Inkasso

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92094
    AnonymForfatter

    Hej alle.

    Har lige fået brev med inkassoomkostninger på 1100kr, fra et firma jeg allerede havde en aftale med og betalte afdrag hos. Det er nok nødvendigt med lidt viden, for at forstå sagen.

    Jeg skyldte et telefonselskab omkring 7000-8000kr, aftale en afdragsaftale med dem gennem inkassofirma. Overholdt ikke aftalen, derfor gik den fra afdragsaftale til inkassoaftale gennem førnævnte inkassofirma. Aftalen startede i april 2010. Jeg har undervejs misset at betale afdragene til tiden, men har ellers overholdt min forpligtelse.

    Jeg flytter her i maj 2011, og får selvfølgelig videresendt min post. Indtil videre har jeg ikke haft nogen formodning om at min post ikke blev videresendt, da jeg har modtaget breve og pakker fra flere forskellige afsendere.

    Men her forleden dag modtog jeg brev fra inkassofirmaet, dateret 13/5-2011 om at jeg ikke havde overholdt min betalingsaftale hos telefonselskabet og derfor skulle jeg betale fulde beløb 4444,69kr + inkassoomkostninger på 1100kr, eller indgå en aftale om afdrag. Det skal nævnes at jeg ikke har betalt afdrag for 1 maj 2011.
    Jeg ringer til inkassofirmaet for at få en forklaring på de pludselige 1100kr i omkostninger. Beskeden lyder på, at de siden 1/5-2011 har sendt mig 2 rykkere med posten, uden at jeg har reageret, men hun kunne dog godt se at de havde fået dem sendt retur. Det brev jeg lige har modtaget, stod stadig min gamle adresse, derfor er konklusionen at det brev åbenbart godt kunne gennemgå post danmarks eftersendelse. Ydermere siger medarbejden at de i 2010 aldrig havde pålagt hovedstolen de 1100kr i inkassoomkostninger de havde ret til. Og da jeg op til 2-3 gange siden aftalens begyndelse ikke havde betalt til tiden, og jvf. deres 2 rykkere her i maj 2011 ikke har reageret, var de i deres ret til at pålægge inkassoomkostninger for 1100kr, og jeg skal nu indgå en ny betalingsaftale med dem eller betale det fulde beløb.

    Min undren er her om det overhovedet er lovligt?
    Jeg har skrevet og bedt dem om udskrift af al skriftlig korrespondance mellem os, da jeg er ret sikker på at de i 2010 faktisk pålagde de 1100kr i inkassoomkostninger.
    Ydermere finder jeg det betænkeligt at pga. post jeg aldrig har modtaget, skal jeg pludselig betale 1100kr ekstra?
    Desuden har jeg lige læst mig til at de 1100kr de okræver i omkostninger er for højt sat i forhold til den gæld de selv skriver i samme brev er på 4444,69kr.

    Håber lidt på jeres hjælp. Jeg vil bare gerne forsætte med at afdrage hos dem, uden at skulle pålægges yderligere omkostninger på 1100kr.

    På forhånd tak.

    Mvh Niklas

    #170938
    AnonymForfatter

    Det er dit eget ansvar, at du får betalt dine regninger til tiden. At de så selv kunne se, at du ikke havde modtaget dem idet de fik dem retur giver dem et lille “medansvar", men i det store hele burde du selv have opdaget at du ikke fik regningerne og kontaktet dem. Du har ikke betalt og derfor kan de lægge rykkergebyr på. Du kan selvfølgelig prøve at se om, de måske vil æde halvdelen af gebyret, men du skal være forberedt på selv at betale det hele. Du kan formentlig kun få begyret slettet, hvis du kan bevise, at du var i god tro og troede, at de var blevet betalt – f.ex. hvis banken havde trukket beløbet fra din konto, men sidenhen glemt at betale på dine vegne.

    Du skriver at du ikke havde opdaget at brevene ikke kom frem da du modtog andre breve, men samtidig vidste du jo godt, at du ikke havde betalt. Dermed skulle du have reageret da du ikke fik de breve.

    #170942
    AnonymForfatter

    Jeg forstår godt din point, om at jeg vel nærmest kunne have forventet yderligere omkostninger, og det er sådan set også ok, såfremt det havde været rykkergebyrer. Men min undren går på, om det er lovligt at pålægge de 1100kr i inkassoomkostninger?

    #171042
    pppedeForfatter

    Dit spørgsmål går på om de må pålægge et inkassogebyr på 1100? Eller går det på om de må 2 gange?

    Jeg er ikke ekspert, så (http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/rykkergebyr-og-inkassoomkostninger):

    Ved inddrivelse af det skyldige beløb må der tilægges inkassoomkostninger, som er afhængige af regningens størrelse. Lyder regningen på mindre end 1000 kr. kan der maximalt kræves inkassoomkostninger på 350 kr. – ex. moms (gældende for krav opstået efter den 1. juni 2009). Disse omkostninger fastsættes udfra gældende regler i bekendtgørelse om inkassoomkostninger.

    Her er bekendtgørelsen:
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125006

    Den er lidt tvetydig, og jeg har ikke sat mig ind i bilag 1 eller bilag 2. Hvis din oprindelige gæld til inkasso var 8000, så lyder 1100 ikke urimeligt.

    De kan sandsynligvis ikke opkræve gebyret to gange, men det ved du jo heller ikke om de har?

    #171056
    AnonymForfatter

    Egentlig både om man pålægge et sådant gebyr 1 år efter indgåelse af aftale, om man kan pålægge det 2 gange (har fundet ud af nu at det har de ikke), om 1100kr lige var i overkanten. Det virker som om de 1100 er for meget da der står
    I brevet at gælden er på 4440, men det er jo småting. Må nok æde den, men jeg undrer mig stadig over at man kan pålægge inkassomkostning 1 år efter man har startet en aftale.

    Tak for hjælpen ellers 🙂

    #171060
    pppedeForfatter

    Hvordan kan det undre dig, at de må pålægge inkassoomkostninger – du er jo røget til inkasso. Og har desuden misligholdt din aftale. Havde du tjekket mine links ville du se, at 1100 er helt ok.

    #171062
    pppedeForfatter

    Den oprindelige gæld var 8000, og det er den de har brugt som beregningsgrundlag

    #171068
    AnonymForfatter

    Jeg havde fundet det link før du skrev det. Klart min startgæld var 8000kr, men ifølge brevet bliver der først lagt inkassoomkostninger (1100kr) på ved de 4440kr.

    At du ikke syntes at det er en relevant undren, om et inkassofirma må “gemme" muligheden for at pålægge et gebyr i over år, hvor gebyret tilmed tager udgangspunkt i den gæld der var for 1 år siden, men ikke gør opmærksom på det i brevet, det kan jeg ikke gøre noget ved. Jeg undrer mig over det. Jeg er ikke revisor og jeg kender ikke alle reglerne på området. Jeg har selvfølgelig prøvet at læse mig til det inden jeg spurgte herinde. Men jeg fandt ikke noget relevant viden om det.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.