Hvor kan ældre mennesker med frit-pantebrev låne?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92200
    AnonymForfatter

    Hej

    Min far der er 72 år har et frit pantebrev i hans hus på 500.000. Han ville gerne bygge sit badeværelse om, men både bank og Kreditforeningen siger han er for gammel til at de vil låne ham penge igen.

    Nogen der ved om der er en bank eller lignende der ikke ser så stort på alder?

    mvh,
    Søren

    #172682
    testForfatter

    Uha nu bliver du jo nok sur men sagen er jo at et hus kun er det værd som man kan få for det. Den gennemsnitlig ligge tid er nu to år

    #172708
    AnonymForfatter

    Der er måske mulighed for et nedsparingslån. Denne låntype er jo rettet mod ældre mennesker, der ønsker, at låne i friværdien.
    Et badeværelse koster vel ikke 500.000 kr. ……………

    #172738
    pppedeForfatter

    Man ikke låne i friværdi. Man kan låne ud fra rådighedsbeløb.

    #172746
    pppedeForfatter

    Men ja, alternativet er nedsparingslån som også er foreslået. Jeg forsøgte at være firkantet 🙂

    #172754
    HJLForfatter

    Hvor høj må belåningsprocenten være ved nedsparingslån?

    #172766
    pppedeForfatter

    Der skal være en vis friværdi – ellers er det jo ligegyldigt. De nærmere regler kender jeg desværre ikke.

    #172768
    AnonymForfatter

    Banken vil nok spørge om, hvornår man planlægger at sælge huset – og ud fra denne tidshorisont vil banken udregne lån + fremtidige ydelser – så der er sikkerhed for, at huset kan sælges med dækning til nedsparingslånet til den tid.

    Jeg tror, at lånet skal ligge inden for 60%.

    #172782
    thsvForfatter

    Lyder helt korrekt, førhen var lån op til 60% nærmest automatiske og altså uden reel godkendelse.

    Mine forældre har et prioritetslån i deres andel på 80% af vurderet handelspris, og de har allerede sparet et oprettelsesgebyr ved køb af ny bil. Deres lån blev fyldt helt op, da de fik udbetalt pension. Og renten har de nu fået justeret, så den er tæt på den laveste. Vi taler om et lån på ca. 800.000 kr ialt.

    #172798
    AnonymForfatter

    Meget afhænger jo af kundens indkomster. Hvis der er tale om en beskeden indkomst – så vil banken nok ikke give max. belåning i huset.
    For store lån kan jo føre til salg af huset i utide.

    #172802
    AnonymForfatter

    Hej Søren

    Jeg tror godt, at du kan finde en bank/realkreditforening, hvor din fars alder ikke vil være en hindring. Som andre har skrevet, er der flere, som optager nedsparingslån eller afdragsfrie lån, når de kommer op i alderen.

    Til gengæld vil disse banker/realkreditforeninger gå op i, hvad de mener, at dit fars hus er værd og hvor let det er at sælge (beliggenhed, størrelse, vedligeholdelse mv.).

    Derudover har et pantebrev i sig selv ikke nogen reel værdi. Det er sikkerheden, som ligger bagved (hus, bil, båd osv.), der har betydning og hvad dette kan realiseres til.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.