Pensionsopsparing

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92214
    AnonymForfatter

    Hvad er den bedste pensionsopsparing??

    Jeg har pt. en ratepension i jyske invest hvor der står 100.000,-

    Pengene er investeret i Pulje 1 – vækst

    I år har det indtil videre givet et negativt afkast på 2300,-

    I 2008 blev min opsparing næsten halveret!!

    Jeg er begyndt at tvivle lidt på, at det er der jeg vil forstsætte min opsparing.

    Jeg har også en pensionsopsparing i industrienspension, hvor der bliver indbetalt 12% af min løn hver måned.

    Ville en ekstra frivillig indbetaling være en god idé??

    Jeg har ikke mod på selv at investere mine penge – dette har jeg vist ikke den fornødne indsigt til

    jeg er 35 år, indtægt ca. 420.000,- (brutto)

    #172986
    AnonymForfatter

    For at tage det konkrete spørgsmål først: Ville en ekstra frivillig indbetaling være en god idé??
    Svaret er formodentlig måske. For at for optimal udbytte af pensionsindbetalinger skal man helst betale topskat, og med en bruttoindkomst på 420.000 balancerer du lige på grænsen, som er 389.900 kr. efter fradrag af 8% AM-bidrag. Men på grund af de lempelige beskatningsregler for afkast på pensionsop´sparing er det måske alligevel en fordel at indbetale til pension frem for opsparing i frie midler.

    Men det første du skal gøre, er at få et overblik over dine pensionsforhold. Din arbejdsgiver indbetaler 12% af lønnen til Industriens pension. Log ind på http://www.pensionsinfo.dk og se, hvordan du er dækket med dine nuværende pensionsordninger, når du bliver pensionist, hvis du dør eller hvis du bliver uarbejdsdygtig. Hvis du er tilfreds med, hvad du ser, så fortsæt bare som nu. Hvis du ikke er tilfreds, så kontakt personaleafdelingen på jobbet og bed om at komme til at tale med en pensionskonsulent. Har du behov for en god livsforsikring, fordi du vil sikre din familie, hvis du dør i utide? Har du stiftet gæld, fx til et hus, som skal betales, selv om du bliver uarbejdsdygtig? Eller får du bare en lillebitte pension udbetalt, når du om godt 30 år skal på pension? Få hjælp til at tilpasse din dækning, så den passer til din livssituation.

    Hvor kommer den alternative pension på 100.000 kr. fra? Når indeståender blev halveret i 2008 og den har givet negativt afkast i år, så skyldes det formodentlig, at risikoprofilen er høj. Man kan ikke vurdere en investering ved blot at se på et enkelt år – man skal se resultatet over tid. Nogle år går det mægtig godt, andre går det ret skidt, men totalt set skulle resultatet gerne blive positivt. Hvis du synes, der er for store udsving, så kontakt Jyske Bank og får en snak om, hvordan din risikoprofil skal være.

    Men start med at få et overblik over dine pensionsforhold og læg en plan. Derefter kan du begynde at justere på indbetalinger, risiko, dækning og metode.

    #172990
    HJLForfatter

    Ros til Tove, meget god forklaring du det kom med 🙂

    Forslag til trådstarter: få omlagt din investering fra høj aktieandel til mellem eller måske enda lav.

    Som jeg ser det så fokusere du kun på de negative år. Jeg forstår udemærket at du er frustreret over at have tabt 50 % i 2008 og nu også står til at inkassere tab i 2011, det er vi desværre rigtig mange der er gør. Du skal huske på, at der har været/ER en krise… også du burde have tjent en stor del hjem igen i 2009 og 2010 ellers er der helt klart noget at være skuffet over.

    Du må gerne få mine tal til sammenligning:

    2008: -46,1
    2009: 39,7
    2010: 21,9
    2011 indtil nu: -3,5

    Hvis udgangspunktet er 100 kr. i 2008 får jeg følgende resultat: 88 kr. i dag.

    Isoleret set en ret skidt deal men i modsætning til den halvering du omtaler er resultatet måske kun 10-20% tab i dag?

    Mvh HJL

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.