Arveforskud på 500.000 dkk – Prioritetslån ja/nej?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92089
    AnonymForfatter

    Hej,
    Jeg får et arveforskud på ca. 90.000 Schweizerfranc som jeg kan modtage i Danmark ved at køre det igennem en anfordringslån i forhold til mine schweiziske forældre. Jeg skal således ikke betale arveafgift.

    Hvad skal jeg gøre med pengene?

    – Jeg har en X3 realkreditlån som skal refinanseres om ca. 2 1/2 år
    – Restgælden er knap 1 mio kr.
    – Ingen andre lån, billån, ingen kassekredit.
    – Indfrier jeg lånet 31.12.2013 så får jeg et kursgevinst på ca 50.000 kr.
    – Om ca. 2 år skal jeg købe ny bil på 150.000 – 200.000 kr.
    – Jeg har fremover mulighed for at spare knap 50.000 kr. op om året

    Min bank (sykbank) har forslået at jeg opretter en prioritetslån. Men jeg er lidt i tvivl, jeg har ikke behov for den fleksibilitet.

    Jeg tænker mest på at afdrage ca. 300.000 på min realkreditlån og sætte pengene til bilen ind på en højrentekonto.
    På den måde har jeg en underskudsforretning inden jeg køber bil, men efter jeg har købt bil så står jeg bedre kun med et realkreditlån, gør jeg ikke?

    mange tak for jeres kommentarer

    #170814
    HJLForfatter

    Jeg vil mener du har ret. Hvis ikke du mener at fleksibiliteten i et prioritetslån kan komme dig til gavn ville det være dumt at smide penge efter etableringen af et sådanne det koster hurtigt 10.000 kr.

    Som jeg tolker dit regnestykke;
    Så kan du vel afdrage 400.000 kr. når du får arven. Du skriver at du regner med at kunne spare 50.000 kr. op om året og først skal købe bil om 2 år. til 150-200.000 kr.

    Mvh HJL

    #170822
    AnonymForfatter

    Hej igen,
    Tak for svaret. Ja du har ret med at spare op.

    Hvis jeg alligevel vælger prioritetslån, ved du om det er nødvendig med at omlægge realkreditlånet? Eller kan jeg bare nedbringe lånet å samme måde som jeg ellers kan (koster ca. 1.000 kr.) uden at omlægge.

    #170844
    thsvForfatter

    Der er ingen kursgevinst ved at indfri lånet ved refinansieringen, på det tidspunkt er kursen på lånet præcis 100, da obl.serien jo udløber.
    Den kurs som lånet har nu, feks. 97½ for 2% obl. afspejler jo blot at renten på kontantlånet er højere end de 2%, og ved hver termin opskrives obl.restgælden svarende til rentedifferencen.

    Du har jo netop brug for prioritetslånet, når du skal købe ny bil, da denne så kan finansieres ved at trække på prioriteten og undgå nye omk. til et nyt billån.
    Hvis du omlægger hele lånet til prioritetslån, vil Nordea skippe oprettelsesgebyret, når du samtidigt bliver ny kunde hos dem, så måske kan JB overtales til det samme, når de nu selv foreslår sådant et lån. Omk. bliver så kun tinglysning af pant (1.400 kr) og tingbogsattest (150-200 kr) plus omk. til indfrielse af det gamle lån, da 1½% stemplet jo kan overføres til det nye lån.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.