Sådan sparer du bedst op til fremtiden

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Michael01Forfatter
    Indlæg
  • #92229
    Michael01Forfatter

    Fra Berlingske Media:

    Læs her, hvordan man bedst sparer penge op til fremtiden, så de ikke ædes op af skatter og den løbende inflation. Som regel kan det bedst betale sig at slippe af med sin gæld først.

    http://www.dinepenge.dk/investering/saadan-sparer-du-bedst-op-til-fremtiden

    #173298
    AnonymForfatter

    Igen en dårlig artikel fra Berlingske’s såkaldte eksperter.

    Der er intet nyt i artiklen – dens mantra om “Afdrag gæld før opsparing" – kan naturligvis ikke modsiges – det ved alle jo – men hvad med dem som ingen gæld har?

    30 årige obligationer anbefaler den ikke – ligesom aktiemarkederne får den kolde skulder.

    #173302
    Michael01Forfatter

    Men der er mange, der ikke nedbringer deres gæld, derfor synes jeg, de skulle se fordelen
    Der er stor risiko ved obligationer og især akitier, derfor skulle de se fordelen ved aftaleindlån 🙂

    #173326
    AnonymForfatter

    Med de nuværende variable realkredit renter, er der masser af eksempler hvor det ikke kan betale sig at indbetale extra til sit realkreditlån.

    Jeg har prøvet at sidde og regne lidt på et eksempel:

    F1 Realkreditlån på 1million.

    Her skal F1 renten ihvertfald over 3%, før det formodentlig bedre kan betale sig at betale extra af på realkreditlånet, i forhold til et aftaleindlån på 3,75%.

    Så kan det godt være man skal binde sine penge i ca.3år for et få denne rente på et aftaleindlån, men omvendt binder man dem jo også i huset ved at indbetale extra til realkreditlånet.

    Jeg håber der er nogen, som vil irettesætte mig hvis jeg er helt galt på den.
    Men jeg synes dette er bemærkelsesværdigt, og såvidt diverse finans-folk spår, går der jo nogle år før vi ser F1 renter over 3%…

    #173328
    HJLForfatter

    Enig JenseB

    En god pointe i atiklen, der tåler dagens lys; Afdrag ikke ekstra på din gæld hvis du har planer om at skulle bruge penge indenfor de kommende år.

    Forslag; sæt dig ned og lav en plan med dit liv. Se så langt frem du orker.

    Hvad vil du og dine kære gerne opleve her i livet og vigtigst hvad koster det.

    Hvis planerne ikke koster noget og der er overskuds likviditet i hverdagen, spar op så du har 2-3 gange din månedsløn i backup/buffer.

    Brug herefter resten af dine penge på en af de 3 nedenstående forslag;

    1. Invester i dit parforhold, børn, venner ect.
    2. Afdrag dyr gæld.
    3. Langsigtet dvs. over 7 år til du forventer at skulle bruge penge invester i aktier med høj aktieandel.

    Mvh HJL

    #173334
    AnonymForfatter

    Jeg kan stadig ikke forstå hvordan flexrenten kan være lavere end den rente man kan få på en indskudskonto, og et eller andet sted ligner det et pyramidespil a’la bankerne får indskud som de kan investere x 10 i selvsamme obligationer som indskuddene er optaget i. Men jeg har sikkert overset et eller andet som bankerne tjener kassen på ved det nummer. Jeg tror nu heller ikke på at det show bliver ved med at køre, det er vitterligt at lade pengene vokse på træerne. Jo mere du låner, jo mere tjener du. (?) Det undrer jo ikke nogen at der er det laveste realkreditudlån nogensinde og købere er noget fra ‘dengang jeg var ung da…"

    Men, i enhver normaløkonomisk situation er det fuldstændigt rigtigt at den bedste investering er, at betale enhver form for gæld af. Det har danskerne så også så rigeligt af, den eneste grund til at vi ikke har irske eller portugisiske tilstande er pensionsformuerne. At investere i aktier/obligationer for lånte penge er noget man bør overlade til de professionelle. Man kan ikke slå et marked der er domineret af algoritmiske handler. Bankindskud er fornuftigt hvis man kan lave en relativ værdibevarelse, ellers.. lev imens du lever, der er for mange der er døde før de fik tid til netop dét.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.