Grækenland ud af Euro’en?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • testForfatter
    Indlæg
  • #92212
    testForfatter

    Da gældskrisen i Grækenland startede blev det fra nogen sider sagt at det kunne betyde EURO’ens endeligt.
    Min personlig vurdering er nærmest at Grænkenland bør for lade euro sammarbejdet både for euroens skyld og for deres egen. Nogen inspark?

    #172942
    AnonymForfatter

    Hvorfor skulle GR gå væk fra Euro’en når Merkel vil lægge på “knæ" for at købe noget af den
    1,5 billioner kubikmeter naturgas, der findes i havet, området mellem Plakias og Frangokastello, syd for Kreta, link http://www.goodnet.gr/index.php?id=13,55885,0,0,1,0
    oversættes via Google.

    Og en græsk “Møller" vil bygge ​​state-of-the-art bibliotek med operahus, der siger spar to til København, engelsk link http://www.athensnews.gr/issue/13451/44527

    #172944
    AnonymForfatter

    Hvis et land forlader euro-samarbejdet vil det kaste hele projektet ud en kæmpe krise.

    Så jeg tror ikke helt på at grækerne har lyst og mulighed for at træde ud… Skulle italienerne, portugiserne og spanierne så gøre det samme???

    #172948
    testForfatter

    vel grundlæggende ved jeg det ikke men hvis man nu ser på eksemplet med argantina kom der faktisk noget godt ud af deres statsbankerot. Fra den økonomiske teori ved vi jo at valutakurs ændring er en af måderne at opveje “skævhed" på.

    Grækenland har jo i heletaget fupet sig ind i euroen.

    #172960
    AnonymForfatter

    Jeg synes personligt, at EU og resten af verden skal holde sammen her i finanskrisen.

    Ligesom indenlandske og udenlandske banker låner penge ud til hinanden, er tilfældet jo det samme med forskellige lande. Og når en bank krakker, hiver det nogle andre med. Og indenfor EU, hvor vi har samarbejde om mere end bare penge, er det slet ikke attraktivt. Det skader kun os selv.

    Til gengæld har det måske været for let at blive medlem og EU er måske vokset for hurtigt. Ligesom private forbruger, virksomheder mm. har EU haft vokseværk. Forskellen på en privatkunde i en bank og et land er bare, at konsekvenserne er mere vidtrækkende, hvis noget kører skævt.

    Imens privatkunden får nej til at udvide sin kassekredit og må bide i det sure æble (fordi en bank kan stå imod nogle tab, hvis det skulle komme så vidt), nedsætter/fifler EU-landene bare med de økonomiske krav (konvergenskriterierne) og snart forhøjer USA deres gældsloft. Men igen vi har ikke råd til, at de ikke gør det.

    Dog skulle man bare tro, at alverdens regeringer med dertil hørende rådgivere og eksperter, tilsammen var lidt klogere. Det er ligesom at kapitalisme og demokrati i denne situation spænder ben for os. Man ville ikke gå glip af de penge, som kunne tjenes på vej op, men man har ikke forberedt sig på turen ned. Og politikerne vil ikke være upopulære hos vælgerne, så de udskyder problemerne til de hober sig op.

    Historien gentager sig selv.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.