Bankerne tjener stort på udenlandske kredit kort køb

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92000
    AnonymForfatter

    Jeg bor i Australien og bruger jævnligt mit danske VISA/DK til lokale køb.

    På mit danske Nordea kontoudtog kan jeg se, at bankens vekselkurs fra Australske Dollars til Danske Kroner altid er ringere end den aktuelle dagskurs.

    Forklaringen er selvfølgelig at Nordea tillægger en profit margin når de laver kursomregningen.

    Jeg kan ikke se nogen steder i Nordeas prisliste, hvor meget de ligger oven i den officielle vekselkurs. Med lidt procent regning kan jeg se, at det er 2-3%.

    Dette betyder at når jeg handler i udlandet med mit danske kreditkort, betaler jeg 2-3% mere for varene, end hvis jeg købte de samme varer i Danmark.

    Det er muligt at jeg er naiv, men jeg har ikke klar over dette før jeg undrede mig over den ringe veksel kurs.

    Er der andre der har bidt mærke i dette? Og burde det ikke fremgå af Nordeas prisliste?

    #169728
    AnonymForfatter

    http://www.nordea.dk/Privat/Kort+og+betalinger/Kort/Visa+dankort+i+udlandet/786962.html

    “For alle kort gælder det, at når du bruger det i udlandet, veksles til Nationalbankens valutakurs med et tillæg på 1 pct. på europæiske valutaer og 1,5 pct. på øvrige valutaer."

    Ganske nemt… 🙂

    #169746
    AnonymForfatter

    Tak for det!

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.