Skilsmisse og forbrugslån

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92012
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg gik fra min x-mand i Jan 2010. Det er været et vildt forløb, med masser af udfordringer.

    Vi har pt en lejlighed i Malmö, som vi ikke kan komme af med. Den betaler vi begge til, så alt er som det skal være på den.

    Men forbrugslånet i DK er en helt anden sag. Vi skylder omkring 200000 kr. De sidste 6 mdr har jeg betalt min andel af ydelsen. Min x har ikke betalt, da han har nægtet. Han føler sig uretfærdig behandlet af banken, så derfor skal de ikke have hans penge. Latterlig holdning, hvis I spørger mig. Da min x stoppede med at betale til lånet, kontaktede jeg banken. Jeg smed ærligt talt håndklædet i ring, og informede dem om, at jeg ikke var i stand til at betale fuld ydelse. Banken gik derfor med til, at jeg kun betalte min andel. Dette er ikke optimalt, da der kun lige bliver betalt renter.
    Nu er der gået et stykke tid, og jeg kontakter x for at høre, om han vil betale. Det siger han ja til, hvis jeg oplyser kontonummer han skal betale til.
    Derefter skriver jeg igen til ham med forslag til, at han kunne starte med at betale. Jeg får følgende svar retur: Jeg bor ikke i en husstand med 2 indkomster, som du gør, så det forslag har jeg ikke råd til.
    Jeg tænkte bare, at det er fanme løgn, at han kommer med den. Ja jeg bor sammen med min nye fyr, men mit udenstående med min x mand kommer bestemt ikke min kæreste ved. Han skal da ikke betale for så meget som 1 kr til det.

    Nu ved jeg snart ikke, hvad jeg skal gøre. Enten skal jeg betale hele lånet selv, og føle at det er mega uretfærdigt, at jeg skal betale for x manden overforbrug. Eller skal jeg stoppe med betalingerne også, så det ryger til inkasso.

    Hvad er Jeres råd?

    PS. Jeg har haft advokat på sagen, men fik ikke noget ud af det. Det kostede mig 10.000 kr for ingenting. Det som blev forhandlet på plads forhandlede jeg selv. Det sidste min advokat fik fra min x mands advokat var: Jeg er ikke længere advokat for min klient, da jeg ikke kan komme i kontakt med klienten.

    #169858
    testForfatter

    som udgangspunkt står du rigtigt skidt. I hæfter helt sikkert begge for gælden det vil sige at banken kan forlange at du betaler det fulde beløb. Du kan så derefter naturligvis hyre et indkasssofirma til at gå efter manden man det kan være tvivlsomt om det er en god ide. Privat gæld er praktisk umuligt at inddrive ved folk der måske både manglende vilje og evne til at betale.

    Mit forslag vil være at du aftaler med banken at du betaler din del og at de går mere hårdt efter din eks. Det betyder så desvære ikke at kravet mod dig falder bort men måske kan banken få ham til at betale bare lidt. Man har hørt om at banker der går med at dele gælden op eller i det mindste før et seperart regnskab.

    At ophøre med at betale på “din del" af gælde kan jeg umidelbart se bringer noget godt. Det bringer dig i RKI og ikke umidelbart hårdre pres mod din eks.

    #169860
    AnonymForfatter

    Uden at vide noget om lejligheden i malmø..

    Hvis der er et forventet overskud ved salget af den senere, så kunne det jo være ganske smart hvis jeres fælles lån blev betalt med det. Tal med banken om det, de er ligeså interesserede i at få deres tilgodehavende. Det kan være det skal forbi fogedretten for at der kan tages udlæg i den lejlighed.

    Men ja, ellers hænger du mildest talt på regningen medmindre han også betaler.

    #169862
    AnonymForfatter

    Hvis I får et underskud på salget af lejligheden i Sverige – kommer du så også til at betale for jer begge to ????
    Jeg ville ikke betale for din x-mands løbende ydelser – så hellere tage skridtet nu – og fremtving en afgørelse på jeres fælles økonomi.

    #169878
    AnonymForfatter

    Personligt vil jeg ikke kunne acceptere at skulle betale for min x, så vil jeg heller selv i RKI og undlade at betale. Men det er så bare mig, du ønsker formentlig at få orden i dit liv og så er det ikke måden at gøre det på.

    Bedste bud er at gøre som du har gjort, aftale med banke at betale din del og lade banke med mod din x om hans del. Hvis de ikke kan få penge af ham i side ende og ender med at gå imod dag så er du nød til at vælge mellem at tage hans del eller gå RKI/gælds vejen ved at nægte at betale.

    #169882
    AnonymForfatter

    Nej, problemet er lidt at banken faktisk bare har overtalt hende til at betale videre. Halvdelen af pengene er bedre end ingen – selvom de kun dækker renteudgifterne og det tjener banken jo ganske fint på den ordning (Fra bankens synspunkt)

    Så jeg vil sige hun skal gå ned i banken og ganske enkelt spørge om de vil være med til at opdele gælden i to så hun kun betaler af på 100.000 og ikke hæfter for sin eks-mand. Hvis de ikke vil være med til det, vil det være dumt at betale ind til lånet på nogen måder. Så må det gå den hårde vej med inkasso, fogedret og hvad dertil hører. I den tid der går imellem det, så skulle hun tage de penge hun ville have afdraget med og smidt dem i en skuffe derhjemme så hun altid har dem senere hen. Der kan jo altid gå et par år og de er mere forhandlingsvillige om at opdele gælden hvis man kan kvittere med en kontant indbetaling.

    #169886
    testForfatter

    problemet er bare at man heller ikke via fogedretten kan tvinge banken til at dele gælde op. De hæfter begge to for det hele.

    Så i sidste ende hjælper det ikke noget at den ægtefælde med penge og vilje kommer i “ribers". Eller sagt med andre ord en skaldet eller en der holder på hue er det svært at klippe håret af men en der er langhåret er meget lettere at klippe i.

    Så med mindre banken vil gå med til at dele gælde op eller din eks ændre mening kan resultatet meget ledt ende med at blive det samme, at du kommer til at betale hele jeres gæld. spørgsmålet er så om du vil trækkes en tur i gennem fogedretten udpantning og de omkostninger det giver dig personligt og økonomisk.

    Måske er det ikke helt umuligt at få banken med til at reducere din hæftelse fra de 200.000 kroner til f.eks. 150.000 mod at du lover dem at afdrage på tråds af at din eks ikke gør det.

    #169888
    AnonymForfatter

    Tak for alle Jeres svar.

    Jeg har før hørt banken, om de vil dele lånet op. Det nægter de at gøre. Så dette er ingen mulighed.
    Jeg er stadigvæk i vildrede med, hvad jeg skal gøre.
    – Skal jeg bare betale fuld gæld, og evt. lave en bedre aftale med banken? (Hvilke er unfair at xen kan slippe)
    – eller skal jeg gå inkassosagen igennem, og evt. få en større gæld ud af det.

    Det er en svær beslutning at tage.

    #169890
    AnonymForfatter

    Det afhænger af hvad der er vigtigst for dig. Hvis du ikke har brug for lån og dermed kan tåle at stå i RKI og ikke anskaffe hus, bil eller båd i eget navn, jamen så kan du godt undlade at betale indtil din x også vil betale sin del – hvilet kan være aldrig.

    Hvis ikke, har du desværre ikke så store valgmuligheder.

    #169892
    MichaelForfatter

    Ja, det er en kedelig situation som mange desværre havner i. Hvis den ene ikke VIL betale er der ganske enkelt ingen muligheder her i landet for at hente pengene medmindre vedkommende ejer noget der kan gøres udlæg i/tvangssælges via fogedretten. Sådan er de hårde realiteter…

    Mit personlige råd: Det drejer sig om 100.000 kr. Er du villig til at lukke dig økonomisk ude af alt resten af livet for 100.000 kr? Selv ville jeg – modvilligt – æde den møgirriterende regning og komme ud på den anden side som en “fri mand". 100.000 kr. er mange penge, men trods alt ikke en enorm formue. Det er ikke specielt morsomt at se frem til en livstidsdom som en person der intet kan eje. Ja, vel er det uretfærdigt at din eks får foræret 100.000 kr. og bliver gældfri ligesom dig, men der er bare ikke noget alternativ hvis du vil videre. Men KAN du leve med intet at eje resten af livet kan du jo vælge det istedet og så i det mindste glæde dig over at din eks bliver sat i samme situation.

    #169898
    testForfatter

    Meget rigtigt ridset op af Michael, men jeg vi ligenævne at du har et krav mod din eks og at du faktisk kan få ham i fodge retten på et senere tidspunkt. Chancen for at få overskud ud af det er lille men måske er der lidt fornøjelse ved det:-)

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.