omlægning af obligationslån 5% fastrente

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92163
    AnonymForfatter

    Hej Alle
    Jeg har følgende Obligationslån
    Hovedstol: 1.454.000,00 kr. (kurs var 96 ca)
    Restgæld pr.: 01-04-2011
    Restgæld: 1.387.540,08 kr.
    Restløbetid: 27 år
    Ydelse: 25.316,14 kr.
    Afdrag: 6.138,95 kr.
    Bidrag: 1.832,94 kr.
    Rente: 17.344,25 kr.
    Antal terminer pr. år: 4
    Ved siden af det har jeg et prioritet banklån på 260.000 kr
    Jeg har beslutet mig at beholde min lejlighed 3 år mere, derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om det er gode muligheder for at omlæge mit realkreditlån til et andet (F3, F5) med lav rente og afdragsafri, og på denne måde betalt hurtig mit banklån. Kan det lade sig gøre? hvad er risiko?
    På forhånd tak for hjælpen 🙂

    Del

    #172016
    thsvForfatter

    Ja, det kan lade sig gøre at omlægge dit realkreditlån, der påløber dog en del omk., da lånet formentligt er over kurs 100, og derfor skal opsiges til termin, med øgede omk. til differencerenter og sikkerhedsstillelse.
    Risikoen ved et variabelt forrentet lån er at renten er steget om 3 år, og salgsprisen derfor falder, og dit overskud bliver mindre end, hvis du beholder 5% lånet, som vil falde en del i kurs, hvis den lange rente er f.eks. 7% til den tid.
    F5-lånet er udelukket i dit tilfælde, da kursrisikoen ved indløsning 2 år før tid er på ca. 2 point ved uændret renteniveau, og hvor for låsse renten i 5 år, når du skal sælge om 3 år? Husk, at man normalt handler kontant i dag, så alle lån skal indfris i forbindelse med handlen.

    F3-lån med afdragsfrihed kunne være et godt valg, men vurder lige omkostningerne, når lånet kun skal låne i 3 år. Husk, at du osse afdrager på 5% lånet, noget som vil formindske restgælden frem til salgstidspunktet. Men ingen tvivlom, at i et teoretisk eksempel uden store renteændringer, så vil F1-lån være billigst, F3 lidt dyrere, 5% neutralt og F5-lånet være dyreste mulighed, når vi vurderer over blot 3 år.
    Ved dagens kurser hos RD vil kurstabet for F5-lånet være på ca. 1,8% vil indfrielse 2 år før tid. Og hertil skal lægges omk. til omlægning af lån, mens renteforskellen jo er fradragsberettiget, så reelt kun betaler 2/3-del selv.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.