16 års investering

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92006
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har 50k som jeg kan investere over de næste 16 år. Hvad vil i foreslå jeg sætter dem i? Det skal være rimeligt sikkert og ikke noget jeg vil røre efter de er sat.

    Jeg overvejer at sætte dem som aktier i et par sikre firmaer som Dansk Bank, Microsoft og Apple, men jeg har ingen forstand eller erfaring på aktier så jeg ved ikke om dette er en god ide eller giver mere afkast end en højrente konto med binding.

    Mvh Kristian

    #169772
    AnonymForfatter

    Højrentekonto ville nok være det smarteste. 1 års binding eller lignende nu hvor alle forventer renterne stiger og du dermed ville kunne få meget bedre renter om et år igen og simpelthen bare kan geninvestere dine penge der.

    Der er heller ikke rigtigt nogen sikre investeringer på aktiemarkedet, og med de eksempler du nævner er du faktisk lidt ovre i højrisiko zonen. Et firma som Microsoft eller Apple er i IT branchen og lad os bare sige at tingene meget hurtigt kan skifte i den branche. Den er meget hård, næsten ligeså hård som banksektoren.

    #169796
    grgForfatter

    Med en tidshorisont på 16 år ville jeg sætte pengene i værdipapirer.

    Ud fra dit indlæg ville jeg umiddelbart foreslå en indeksbaseret investeringsforening – eksempelvis sparindex.

    #169798
    AnonymForfatter

    Jeg er nysgerrig over hvorfor tidsperioden lige er 16år… Og beløbet “kun" er 50K.

    Du siger selv du overvejer aktier i “sikre" firmaer, men nu er verden sådan at alle selskaber kan gå konkurs – Og man kan ikke forvente en stat altid vil redde f.eks. en bank.

    Men taget beløbet i betragtning, så vil jeg som grg gå efter en investeringsforening – og grg’s bud er ikke dårligt.

    Ellers er er en højrentekonto vejen frem for dig.

    #169800
    NultopskatForfatter

    Pas nu lige lidt på med “Sikre papirer"

    Bare for sjov en aktie som Mærsk..kostede i 2004 ca 50.000, og det gør den også nu 7 år efter..dvs. afkast næsten 0 kr..Ja ja der har været lidt udbytte, men det er vist ret beskedent…
    Med 16 års horisont & 50 k ville jeg kigge på investeringsforening, f.eks i BRIK…

    #169802
    AnonymForfatter

    Perioden er tiden til min søn bliver 18 og beløbet er en gave han har fået.

    #169804
    AnonymForfatter

    … og tak for rådene. Det ser interessant ud med indeksforeningen. Jeg skal også have talt med min bankrådgiver, men ville lige have lidt krudt til samtalen derfor dette indlæg.

    #169806
    AnonymForfatter

    Okay.. Og hvis I ikke allerede betaler for en børneopsparing til jeres søn, så er det jo også en mulighed!

    #169910
    AnonymForfatter

    Hvis pengegaven er registreret i din søns navn eller kan blive det (bankkonto i hans navn) ved gave fra bedsteforældre eller lignende nært beslægtede kan du købe nogle lange obligationer i hans navn. Renterne vil så principielt være skattefri da han også har et personfradrag på 32.200,- u. 18 år.

    Når han bliver 13 år vil han måske arbejde med aviser eller sådant men indtil da har han intet at bruge sit personfradrag til. (Unge skal normalt være 13 år for at må arbejde)

    Gaven må dog ikke være fra forældrene da renter så beskattes hos forældrene.

    OBS !!! Du skal ikke købe aktier eller aktiebaseredeinvesteringspapirer da udbytte aktieafkast og andet ikke kan dækkes af barnets personfradrag. !!! OBS

    Obligationsforeninger er generelt for dyre i administration.
    Enten højrente konto i hans navn p.t. eller køb en god serie med udløb når han bliver 18 eller måske 20 – 25 for lidt løbende afkast/udtrækninger. Vælg en serie stående lån så du ikke for så mange udtrækninger og hele tiden skal geninvestere. Du kan evt. have et par år på højrentekonto og så købe obligationer når du mener at renten er på det rigtige niveau.

    Også en super ide med en børneopsparing. Det er dog for dine penge 😉 Denne kan du så sætte i en puljeinvest med aktier da alt afkast er helt skattefrit indtil udbetaling. Sæt dette til 21 år.

    I starten er det ikke så store beløb men universets mægtigste kraft er som bekendt renters rente og pludselig er det mange penge.

    Min datter (14 år) børneopsparing er vokset til idag 70.000,- (Maks indskud er 36.000 med 3000 årligt)
    Står nu fastforrentet for at sikre formuen.
    Ligeledes er hendes forholdsvis små pengegaver fra da hun var lille også vokset til over 200 K som lige nu er fastforrentet indtil jeg syntes at der er tid til nogle høj rente obligationer.

    I dag tjener hun selv lommepenge men skal spare lidt op og så sidder vi engang imellem og leger med % og obligationslister 😉

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.