Andelbolig ingen mulighed for realkriditinstitut mulighed hvorfor det?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92043
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi har en andelslejlighed og den er belånt med bank lån, hvor jeg kan stille sikkerhed med et pantebrev. Det kan idag gøres udlæg i andelslejligheder så hvorfor kan man så ikke få kreditforeningslån? alle de gamle begrundelse for forskellen Mellem andel og ejelejligheder. Og derfor samme rente på lån.

    Mvh.

    Fredelund

    #170184
    MichaelForfatter

    Ganske enkelt fordi realkreditlovgivningen ikke tillader det. Der kræves en ændring til loven i Folketinget hvis det skal kunne lade sig gøre.

    #170186
    AnonymForfatter

    Der er stadig store forskelle.

    En ejerlejlighed har obl. lån som konverteres efter en periode. De lån ligger i puljer som købes og sælger.

    En andelslejlighed er et almindelig bank lån, hvor der stilles sikkerhed. Det kan også siges om billån og lån til jord og anden fast ejendom.

    Det to forskellige slags lån og dermed også renter.

    #170188
    AnonymForfatter

    Hej

    Ja det er lovgivning, der mangler – Men jeg kan ikke se hvad er elles er af forskel man kan lave udlæg i begge dele og man kan stille sikkerhed i begge dele. Hvis ejeforening går konkurs hæfter ejelighederne og ditto med andelsforeningen. Hvad er den “store" forskel?

    Her kan der sættes gang i økonomien… uden nogle særlig risiko som jeg ser det.

    mvh.

    Fredelund

    #170190
    AnonymForfatter

    Ja du har ret, og mon ikke loven bliver lavet om på et tidspunkt. Omend nok ikke før vi får en blå regering igen, efter denne.

    #170192
    MichaelForfatter

    Der kommer ingen lovændring foreløbigt. For det første har vi allerede et presset obligationsmarked (Basel III-ændringerne der truer flekslån) og for det andet er andelsboligmarkedet meget betændt med risikable og dårlige lån i mange foreninger. Netop pga. den specielle struktur omkring de lån andelsforeningerne har taget kan det ikke bare lige lade sig gøre at ændre lovgivningen. Reelt vil det være lettere at omdanne en andelsforening til en ejerforening hvorved man har frit slag hos realkreditinstitutterne.

    Andelstanken er alligevel en død sild og markedet har aldrig fungeret hensigtsmæssigt – her tænker jeg på den enorme sum penge der flød under bordet specielt op gennem 90’erne og starten af det nye årtusinde.

    #170244
    thsvForfatter

    I en ejerforening kan der ikke optages et fælles realkreditlån, da ejerforeningen jo intet ejer, istedet kan den enkelte lejlighed belånes via realkredit.
    I en andelsforening ejer en gruppe personer en udlejningsejendom, hvor hver andelshaver så har brugsret til en specifik lejlighed i foreningen, og kun foreningen som helhed kan optage realkreditlån.
    Der er givet lovhjemmel for realkreditlån i foreningen som så kan ydes individuelt til de enkelte andelshavere, men det er et tungt apparat, som ikke kan sammenlignes med en ejerlejlighed.
    Ligeledes gives der i visse nyere foreninger fradrag for de fælles renter til ejendommen, da gælden i disse åbenbart er fordelt på de enkelte andelshavere, men så kan lånet ikke umiddelbart ændres individuelt.

    Man kommer først denne virak til livs ved at skifte til de svenske bostadsretter, så der fremover tinglyses skøde osse for andelslejligheder, men et rigtigt realkreditlån til andele individuelt, det tror jeg ikke på.

    #170288
    AnonymForfatter

    “Man kommer først denne virak til livs ved at skifte til de svenske bostadsretter, så der fremover tinglyses skøde osse for andelslejligheder, men et rigtigt realkreditlån til andele individuelt, det tror jeg ikke på."

    Hvad er bostadsretter?

    Jeg har stadige ikke fundet en rigtig god grund til hvorfor, der ikke kan laves realkradetlån til andelshaver, der kan jo idag laves privat pantebreve i andelen, som giver et realt pant i andelen.
    Kan en ejerforening ikke lave gæld? der er jo fælles tag, fællesvej o.l. så hvis der så ikke betales for f.eks. renovation kan foreningen så ikke gå k…?

    Som jeg ser det er det bare lovgivningen er siger forbudt, forbudt, forbudt og når der er nogle der har handlet uheldigt, skal de så ligge resten af andelsmarkedet til last? lige som der er nogle der bliver alkoholiker, skal man så stoppe alle flasker for det er jo i flasker men kan købe alkohol i.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.