Rki og opsparingskonto

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92069
    AnonymForfatter

    Jeg har lønkonto, budgetkonto, opsparingskonto i én og samme bank. Grundet uheldige omstændigheder er jeg desværre endt i rki som jeg arbejder på at komme ud af. Af personlige årsager ønsker jeg at oprette en opsparingskonto mere – men i en anden bank end min nuværende. Kan det lade sig gøre, når jeg står i rki?

    #170542
    AnonymForfatter

    De fleste banker ville nok afvise dig grundet dette.

    Desuden ville det så ikke være smartere at bruge de ekstra penge på at betale de regninger der nu ellers gør at du står i RKI?

    #170544
    AnonymForfatter

    Det er én regning, det drejer sig om, og jeg er for så vidt også enig med det du skriver. Men ønsker at have lidt penge af vejen af personlige årsager, som der ikke behøver at blive uddybet. Betaler i forvejen af på den regning 🙂 men tak for dit svar.

    #170546
    HJLForfatter

    Sikke noget fis der er ingen bank der vil nægte dig at oprette en opsparingskonto fordi du står i RKI. En bank går kun ind og kontrollere om du står i RKI hvis du anmoder om lån eller kredit. Ja og måske hvis du beder om et dankort/VISA.

    Hvorfor skulle de bruge energi på at kontrollere om du stod i RKI hvis du ikke spørger om hverken lån eller kredit men blot ønsker at låne banken penge. Hvor svært kan det være at gå ind i banken og bede om at åbne en konto?

    ps. husk legitimation 😀

    #170548
    AnonymForfatter

    Nu er jeg selv medarbejder i et pengeinstitut, og du har helt ret i hvad du siger, dog vil man ofte skulle bruge en masse energi og administration på at lave en nul-kroners grænse på diverse selvbetjeningsprodukter for at en person som står i RKI ikke kan lave et overtræk på nogen tænkelig måde.

    Og ang. RKI opslag så sker det nok helt automatisk så snart personens CPR-nr bliver indtastet i kundeoprettelse, det gør det i hvert fald hos os.

    #170550
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar 🙂 grunden til at jeg ikke selv har undersøgt det / ringet / henvendt mig personligt er, at jeg er lidt flov over den registrering. Har aldrig haft problemer i den retning før, så det irriterer mig selvfølgelig meget at være rki-registreret.
    Og var også usikker på, om jeg skulle være på forkant og nævne det i den nye bank, da jeg ikke vidste om mit navn ville blinke rød (billedligt talt), når de slog mig op i systemet. Jeg skal hverken have lån eller kort i den bank. Bare en opsparingskonto, hvor jeg kan sætte nogle penge ind. 🙂

    #170552
    AnonymForfatter

    Men jeg skal jo bare bruge kontoen til at sætte pengene ind på. Og hvis jeg vil hæve nogen, så vil jeg bare gå ind i banken og hæve dem. Hvis jeg fortæller, hvad der er sket / årsagen til situationen – altså være ærlig – hjælper det så?

    #170556
    AnonymForfatter

    Nu ved jeg ikke hvorfor grunden til at du vil have en opsparingskonto i et fremmed pengeinstitut er, men virker det ikke lidt underligt at du sender penge “ud af huset" når du er registreret som dårlig betaler?

    Jeg tror din bank ville sætte spørgsmålstegn ved dette såfremt du har nogle kreditter hos dem.

    Det værste man kan gøre for sit forhold til sin bank er bestemt at gøre ting som dette, det giver kun grund til mistanke, og jeg tror bestemt ikke at det vil gavne dig på længere sigt.

    #170560
    AnonymForfatter

    Jeg ved godt at jeg får det til at fremstå mistænksomt – men jeg vil ikke uddybe i et åbent forum hvor alle kan læse med. Men der er intet hokus pokus ved det.
    Jeg overholder alle mine forpligtelser i banken, har hus osv. Jeg ved godt at det er svært at rådgive, når jeg opstiller det på den her måde. Men jeg kender nu andre som har opsparingskonti i andre banker end deres egne samtidig med at de har gæld i eget institut. Men det ville nok heller ikke være et problem for mig, hvis jeg var ude i rki. Så kunne det vel godt lade sig gøre. Men så må jeg vente til gælden er betalt af og finde en anden løsning i mellemtiden.

    #170562
    AnonymForfatter

    Kan kun umiddelbart se to grunde til at skulle “gemme" penge “ude i byen"
    – Du har over 750.000 kr i din nuværende bank, og ønsker at blive dækket bedre af indskudergarantifonden
    – En anden bank kan tilbyde bedre renter på en opsparingskonto.

    Men du må også huske på at opsparingskonti som bare står og trækker penge, som du skal kunne bruge når som helst kun koster banken penge, og derfor er det ikke et attraktivt produkt at “sælge" bankerne er jo ikke forpligtiget til at tage imod dine penge, og dermed kan de have al mulig grund til at afvise dig, blot pga. din RKI registrering, netop for ikke at miste penge.

    #170568
    AnonymForfatter

    Det er ikke nogen af de angivne grunde 🙂 men kan godt se pointen i, at det vil koste banken penge blot at have mine stående. Men der er vel ikke andet at gøre end at gribe knoglen og forhøre sig med nogle banker og se, hvad de siger. Og så forklare situationen som den er og håbe på det bedste 🙂

    #170572
    HJLForfatter

    Våg pelsen og besøge en rigtig bank – tro mig de har set et enkelt RKI-medlem før. Skulle de rynke på næsen er det jo blot deres tab, det kan du jo så kun grine af for du ved bedre om x-måneder er du ude igen ;-).

    Eneste årsag til at det skulle være unfair overfor den bank du har er hvis det er dem der har registreret dig i ribers. Skylder du dem penge og overholder dit engagement uden overtræk så ser jeg ingen grund til at de skulle flæbe over at du vælger en anden konto til opsparing. Jeg kan dog ikke se formålet med mindre det er som foreslået. 750.000 kr. grænsen (nok ikke) eller højere rente.

    I øvrigt er det en skod bank hvis det tager ret meget mere end 15 minutter at tage imod legitimation, oprette en konto, modtage en underskrift og indkode en risikomarkering der gør at kontoen ikke kan gå i overtræk. At banken så på sigt får dig over som kunde er jo en god investering når du kommer ud af rki. Hvis banken er dum nok til at sige nej til det ja så overlever de nok ikke næste finanskrise 🙂

    Hvad tjener banken så penge på? udlån? – nåe ja ok men hvilke penge låner banken ud?

    At en bank ikke tjener penge på en indlånskonto er i sin vis korrekt. Men når din opsparing når over x tusinde kroner så begyner det at være en ok forretning for banken, da de kan låne dine penge ud til en meget højere rente og så får de hurtigt dækket omkostningerne ved at have din konto kørende – enkelt.

    Er der i øvrigt ikke noget med at banken ikke må nægte kunden at oprette en nemkonto?

    #170580
    testForfatter

    Man har krav på en nemkonto og ikke en pr. Bank

    #170586
    AnonymForfatter

    Det er nok mest rki-stemplet der holder mig lidt tilbage fra at tage kontakt – for jeg ved jo godt hvordan “man" ser på “sådan nogen personer" – men ja, jeg kan være ligeglad for gælden er jo ikke umulig at komme af med 🙂 det er ikke min bank som har registreret mig i rki.

    Hvor høj skal opsparingen være før det bliver attraktivt for banken?

    Jo, jeg har da læst op til flere gange at en bank ikke kan nægte en at oprette en nemkonto, men pt vil jeg gerne beholde den jeg har 🙂

    #170588
    HJLForfatter

    Det vil blive et gæt men lad mig prøve at ilustrere så kan de to andre hoveder jo rette mit svar lidt til når jeg er gået i seng 😀

    25.000 kr. får du måske 2 % i rente for at sætte ind = 500 kr.
    omkostninger til løn for den ansatte der opretter dig = 100 kr.
    omkostninger til computersystemet der holder på pengene samt frimærker osv. årligt måske = 400 kr.

    Dvs. banken kan låne dine penge ud til 5 % og stadig tjene penge 😉

    Du skal med andre ord nok ikke meget over 20.000 kr. for det bliver en ok forretning for banken.

    HALLO jeg ved det sku da ikke men det er et fint regnestykke ikke?

    Betal nu bare den skide gæld og så se at kom videre i dit liv!

    Nå jeg blev vidst lidt overtræt – godnat til jer

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.