Uenighed mellem familie om gæld ved udlæg i byggeprojekt, varsel om fogedretsag

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92209
    AnonymForfatter

    hej jeg håber nogen kan hjælpe med vores noget komplekse sag

    Mig og min kone er blevet uvenner med min far og hans kone om udlæg for indkøb af materialer i byggeprojekt.

    Mig og min kone og min far vi havde et byggeprojekt ved opbygning /restauration af mit og min kones nyindkøbte hus(lidt et håndværker tilbud) hvor min far og hans kone skulle gøre udlæg for indkøb af materialer for i første omgang 84.000kr og at de ved deres indkøb af materialer ville få 10% på alle køb. Samtidig skulle indkøb af materialer ske ansvarsfuldt. Min far havde lavet en liste over materialer for 84.000kr som vi er i besiddelse af. Samtidig ville min far hjælpe os med byggeriet, dvs. gå sammen med os og bygge vægge, støbe gulv osv. fordi det var min far som havde den tekniske ekspertise til hus byggeri; der havde jeg stort set ikke nogen viden om det, og det har han da også gjort. Undtagen sedlen med liste over materialer for 84.000kr så er der ingen aftale på skrift for alt dette. Alt i alt aftalte vi at hele projektet, med helt færdig restaureret hus ikke måtte koste mere end 200.000kr.

    Efter at projektet havde været i gang i nogle måneder sagde de at udgifterne var 140.000kr. Projektet var ikke færdigt på det tidspunkt, der var ikke lavet badeværelse, indlagt elektricititet, ikke indkøbt og installeret køkken, ikke lagt isolering på loftet, ikke sat døre i og ikke lagt gulv og der var en kakkelovnsmetalrør ned i gennem loftet som også skulle fjernes. De 140.000 sagde vi var for meget da vi i første omgang kun havde talt om at de skulle gøre udlæg for 84.000kr. Men fordi det er familie og de hjalp os, så besluttede vi at overfører 140.000kr til dem. Vi sagde samtidig at de ikke måtte købe mere ind, netop fordi de 84.000kr udlæg var væsentlig overskredet, samtidig med at projektet slet ikke var færdig, så vi frygtede meget at de 200.000 for hele det færdigbyggede projekt slet ikke kunne overholdes.

    1 måned efter sendte min fars kone min kone en mail om at nu havde de opgjort fakturaer og at der var fakturaer for ialt 190.000kr og at vi derfor nu skulle betale ekstra kr. 50.000kr. Min fars kone skrev samtidig at der var 13 følgesedler som de endnu ikke havde opgjort. Min kone kom til at svare tilbage på mailen med svaret ok det er iorden vi skal nok betale hurtigst muligt. Vi fik efterfølgende tilsendt fakturaerne og kunne konstatere at der var mange materialer vi ikke kendte noget til og ved mange køb var der ikke 10% rabat på. Vi ville derfor ikke betale mere og det fortalte vi dem, telefonisk. Efterfølgende lagde de yderligere 20.000kr oveni for de 13 følgesedler. Min far ville ikke mere hjælpe os i forbindelse med at vi var blevet uvenner over det. Så vi havde stadig en del materialer leveret, som vi nu ikke kunne bruge, ikke blot fordi vi ikke selv havde den tekniske ekspertise. Men også fordi da vi fik hjælp af håndværker venner, til at færdiggøre projektet, så kunne der ikke findes anvendelse for de materialer der var indkøbt. Så der er stadig materialer i vores skur. Vi har telefonisk bedt min far om at komme og hente de materiale, fordi dem vil vi ikke betale for når vi ikke kan bruge dem og fordi han ikke ville hjælpe os med det mer. Han har dog ikke hente dem. Jeg kan ikke finde overblik over hvad de materialer i skuret er værd.

    De sendte os derefter rekommanderet brev med inkassovarsel om at vi skulle indbetale beløbet på nu 210.000kr. Vi har telefonisk svaret at vi ikke ville betale det. Det er ca. 8 måneder siden nu, og nu har de sat en advokat på, som truer med at den mail som min kone svarede på er bevis for at vi har anerkendt at skylde de 210.000kr – 140.000kr = 70.000kr + inkassoomkostninger og rykkergebyrer 3200kr oveni. Advokaten skriver at betaler vi ikke beløbet inden 10 dage så går de i fogedretten med det.

    Som man måske kan forstå så er vi blevet rigtig meget uvenner med dem og ses ikke mere med dem desværre. Jeg mener jo ikke at vi skylder dem noget; men hvor stor betydning kan den mail have, som min kone sendte, hvor hun skrev ok det er bare iorden vi betaler hurtigst muligt? Fakturaerne skal vel være korrekte samt også med de 10% rabat og at vi havde fået alle materialerne leveret; hvilket vi ikke mener er tilfældet. Igen så er hele aftalen om udlæg også mundtlig og ikke skriftlig.

    Jeg er nervøs for at de bare kan gå i fogedretten og bruge den mail som bevis og sige at min kone har anerkendt at skylde de 210.000kr. Og fordi vi har givet dem svar muntligt og telefonisk hver gang, så har vi jo ikke selv nogen beviser til at forsvare os med.

    Hvordan står den sag så for os nu?

    #172786
    testForfatter

    uha da en historie.

    det juridiske: Det er virkeligt gangske vanskeligt at vurdere. Det man nok må holde fast i er om der var en aftale om maks for udgifterne, er den på skrift ? er den gensidigt accepteret? En mail hvor man skriver noget i er nok at betragte et tilbud som kræver en accept. Det vil sige med mindre der er et stykke papir /mail / SMS der siger som aftalt har vi et maks på 200.000 kroner er der ikke noget maks og dermed er du i princippet nød til at betale hvad der er rimeligt og sædvane. Her vil det at de har fakturaer fra byggefirmaer jo netop dokumentere deres rimelige krav. Om et OK i en mail er nok til at indgå en aftale er helt om hvordan man forstå et OK. Et ok er jo ikke et entydigt udtryk og dermed komme man sikkert langt med en forklaring om at det var OK jeg har set din mail og vender tilbage, men det er helt op til dommere.

    Til det praktiske. Helt ærligt er din far og dig da totalt idioter? Du er mere ind velkomme til at sende det her videre til ham. Men med al respekt for mybanker debat regler og dig som person er det her den mest tåbelige opførsel jeg i mit liv har hørt om. Du er på vej i fogedretten med din far? Tror i at den måde at opføre sig på reducere de omkostninger i kommer til at kriges om? Tror du istandsættelsen af dit hus biliver billigere af at du skal slås med ham med advokat bistand om betalingen af indkøbte. Bliver der brug for mindre byggematerialer ind dem der er købt hjem ved at hyre en advokat? Altså med mindre du har fået regninger på materialer som ikke med rimelighed kan forvente at bliver brugt til dit hus er det da bare se at få talt sammen og komme videre med det projekt.
    OG så kan man da i alle byggemarkeder levere ikke anbrudte materialer retur.

    Så tal med din far. Er det fordi han har bestilt noget som du ikke mener der er brug for så diskuter det med ham og return materialerne. Er det fordi du PT. ikke har råd. Så find en løsning eller og retuner materialerne.

    Men mon ikke det han har købt er noget du kan brug til dit hus så se da og få aftalt den arbejds weekend, betal og kom i gang.

    God sommer.

    #172788
    thsvForfatter

    Enig med Test her.

    Simpelthen for tåbeligt at blive uvenner med sin familie om materielle goder.
    Indkøb 12 flasker god Amarone, og besøg din far med gaven, og sig, at I skal have lavet det hus, og om han ikke vil hjælpe med det håndværksmæssige, så I kan komme videre.

    200.000 kr til en komplet renovering af et hus lyder meget, meget lavt i mine øjne, så åbenlyst, at der ikke var hold i det “budget".

    Om der er købt materialer for 200.000 eller 250.000 er ikke det springende punkt, men din far og jeres fremtidige forhold er yderst vigtigt.

    Undskyldningen skal helt klart komme fra din side, du har jo nærmest beskyldt sin hjælpsomme far for svindel…

    #172836
    AnonymForfatter

    Enig med de foregående indlæg: en rædselsfuld situation. Og det bedste ville være, hvis du kunne tale med din far om, hvordan I løser det. Det er altid et problem, når der kommer trediepart (= nye koner) ind i billedet.
    Er I virkelig blevet truet med advokat og inkasso?
    Hvis du og din far ikke kan tale jer til rette, så skal I gøre sådan her:
    Når advokaten sender betalingspåmindelse med trussel om retslig inkasso, skal I skrive tilbage, at I ikke anerkender kravet. Og fortsæt med at svare – skriftligt – at I ikke anerkender kravet, hver gang advokaten skriver. Derefter skal sagen videregives til fogedretten, hvorefter fogeden vil rette henvendelse til jer. Her skal I igen skrive til fogedretten, at I ikke anerkender kravet. Næste trin for at inddrive pengene vil være et civilt søgsmål, som skal anlægges ved byretten. Hvis I lader være med at hyre en advokat til at repræsentere jer i byretten, kan det højst koste jer omkring 1.500 kr. i sagsomkostninger, også selv om I taber sagen, da dommeren jf. gældende lov skal vejlede jer. Kommer sagen op i retten, skal sagsøgeren dokumentere sine krav, og her har I mulighed for at gøre indsigelser.
    Imidlertid tror jeg ikke, din far og hans kone vil anlægge et civilt søgsmål, idet der ikke findes nogen formel aftale om jeres byggeprojekt, og fordi din far risiskerer at blive dømt for sort arbejde i samme ombæring – han har jo ekspertise i renoveringsprojekter og der kan, på grund af arbejdets omfang, ikke være tale om vennetjenester.
    Så kontakt din far og fortæl ham, hvordan tingene hænger sammen, set fra dit synspunkt, også selv om I ikke er på talefod pt. Forhåbentlig finder I ud af det.

    #172838
    AnonymForfatter

    Jeg er glad for at I besvarer mit indlæg. I forhold til at I af gode grunde ikke kender noget som helst til vores familie-forhold, så synes jeg dog godt nok I reagere ret voldsomt? Kan vi ikke prøve at holde det objektivt? 🙂

    Jeg er interesseret i at få feedback på det rent juridiske i forhold til det jeg skrev; ikke hvorvidt jeg kan blive venner med min far og ‘finde en løsning’ osv. I kender ikke min far og hvorfor det ikke er muligt at finde ud af noget med ham; men jeg har ikke tænkt mig at gå mere i detaljer med den del. Nok at sige, at det ikke er muligt at sætte os ned med en flaske vin og tale om det, og det er der er der gode grunde til hvorfor. Den diskussion kan jeg jo så eventuelt tage på et andet forum som handler om familie-terapi.

    Jeg beskylder ikke nogen for svindel, men som jeg nævnte, så er der mange ting på fakturaerne som vi ikke kan genkende. Jeg har ingen anelse om hvor de pågældende ting på de omhandlede fakturer er henne, eller hvorfor det ikke er nogen vi har fået leveret. Men det er vel ikke lig med at jeg beskylder min far for svindel. Jeg kan bare konstatere at fakturaerne indeholder en del ting som jeg ikke kan genkende; og jeg tænker bare at det er urimeligt hvis jeg så skal betale for det.

    Til det med at det er vadvittigt at lave en fogedsag, så kan jeg jo kun sige at jeg ikke ønsker en fogedsag og endvidere at jeg absolut ikke mener at skylde de penge. Men jeg kan jo ikke nægte at være en del af en retssag hvis de går videre den vej?

    Hvad hvis han havde valgt at købe materialer for 500.000kr uden at fortælle os det? Skulle vi så også bare betale 500.000kr? Oprindeligt havde vi jo aftalt at der i første omgang ikke skulle gøres udlæg for mere end 84.000kr og derefter skulle vi se på det igen. Men der blev købt ind, først for 140.000kr og så yderligere 50.000kr uden at vi mener at have sagt god for det, + 20.000kr efterfølgende. Totalt set skulle der ikke købes materialer for mere end 200.00kr til HELE projektet var færdigt. Og som jeg nævnte manglede der, og mangler stadig, at blive lavet mange ting; som har kostet og kommer til at koste meget mere. Alligevel var der fakturaer for 210.000kr. Vi så først de fakturaer da der allerede var købt for 210.000kr. Jeg og min kone var jo netop ikke klar over at min far havde indkøbt for så meget.

    Jeg vil bare gerne have en vurdering af de rent juridiske forhold, ud fra de spørgsmål jeg skrev i mit første indlæg, så vidt det er muligt selvfølgelig.

    #172840
    AnonymForfatter

    Hej Tove. Ja det er en meget rædselsfuld situation. I det mindste har vi et ok hjem at bo i, selvom det ikke er færdigt endnu. Tak for din gode forklaring af hvar jeg bør gøre herfra. Det er meget brugbart synes jeg, tak for det!

    #172842
    AnonymForfatter

    Hej Tove, vedrørende det med vennetjeneste, så var det jo rent faktisk ment som en ‘vennetjeneste’, dvs. at far hjælper søn med at renovere hus, uden at få arbejdsløn for det. I fortiden har jeg hjulpet ham med at lægge tag på hans hus og ordne have, slæbe materialer til hans eget byggeprojekt og alle mulige andre ting, det har jeg ikke fået løn for, men det gjorde jeg jo fordi vi er familie og man hjælper hinanden. Det var absolut også det som var tilfældet med dette projekt. Men er det fordi du tænker på noget særligt, altså det med sort arbejde, for han har jo ikke fået løn for sin hjælp?

    #172844
    testForfatter

    Ok jo men sådan held ok lykke med den videre sag. Husk at det som modpartens advokat skriver til dig ikke er fakta. Har f.eks. fået et decideret trussel brev at hvis ikke man gør sådan og sådan så. Som min advokat sagde til kan de jo skrive hvad somhelst på papir.

    Men held og lykke med sagen og familie terapien.

    #172846
    thsvForfatter

    Og nu er der regninger for 210.000 kr, som din kone skriftligt har sagt god for!
    Betal regningerne og bed om en forklaring, stille og roligt på de materialer, du ikke forstår. De indkøbte materialer i dit skur er sådant set dit eget ansvar, da du har bedt din far om at købe dem til dig.
    Juridisk tror jeg, at du står meget svagt, den mail er jo en bekræftelse på at materialerne er indkøbt til jer.

    Men istedet for fjollet at stå på sin ret, skulle du hellere undskylde overfor din far, det er jo menneskeligt at fejle, og et overslag på blot 200.000 kr til materialer var jo åbenlyst alt for optimistiskt.
    Og nej, jeg kender ikke din far, men dit skrevne ord tyder på, at du kræver millimeterdemokrati, så når der er sagt 200.000 kr, så betyder det maksimalt 200.000 kr.

    #172862
    AnonymForfatter

    Jeg mener da helt sikkert også at du skal betale pengene, selvom det kan være surt. Prøv at se det fra din fars synsvinkel! Han har penge ude at svømme, der er brugt på at bygge dit hus. Han har lagt mange timer og penge i det, og så vil du ikke betale ham for noget han gør for at være flink over for dig.
    Din far er tydeligvis ikke professionel nok til at lægge et realistisk budget for byggeriet, og jeg tænker om han er en særligt god håndværker, når han indkøber forkerte materialer? Men det er i mine øjne også sagen irrelevant, for du har selv lagt ansvaret i hænderne på ham uden selv at have det tilstrækkelige indblik i budgettet.
    Ergo har manden fejlslaget hjulpet dig i sin bedste mening formoder jeg, og så vil du ikke betale de udgifter han har haft?

    #172864
    AnonymForfatter

    Det var ikke helt korrekt, hvad jeg i farten fik skrevet om sort arbejde. Det, der er tale om her, er “vennetjenester", hvor du har hjulpet din far tidligere, og din far til gengæld hjælper dig nu med huset.
    Skat kan finde anledning til at beskatte vennetjenesten, hvis det skønnes, at omfanget af det udførte arbejde overstiger hvad der er normalt for vennetjenester. Det vil sige, at du kan blive dømt til at betale gaveafgift af værdien af det arbejde, som din far har udført. De første ca. 50.000 kr. vil dog være afgiftsfrie på grund af familieforholdet.
    Se for eksempel: http://www.tvc.dk/filer/artikler/skatteret/2005/2005.10.24_Beskatning_af_vennetjenester.pdf
    Der arbejdes for tiden på en ny lov, der mere præcist angiver det tilladte omfang af vennetjenester. Se https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/Sider/Fakta.aspx?hpid=2146002723

    #172870
    testForfatter

    Ps stadig ikke helt sikker på hvorfor i ikke bare leverer materialerne retur. Uanset jeres forhold er der ingen af jer der vinder ved den her opførsel.
    Uden at kende til projektet i øvrigt virker der slet ikke urealistisk at der skal bruges for 200.000 kr i materialer til et håndværkere tilbud. Hvis du inden for det oprindelige beløb havde forventet at kunne lave køkken og badeværelset er det da helt skævt. 200.000 kr er hvad mange betaler for køkken elementer, bordpladen, vasken og de hårdere hvidevarer. Så skal der lige laves træk til emhætten isoleret og med afdækkening, fliser el og varme.
    Hvis du ikke har fagkundskaber i det byggetekniske hvordan ved du så om det din far har købt er forkert?
    Måske og det tror jeg faktisk kan du ha held med at tvinge din far til at skulle rejse et civilt søgsmål mod dig, det kan du så måske vinde, men kun måske! Men regeringen fra skat kan du være ret sikker på også at han ikke hjælper dig mere.

    Nuvel familie terapi tja min far bankede min mor, min største store søster og min store bror.
    Hvis dit forhold til din far var så umuligt hvorfor bad du ham så om hjælpe.

    Summa summarum er det i har gang i tåbeligt

    Hvis du ikke selv vil eller kan sige det til ham så send da et link til den et tråd.

    I må slet og ret til at opfører jer som to voksne mennesker. Man kan ikke lade ens barndom styre ens liv

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.