Nordea snyder indlånskunderne

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92071
    AnonymForfatter

    Nordea skrev på netbank: “Nordea hæver 4. maj d.å. renten på variablelt forrentede ind-og udlån med op til 0,25%-point." Juhuuu, tænkte vi, så kan vi få lidt renter.

    Da dagen oprandt – viste det sig at renten på alle udlån var sat op!!! Men på indlån forholdt det sig ganske anderledes.

    Grundkontoen steg med 0%-point – pluskonto med 0,25%-point – pluskonto fri med 0%-point. Disse konti ER nedsat ved hver rentenedsættelse.

    Det kan lige nævnes at det er sidstnævnte konto “vi" har penge stående på.

    Jeg sendte en mail til Nordea for en forklaring, men fik at vide, at pluskonto fri ikke blev sat op!! Men de havde da et andet produkt, som løb over 3 år og renten steg hvert og blev bare så god.

    Nix – man får en højere rente i andre banker med 2 års binding – det kan man se på Mybanker.

    Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan en rente, der hæves med op til 0,25%-point – ikke giver noget? Enten kan Nordea eller jeg ikke vores grammatik.

    #170594
    MichaelForfatter

    “Op til" betyder mellem 0 og 0,25%. Derudover forstår jeg slet ikke hvorfor I vælger at have penge på en konto der giver 0,00% i rente og sidst men ikke mindst er 0,25% af eksempelvis 200.000 kr. latterlige 500 kr. om året FØR skat. eller noget der minder om en rund 20’er om måneden efter skat hvis I har positiv kapitalindkomst. Ikke ligefrem noget der rykker i en privat husholdning.

    #170596
    AnonymForfatter

    Det er ikke det der står – der står at RENTEN STIGER MED 0,0%. Jeg skrev intet om, hvad renten var dagen før.

    #170598
    AnonymForfatter

    Det er generelt set de færreste banker som har sat indlånsrenterne op på deres produkter.

    Og generelt set kan man ikke forvente at få noget i rente på en konto som kun har frie midler stående, da banken ikke kan benytte sig af disse penge til investeringer, da de skal være en del af deres kapital reserve såfremt kunden ønsker at hæve pengene.

    At du rent faktisk får noget på din konto er som jeg umiddelbart kan se er fordi du er pluskunde, eller hvad Nordea nu end kalder deres fordelsprogram, og er meget standard.

    Men umiddelbart så snyder de ingen, de forsøger at drive en forretning, og at øge sin rentemarginal mellem udlån og indlån er helt normal.

    Hvis du virkelig ønsker nogle renter på dine penge så bind dem i nogle statsobligationer eller realkreditobligationer, de næsten lige så sikre som at have pengene i banken, og de giver typisk højere procentsatser.

    Snak med din rådgiver om at investere dine penge, han kender helt sikkert en masse produkter, og når han har lavet en investeringsprofil på dig, kan han/hun anbefale dig de rigtige produkter.

    Men at have en større sum penge stående på en fri konto, er jo kun for fjolser, eller folk som skal bruge pengene når som helst, og så kan man heller ikke forvente det store afkast heraf.

    #170600
    MichaelForfatter

    Jeg vil anbefale at finde noget mere meningsfuldt at bruge tiden på

    #170604
    AnonymForfatter

    Det afhænger jo af hvad aftalen er med din bank om din konto.

    Er det en konto med variable rente på foliorenten, så skal den også stige 0,25%.

    Men lur mig om din aftale om indlånskonto ikke er noget andet 🙂

    Renten på dine lån vil dog typisk være lås til foliorenten og vil derfor stige og falde med renten.

    #170606
    AnonymForfatter

    Hej Molan

    Uddrag af min aftale om Pluskonto Fri: “Når saldoen er …………. forrentes Pluskonto Fri med en variabel rente på for tiden 2,00% p.a. af hele beløbet.

    #170608
    AnonymForfatter

    Nu er variabel rente ikke det samme som at det er baseret på foliorenten, som jo den rentesats de danske bankers indlån og udlån forrentes med hos Nationalbanken.

    Ofte med lån, bil eller bolig være baseret på netop den rente, men behøver ikke være det.

    Så, hvis du være sikker så hør Nodea hvad deres rente er variabel efter, siger de foliorenten, så er den gal.

    #170616
    thsvForfatter

    Renten stiger med op til 0,25%:
    Betyder at renten enten fatsholdes eller stiger med maksimalt 0,25%.
    Men selv af 200.000 kr er 0,25% mere i rente altså et beskedent beløb efter skat, hvis man har positiv kapitalindkomst.

    #170618
    AnonymForfatter

    Nordea og andre banker bruger bevidst disse formuleringer, da de giver indtryk af at alle rentesatser reguleres.

    Et lille beløb for kunden ja – men ikke for banken… Så bevidst vildlende markedsføring…

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.