Anbefalinger søges til bank skifte – evt. med billån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • OsukidoForfatter
    Indlæg
  • #92184
    OsukidoForfatter

    Hej

    Jeg er flyttet til Hovedstaden, og er nu kunde i Vestjysk Bank – som pt. spås som næste bank der krakker… men uanset det, så har de ikke lokale afdelinger udenfor Jylland.

    Jeg kigger nu efter en ny og større bank, der har lokale afdelinger i Hovedstaden.

    Jeg har hørt at Nordea skulle være en rigtig god privatkunde bank, og at man kan få en status, så man slet ikke skal betale gebyrer.

    Desværre er de hvis ikke ret nemme at forhandle renter med.

    Om Danske Bank har jeg hørt, at de er rigtig gode til at kræve op i mod 3.600 kr. i gebyrer på 1 år – og at de er en erhvervskunde bank – så dem er jeg umiddelbart skeptiske overfor som privatkunde.

    I øvrigt har jeg haft kig på Sydbank + Lån & Spar Bank + Spar Bank Nord – og til dels Jyske Bank.

    Hvilken privatkunde bank har I bedst erfaringer med, således I kan anbefale en rigtig god bank for en lille familie på 2 voksne og 1 barn?

    PS: Jeg vil ikke blande dette indlæg sammen med flere spørgsmål, men blot nævne, at jeg kigger på ny bil til omkring 300.000 kr. – men ikke har nogen udbetaling, så jeg har samtidig sammenlignet bankerne på ÅOP ved 100% financiering af en ny bil… jeg er kommet frem til at IKANO BANK (grundlagt af IKEA grundlæggeren) – kan tilbyde mig den billigste ÅOP på et lån til en bil = ÅOP på 5,8% med 5,6% variabel rente. Det kan ingen af nævnte banker matche, så derfor forventer jeg at tage lånet udenfor banken, alternativt direkte hos bilforhandleren til ÅOP på 7,4.
    Men hvis I kender fordelagtige billån i nogle gode banker, så må I da gerne anbefale den pågældende bank.

    På forhånd tak.

    Hilsen
    Osukido

    #172314
    thsvForfatter

    Du har ikke behov for at forhandle renten med Nordea, da de tilbyder alle fordel+kunder en lav fordelagtig rente.

    I de andre banker du nævner er der et renteinterval, hvor minimum i f.eks. DB typisk er 0,1% under Nordeas sats, men opnåelig rente ved forhandling er højere for de fleste.

    Billånet kan jo være en del af en samlet lånepakke, og måske finansieres delvist via ejerboligen, f.eks. en boligkredit eller prioritet.

    Nu har du jo intet skrevet om jeres boligforhold.

    En ny bil til 300.000 kr koster en pæn slat i mdl. ydelse, har I virkeligt behov for en så dyr bil? Overvej at lease istedet for, det er måske billigere for jer, da flåderabatten ofte er afgørende for prisen på bilen. Den manglende udbetaling tyder på, at I har et lidt stramt budget.

    #172322
    AnonymForfatter

    Eftersom du har en forhåbning om at kunne låne 300.000 kr. til en bil, antager jeg at du har en vis kreditværdighed. Jeg vil derfor mene at Danske Banks Danske 24/7 er noget for dig. Ikke at det er et krav, at du skal være voldsomt kreditværdig, men da der som standard følger kreditfaciliteter med, stilles der krav til økonomien.

    Med Danske 24/7 opnår du en HELT gebyrfri hverdag, hvis du benytter bankens selvbetjeningsløsninger, såsom bl.a. netbank.

    Det er stadig en udbredt misforståelse, at Danske Bank er en dyr bank. Den et faktisk blandt de billigste. Dem der har bildt dig andet ind, ved ikke hvad de snakker sig om. Danske Bank er mindst lige så meget en bank for private som for erhvervslivet.

    Som jeg har forstået Nordeas Fordel Plus koncept, kræver det tilmed, at du samler alle dine forretninger der.

    #172328
    thsvForfatter

    Det er nu Danske Bank, der kræver det, for at få en ordentlig rente på sit lån.
    Har forhandlet rente med dem, som almindelig bankkunde, men uden forsikring og pension i banken, de var 1 hel procent over Nordea i rente, immervæk op til 7.500 kr hvert år i mer rente, og dyrere end Eik bank, som vi skiftede fra.

    Nordea kræver blot at du er bankkunde hos dem og et engagement på 250.000 kr ialt, for at blive fordel+kunde.
    Du kan sagtens have en opsparing i en anden bank.
    Som boligejer med lån i banken er man automatisk fordel+kunde, da de 5 produkter let opfyldes.

    Kassekreditten via 24/7 er i hvertfald en lav rente, men kender jo ikke TS’ økonomi nærmere.

    #172330
    AnonymForfatter

    Det skal først klarlægges hvorvidt manden her er boligejer, eller lejer.

    Hvis han finansierer en bil til 300.000 kr. hos Nordea over 5 år, og ikke har anden gæld bortset fra eksempelvis en lille kassekredit på 25.000 kr., så vil han relativt hurtigt falde for 250.000 kr’s grænsen.

    Dermed rykker han efter relativt kort tid ud af Fordel+ gruppen over i fordelsgruppen og renten på billånet siger lige et par procent.

    #172332
    AnonymForfatter

    Det er helt korrekt, som Lykkedrengen siger ovenfor, at en udbredt misforståelse er, at Danske Bank og Nordea er dyre banker.

    Det er de ikke – de er blandt de billigste banker for boligejere. Og Danske Bank er endda kåret som landets billigste bank for lejere.

    Men når det kommer til bankfinansiering, så skal man se sig grundigt for. Ingen banker er billigst på alle produkter.

    Danske Bank tager 5,5%-9,35% for et billån. Jeg vil tro at en kunde med en almindelig god økonomi (boligejer, som har lidt friværdi eller en lejer som har lidt til udbetaling typisk vil kunne opnå en rente på 6,0-6,5%.

    Nordea tager 6,5% for fordel+ kunder, 8,25% for fordelskunder og 10,25% for standardkunder. Så længe man kan opfylde kravene om 5 produkter og opretholde lån over 250.000 kr, er ordningen fin. Alle boligejere med orden i økonomien kan med få anstrengelser blive Fordel+ kunder. For lejere er ordningen problematisk, fordi man let ryger ud af “Fordel+ gruppen" og bliver ramt af højere renter. 8,25% er ikke en god rente på et billån.

    For stort set alle banker gælder, at der enten er varslet, eller sandsynligvis vil blive rentestigninger som følge af store udgifter til indskydergarantifonden. Derfor skal der lægges 0,25-0,50% til ovenstående priser.

    #172484
    HalliHalloForfatter

    Det kan ikke siges for mange gange:

    Men hold jer for guds skyld fra Danske Bank, det er og bliver en af de dyreste banken i Danmark.

    Den har også valgt at sætte renten op med hele 0,5%, hvor andre pæne banker nøjes med 0,25% og mange sætter den sikkert slet ikke op.

    Et forbrugslån for en dårlig kunde vil lande på næsten 20%, hvor man kan få det samme lån i Nebel eller i EIK nu Finansbanken for blot godt 8%.

    Forbrugerrådet har også fortrudt at de havde givet Danske Bank så god bedømmelse, men de havde kun lavet ud fra kunderpakker, hvilket jo er noget misvisende.

    Det bemærkes, at generalen er storaktionær i banken, og prøver tilsyneladende at forsøge at holde kursen lidt oppe ved at lokke godtroende kunder ind i banken.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.