Samle fælles lån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92092
    AnonymForfatter

    Hej,

    Min kæreste og jeg overvejer at samle vores lån – så de bliver til et stort lån i stedet for 3-4 “små" lån.

    Grunden til dette er, at vi for omkring et halvt år siden købte en andelsbolig, men først skulle betalt af på lånet efter et år, da min kæreste er på SU.

    Vi vil gerne betalt et mindre beløb i flere år fremfor at sidde stramt i det færre år.

    Grunden til dette er at, jeg gerne vil studere og min kæreste samtidig gerne vil spare op til f.eks. børn, bryllup mm.

    I dag har vi et boliglån (andelsbolig) på 410.000 kr
    Jeg har et bil lån på 85.000
    Samt min kæreste har en kassekredit på 35.000 kr.
    Desuden har hun et SU lån på omkring 40.000 kr.

    Mit spørgsmål er derfor, er det en god ide at samle lånene eller er det bedre at holde dem adskilt?

    På forhånd tak.

    #170940
    AnonymForfatter

    Der er ikke nogen fordele ved at samle det sammen medmindre i kan få en billigere rente på det. Hvis i bare gerne vil ‘betale mindre over længere tid’ så kan i lige så godt bare gå hen til en af jeres kreditorer og få en anden aftale med afdragene. Feks. dit billån. Måske høre om i kunne få et par år med afdragsfrihed på andelsboliglånet.. I behøver jo heller ikke betale kassekreditten af og studielånet vil i aldrig kunne få billigere nogen steder… så det er et spild af tid og kræfter på den måde.

    #170972
    thsvForfatter

    Med de nævnte lån er der ingen fordel i at samle lånene, der påløber blot yderligere omkostninger og formentlig højere rente. SU-lånet og billånet har jo i forvejen ret lave rentesatser, ihvertfald normalt.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.