Forskellige pensionsprognoser

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Hr. SvenssonForfatter
    Indlæg
  • #92124
    Hr. SvenssonForfatter

    Hej

    Jeg kunne godt tænke mig at vide følgende:

    Jeg har en gammel PFA police (fripolice)tegnet for godt 15 år siden, med en årlig livsvarig ydelse på 150.000.
    Det er en livsvarig livrente uden garanti.

    Jeg har fået et overførselstilbud fra anden aktør. Overført til en livsvarig livrente i markedsrente (mellem risiko). Men den årlige ydelser er KUN på 78.000.
    (også uden garanti)

    Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor der er så stor forskel?
    Er det “kun" dødeligheden og “det nye rentegrundlag (unisex) der gør så stor en forskel?

    #171340
    AnonymForfatter

    Er du sikker på, at du kan flytte/tilbagekøbe en livrente uden garanti ???
    Det bliver en dårlig forretning for dig – vil jeg tro.

    #171348
    HalliHalloForfatter

    Det er da et meget nemt spørgsmål at bevare:

    Som du selv er inde på så er levetiden jo ligesom steget betydeligt, hvilket selskaberne er blevet pålagt at tage højde for, dvs. at de fleste vist nu har lagt det ind i deres nye beregningsprognoser.

    Og sidst men ikke mindst tegnes de nye renteforsikringer kun ud fra en garanteret rente på 1%, hvorfra trækkes omkosninger på 0,5%=garanteret forrentning på kun 0,5%. Dette er trådt i kraft her pr. 1.4. d.å.

    I 90erne blev de jo tegnet på 4,50% i grundlagsrente, så heraf ses at de garanterede ydelser reduceres kraftigt.

    #171366
    AnonymForfatter

    Forklaringen er at beregningsgrundlaget for levealder har ændret sig over de sidste 15 år. Den gang da du oprettede den, forventede PFA at de fx. udbetale til dig i 15 år. I dag forventer man fx 22 år. Du skal med andre ord leve længere hvis du flytter den.

    Derfor du skal ikke flytte den, der kan også være noget om det HalliHallo skriver

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.