Ang. Bankvalg ved Hus bøb

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92228
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg og min kone kunne godt tænke os at købe en fast ejendom men vi er i den uheldige situation at vi har ikke til udbetaling på de 5%. Vi har spurgt i vores egen bank omkring dette og de har lige tilfældig vis indført i hele banken at man skal selv komme med udbetalingen. Det få os til at tænke på at der må være andre banker hvor man kan låne til det hele. Er der nogle forslag? Det skal helst være nogle af de store banker da vi ikke rigtig har tiltro til at de små banker i denne krise tid kan klare det.

    På forhånd tak!

    #173264
    meolmeForfatter

    Der er ikke andet at gøre end at spørge i andre banker.

    #173266
    AnonymForfatter

    Vi forventede enlig at denne sides debatøre viste lidt om de forskellige bankers regler angående ovenstående. Det var ligesom derfor vi spørg om dette inde på denne side. Så vi ikke skal til at ringe rundt til 117 Banker for få svar omkring ovenstående!

    Mvh Elo

    #173268
    AnonymForfatter

    Glem det – ingen banker låner til en udbetaling i disse tider.

    Så der er nok ingen anden vej end at påbegynde opsparingen.

    #173270
    MichaelForfatter

    Du kan ikke forvente at få en virtuel kreditgodkendelse herinde til nogen bank overhovedet og hvad “reglerne" angår afhænger de helt og holdent af din konkrete økonomi som ingen her kender noget til.

    Der er ikke andet at gøre end at kontakte nogle banker og mindre end 117 kan nok gøre det. Så stort et arbejde er det vel heller ikke at lave et budget (inkl. huskøb), indskanne seneste 3 lønsedler, seneste årsopgørelse og oversigt over formue og evt. andre lån og maile det til 4-6 banker. Det er useriøst at ringe til en bank for at bede om et lån. Gør som beskrevet ovenfor og I vil have en langt bedre mulighed for at få et lån. En bank ønsker gerne kunder der har styr på deres økonomi og ikke typen der blot griber knoglen og siger “Øh goddag, kan jeg låne 2½ mio til et hus? Ja altså, jeg har ikke en klink i opsparing og har ikke gidet lave et budget, men kan det lade sig gøre alligevel?"

    #173274
    NultopskatForfatter

    Der bliver jeg så nød til at korrigere dig Michael.

    Du kan godt ringe og forespørge om du kan låne til de 5 %, men såfremt banken accepterer, er næste step selvfølgelig fremsendelse af dokumentation på økonomien..så brug knoglen som filter og hav dokumentation klar.

    Jeg har selv lånt 32 mill med knoglen som døråbner, og svaret var: “Øhh der skal du tale med erhvervskundechefen."

    #173276
    AnonymForfatter

    Vi forventer heller ikke en virtuelt kredit godkendelse.
    Hvad angår vores økonomi vil vi ikke lige noget ud på dette Åbne debat forum.
    Det er rigtig at det ikke er problem at lave et budget, ind skanne lønsedler etc, hvilket vi også har gjort. Men vi vil ikke sende det rundt til 4 til 6 Banker hvis de på forhånd har indført regel om at vi skal stille med udbetalingen det vil jo være spild af tid.
    Vi har det helt bedre med at skabe kontakten til banken igennem telefonen først og derefter kan man komme i kontakt med den rigtige rådgiver og aftale fremsendelse af papirer med mere. Når de så har kigget det igennem kommer kan de komme med svar.

    #173278
    AnonymForfatter

    Helt enig!

    #173282
    testForfatter

    Jantar har i grunden altid undret mig over at spørgsmålet er om man kan låne. Banker lever af at låne ud så selvfølgelig kan man låne alt det man vil. Hvis man vel og mærket kan stille sikkerhed og der er en rimeligt mulighed for at man kan betale lånet tilbage.
    Så har i råd? Det svar giver jeres budget som jeg kun kan tilslutte mig ikke at placere i et åbent debat forum. Ingen her giver lån så det giver heller ikke meget mening.
    Kan i stille sikkerhed? Hvis kun har huset som pant for lånet er der nok ca 5-20% i ikke stillet sikkerhed for e.g. handelsomkostninger og tab ved salg
    Kan i betale tilbage? Job sikkerhed, alder, heldbred, anden gæld og forsikringer.

    Før den senest alt for lange opgangstid kunne det være meget vanskeligt at låne 100%. Om du kan nu kommer meget til at afhænge af hvilken pakke du kan præsentere banken for.

    Har du til handelsomkostningerne, flytning, istandsættelse osv. Er det i virkeligheden 105% du skal låne?

    Held og lykke med salgsfremstødet

    #173284
    MichaelForfatter

    Hvilket jo er præcis hvad jeg også siger. Enhver bank vil som udgangspunkt gerne låne til de yderste 5% også uanset hvad bankens “regler" er. Har man eksempelvis et gældfrit sommerhus til en værdi på 1 mio er der næppe nogen bank der vil nægte et lån på 100-150.000 som dækker de yderste 5%. De regler banken sætter op har naturligvis nogle forudsætninger: Har man ingen opsparing, ingen formue og bankens politik er at man skal levere de 5% selv, ja så er der ingen chance for et lån.

    #173288
    AnonymForfatter

    Hej

    Som en af dem der låner penge ud (arbejder i jyske bank) så kan man godt låne 105 % i et hus- Man behøver ikke at have et sommerhus til 1.000 til andet af meget stor værdi.

    Det handler om, at vi som bank tror på at du kan betale pengene tilbage. Så hvis du har et lavt rådighedsbeløb og ingen formue, ja så kan det være svært et låne 105 %. omvendt kan i jo have en god løn eller andet der gør at vi som bank tænker at i hurtigt vil få afdraget på gælden.

    Så jeg kan da kun opfordre til at du tager en snak med jyske Bank. Ring og få et møde hvor du medbringer diverse papirere. På mødet kan du fortælle om dine planer og fremtidig økonomi.

    (For ikke dette skal udvikle sig til endnu en debat om hvilken bank du skal tage, så tror jeg at de store banker tænker nogenlunde på samme måde og sikker mange af de mindre. her må andre rette mig hvis jeg tager fejl)

    held og lykke med boligsøgen

    #173292
    thsvForfatter

    Endnu et af disse indlæg med en trådstarter, der ikke har bevist en opsparingsevne, og gerne vil låne til køb af ejerbolig.
    Læg et budget baseret på jeres udgifter det seneste år eller mere, og vurder selv om I har råd til de højere ydelser som ejerboligen medfører.
    Et sådant budget vil osse være en god start overfor en evt. ny bank.
    Måske en bedre ide, at prøve at leve efter budgettet i 6 måneder og bevise, at der er overskud i den daglige økonomi til et boligkøb.

    Jeg ville prøve Nordea, og tage et evt. afslag til efterretning, men bankerne vil normalt gerne låne ud til folk med opsparing, men er mere strikse overfor 100% belåning, specielt til ukendte kunder.

    #173300
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor skal det nu lige være en stor bank?

    Hvis bare priserne er lave nok kan det da være bedøvende ligegyldigt hvilken størrelse banken har.

    I øvrigt tror jeg ikke at nogen bank har indført en sådan regel om at man skal have 5% i udbetaling ved køb af hus, men er selvfølgelig blot en “høflig" måde at forklare dig at banken ikke anser dig for kreditværdig til huskøb.

    Oplys mig derfor venligst din bankforbindelse, så vil jeg undersøge sagen nærmere, bare af nysgerrighed, og jeg skal videregive herinde hvad jeg finder frem til.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.