Finansiering af boligkøb på 2.000.000 ved både et fastforrentet og et SDO lån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92098
    AnonymForfatter

    Hej, jeg er ved at købe et hus for ca. 2.000.000 og har hertil forestillet mig følgende finansiering:

    Ca. 1.100.000: Fastforrentet 5% obligationslån med mulighed for
    afdragsfrihed (Kursen er ganske god lige nu på ca. 99)
    Ca. 500.000: Som et SDO lån (prioritetslån el.lign.) hvor
    renten pt. ca. er 2,8%. Den får jo så en modkonto på så man kun skal
    betale rente af forskellen mellem de to.

    De resterence ca. 450.000 ligger jeg kontant. Det ville være rart hvis nogen kunne komme med et par kommentarer eller forslag til dette?

    Og iøvrigt er der nogen der har haft helt med at forhandle gebyrer m.m. på lånestiftelse (altså alt andet end tinglysning osv.)? Det er jo et ret stort beløb specielt hvis man laver to lån.

    #171002
    thsvForfatter

    Det største gebyr er jo helt klart 1,5% stemplet, der udgør 24.000 kr ved 1,6 millioner og ligesom de 2 gange 1.400 kr er afgifter til det offentlige for tinglysning af pantet.

    Eksped.gebyrer for de 2 lån er jo til hhv. bank og kreditforening, så kan ikke se noget forhandligsgrundlag der. Kun hvis der tale om en vurdering, der kan bruges til begge lån, er der reelt noget at forhandle om.
    Men mon ikke du kan få et afslag på 1-2.000 kr ved optagelse af de 2 lån samtidigt, spørg din bank.

    #171004
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Jeg har fået tilbud fra flere banker og prøver at få dem til at sænke gebyret. Det eneste jeg fået tilbud om indtil videre er at nogle godt ville lade være med at ta fx 1000 i garantistillelsesgebyr. Eksempel på andre gebyrer:

    Realkreditlån
    Lånesagsgebyr 2000
    + kurtage (antager ikke der er meget at forhandle her)

    SDO lån
    Ekspeditionsgebyr 3000

    Øvrige
    Ekspeditionsgebyr (igen!) ca. 3000

    Dvs ialt 2000 + 3000 + 3000 = 8000 alene i gebyrer til bank. Jeg syntes det er meget, men ja det virker til alle banker holder sammen om dette og at folk er ligeglade fordi de sammenligner med lånets størrelse… men 8000 er da stadig mange penge for hvad?

    #171006
    AnonymForfatter

    Jeg mente selvfølge vil være med til at fjerne garantistillelsesgebyret. En anden ting er omkostninger ifbm kurssikring det har jeg endnu ikke fået detaljer om.

    #171036
    pppedeForfatter

    Hvis du tilbyder dig selv som helkunde, kan der måske komme andre boller på suppen. Men personligt tror jeg ikke du får barberet særlig meget af i pris.

    #171054
    thsvForfatter

    De 2.000 kr er til kreditforeningen for oprettelse af lån hos dem.
    De 3.000 kr er oprettelsesgebyr for prioriteten.
    Og formoder de sidste 3.000 kr til banken er for tinglysning og ekspedition af kreditforeningslånet, så der er kun 6.000 kr til banken at forhandle om.

    Bankerne burde klart tilbyde en køberpakke med alle konti og låneoptagelse til boligkøberne incl. garantistillelse og låneoptagelse, så det tydeligere fremgik hvor dyrt, det var for denne service.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.