Er realkreditobligationer ligeså sikre som bankrente?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92061
    AnonymForfatter

    Hejsa!

    Jeg har sat nogle spareskillinger i Langholdt invest, der udelukkende investerer i realkreditobligationer og i 2010 opnåede 5,6 i afkast (hvoraf 0,6 procent var kursgevinst og dermed skattefrie).

    Foreningen giver mulighed for at trække sine penge ud hvert kvartal, og er dermed umiddelbart langt bedre end at sætte pengene i banken.

    Jeg kan dog ikke helt gennemskue risikoen. Bortset fra, at foreningens bestyrelse kunne stjæle af kassen, hvad kunne så i værste tilfælde gå galt i sådan investeringsforening, der udelukkende investerer i realkreditobligationer.

    What´s the catch?

    Gode hilsner

    Jesper

    #170590
    HJLForfatter

    Risikoen ved at investere i obligationer er vel at hvis renten stiger så falder kurserne og dermed dine investerigsbevisers værdi.

    Hvis du kan få 5 % i rente i dag lyder det jo flot. Men hvis det rent faktisk viser sig at du ender med kun at få 3 % så har du løbet en risiko og kun tjent marginalt. Du kan ikke sammenligne investering i obligationer med rent indskud i banken.

    #170624
    AnonymForfatter

    Ja, det er jeg helt med på. Men foreningen køber realkreditobligationer, der er tæt på at udløbe, og man skulle efter sigende dermed være sikret at få sine penge igen, da de altid ender i kurs 100 ved udløb – det er specielt denne del jeg ikke er helt sikker på??? . Og så igen, hvis det værste der kan ske er, at man får nul i rente, så syntes jeg ikke risikoen er særlig stor i sammenligning med en bankrente på måske 1 procent for at binde pengene i et enkelt kvartal.

    Fra http://langholt.org/foreninger/langholt-invest/
    —–
    Foreningen har i alle årene udelukkende investeret i danske realkredit obligationer. Det er vedtægtsbestemt og skal sikre, at det er en risikofri investering, hvor medlemmer kan være sikre på at få deres fulde indskud retur.
    —–

    Fup eller fakta ?

    Gode hilsner

    Jesper

    #170648
    HJLForfatter

    Hej igen Jesper

    Det er da ganske sikkert ikke fup. Jeg har ikke læst det men kan da hurtigt hjælpe dig videre.

    Du har ret i at når obligationen udløber er det til kurs 100 og der kan derved være en 99,99 % sikker kursgevindst da obligationen købes til under kurs 100. Årsag til jeg skriver 99,99 % er at i teorien kan realkreditselskabet gå konkurs.

    Gevindsten på disse obligationer (dem med kort løbetid) er dog neppe 5 % når du husker at trække diverse omkostninger og skat fra.

    En anden detalje er at markedet for disse obligationer til tider er meget svingende og i perioder er det umuligt at finde egnede obligationer til formålet.

    Du kan I øvrigt selv købe disse obligationer direkte på børsen igennem din bank og på denne måde undgå at skulle betale omkostninger til foreningen – Så kan du selvfølgelig ikke komme ud af det inden for 6 mdr. uden risiko men alligevel og banken vil nok helst at du har et fornuftigt beløb at handle for måske +100.000 kr.

    Mvh HJL

    #170714
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    Så har jeg vist rimelig styr på det. De 5,6 % er efter omkostninger, men før skat (som betales af de 5 %, da de 0,6 er kursgevinst).

    Foreningen har i modsætning til bankerne meget lave driftomkostninger, da det kører med frivillig arbejdskraft fra en privatadresse.

    Gode hilsner

    Jesper

    #170718
    HJLForfatter

    5,6 % efter omkostninger så kan det ikke være i danske obligationer der er virkelig ingen fidus i at handle obligationer med kort løbetid. DET KAN ALLE og derfor er der ingen grund til at betale en for at gøre det for dig.

    For at få 5,6% i afkast skal man udenfor landets grænser og så kan risikoen for tab stige markant.

    Det siger måske lidt sig selv at hvis der rent faktisk var mange af disse obligationer med kort løbetid til sag der gav over 5 % i afkast ja så ville de blive revet væk når man ser på dagens renteniveau.

    Blot en tanke 🙂

    Mvh HJL

    #170732
    RedaktionenForfatter

    For at tage stilling til dette produkt, som lyder for godt til at være sandt, ville det være fint at kunne se et regnskab for 2010, men det fremgår ikke af hjemmesiden.
    Der mangler også et prospekt for foreningen, og der skal sandsynligvis være en godkendelse fra finanstilsynet, når man markedsfører investeringsforeningen overfor offentligheden.

    Blot for at komme med en lille advarsel.

    Med venlig hilsen
    Mybanker.dk

    John Norden

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.