Hvad skal huslejen være når vi flytter sammen?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92147
    AnonymForfatter

    Vi står i en noget prekær situation og skal til at etablere os sammen.
    Jeg venter at sælge mit hus (og får en gæld på kr. 140.000 med videre – min egen beslutning – som jeg afdrager til) og flytter mine to børn, der bor 100% hos mig med.

    Min partner har 2 børn, der skiftevis er hos den ene og den anden forældre.

    Huset har følgende bruttoudg.
    Prioritetsydelse (realkreditlån og sælgerpantebrev) 60.792
    Ejendomsskatter 8.144
    Renovation 0
    Forsikring 4.317
    Grundejerforening 0

    Bruttoudgift 73.253
    Månedlig Bruttoudgift 6.104

    …. og nettoudgift.
    Bruttoudgift 60.792
    Skatteværdi (35% x renter) 14.558
    Ejendomsværdiskat 6.825

    Nettoudgift 53.059
    Månedlig nettoudgift 4.422

    Derudover er der følgende fællesomkostninger:

    Vandafgift kr. 10.383
    El & gas kr. 15.658
    Varme kr. 12.643
    Andet kr. 1.150

    Jeg har bil som min partner som udgangspunkt ikke ønsker at bidrage til – heller ikke til drift.
    Hvordan bør jeg forholde mig til det for at det er en ok-løsning?
    Skal der betales – evt hvordan?

    Min partners har ønsket en husleje på kr. 5.000. Er det rimeligt?
    Hvad bør huslejen være?

    Hvad med nyanskaffelser til huset og vedligehold af huset. Hvem skal bidrage og hvilke konsekvenser har det?

    Vi vil blive superglade hvis I kunne hjælpe os med at finde den helt rigtige løsning, da vi gerne vil sammen.

    #171646
    AnonymForfatter

    Du skriver ikke meget om, hvilket syn I har på jeres økonomi (fælles og seperat) og hvilke snakke I har haft om det. Det er jo vigtigt at vide inden. Så er det også lettere at vide hvilke konsekvenser det har.

    Du siger heller ikke noget om jeres indtægter, om du tjener 10.000 og han 50.000 osv.
    Hvis du skriver, hvordan I har snakket om jeres forhold til økonomi skal være, er det lettere at forholde sig til de individuelle spørgsmål (skal bil betales til) osv…

    #171650
    AnonymForfatter

    Vi baserer naturligvis forholdet på at det skal være varigt, men hvem ved ….?
    … og der skal der naturligvsi tages højde for at det kan opgøres ligeligt.

    Vi ønsker at både bil bil og hus skal gå lige op …. også hvis vi flytter fra hinanden.

    (Jeg er ikke medejer af huset og skal heller ikke være det.)

    #171658
    AnonymForfatter

    Fællesudgifter skal du bidrage med 2/3 del og han med 1/3 del, fordi dine 2 børn er der hele tiden, medens hans 2 børn kun er der halv tid, som jeg læser det.

    Nettoudgiften på huset skal vel fordeles 50%, med fradrag af den værdistigning der måske måtte ske.

    #171668
    thsvForfatter

    Flere muligheder, men det vigtigste er at I er enige om ejerforholdet af huset og den givne husleje.

    Jeg ville udregne huslejen som 5% af husets værdi (realistisk vurdering) + omk. ved huset.

    Et sted i dine beregninger gik det galt, så ejd.skat og forsikring faldt ud.
    Som jeg ser dine udgifter ved huset incl. afdrag på gælden er den månedlige udgift på 8.879,50 kr med dine egne tal, heraf er de 1.600 kr dog afdrag på gælden, hvis renter&adm.bidrag udgør ca. 41.600 kr årligt.
    Mao. vil ca. 8.000 kr i total husleje for huset ikke være helt skævt, og altså 4.000 kr fra din nye samlever, så vil han betale 5.000 kr er det helt ok, så har han dækket halvdelen af de reelle udgifter.

    Men få lavet en komplet liste over alle udgifter, som er dækket ind, ved at I bor sammen, du har minimum glemt indboforsikring og medielicens i dit regnestykke, og brug en leje af huset, hvis I ikke har fælles økonomi, f.eks. 5% af 1,2 millioner, hvis det er enrealistisk vurdering, giver 60.000 kr årligt i leje (+alle udgifterne).

    Og regn med at udgifter til vand og el vil stige, når I bor 4-6 personer fremover istedet for 3 som hidtil.

    Men 5.000 kr i husleje for et halvt hus incl. alle udgifter forekommer ikke dyrt i mine øjne, husk blot at beløbet skal stige løbende, efterhånden som udgifterne stiger.
    Men lad ikke en diskussion om økonomi ødelægge jeres parforhold, det er simpelthen for dumt.

    #171670
    thsvForfatter

    Så længe I er på stadiet med at du lejer dig ind hos din nye samlever, så skal der beregnes husleje udfra de 5% af en forventet salgspris + alle udgifter.

    I længden vil i nok stå bedst ved at eje huset i fællesskab, men giv det et års tid, og se om I kan holde hinanden ud, når den første forelskelse er faldet.

    Men en husleje på de 5.000 kr om måneden for det halve hus lyder ikke urimeligt i mine øjne. Og det giver vel rigeligt penge til din bil og afdrag på forbrugslånet fra huset?

    Men pas på med at sætte beløb på alt, bliver du for nøjeregnende med økonomien går forholdet nok i stykker…

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.