle kunder med den type lån. Hvis det kun er dit lån, har du ret til en begrundelse.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.