Skifte bank eller bare bruge flere?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • SigaardForfatter
    Indlæg
  • #91989
    SigaardForfatter

    Hej,

    Vi har alle vores financielle aktiver samlet i ét pengeinstitut, med undtagelse af pension.
    Der er pt. et banklån og et realkreditlån, en lønkonto, en budgetkonto, en opsparingskonto og en firmakonto.

    Vi er livrem og seler typen, så vi snyder os selv for de billigste lån til gengæld for at kende ydelsen lånet ud.

    Men det betyder jo ikke, at vi ikke gerne vil slippe så billigt som muligt. Der er ingen loyalitet med pengeinstituttet, og eftersom vi alligevel laver det meste selv via netbanken (og aldrig bruger den fysiske), er der heller ikke noget, der som sådan binder os – andet end at der har vi altid været.

    Fordelen ved at være begge i samme pengeinstitut er åbenlyst, og den fordel vil vi gerne blive med at have.

    Men er der ellers gode argumenter for at tage sig sammen og gå ud at shoppe pengeinstitut?

    Mvh. Sigaard

    #169668
    AnonymForfatter

    Hvad er fordelen ved at samle alt i samme bank ????
    I disse krisetider kan det være en fordel, at være kunde i mindst 2 banker.
    Selvom jeres bank ikke går ned – så sker der ændringer hele tiden i bankernes politik og personale – og så er I mere frie – hvis I har et løbende samarbejde med bank nr. 2.

    #169670
    SigaardForfatter

    Det er lidt off topic, men siden du nu spørger: Pengeinstitutterne er ikke ligefrem kendte for deres brugervenlige, kompatible eller open source netapplikationer 😉
    Så den mest åbenlyse fordel ved at benytte samme bank er, at man også benytter samme system. Derved sparer man også besværet med at skulle logge ind på flere forskellige systemer. Samtidig er kontooverførsler vist altid gratis, når de foregår internt, men jeg har endnu til gode at se et pengeinstitut, hvor gebyrhajerne ikke er hurtige til at score kassen på overførsler, som reelt ikke koster dem noget (eller milliontedele øre).
    Håber, det er en tilfredsstillende forklaring.

    Nå, men nu tilbage mit indlæg 🙂

    #169680
    PrasmusForfatter

    Det er forskelligt, alt efter bank og enegement, om det kan betale sig at samle alt i en bank, eller benytte flere banker. Tit får man jo nogle bedre tilbud ved at have det hele samlet.

    Når det er sagt, så er “det hele samlet" jo et flydende begreb. Jeg tror mange vil have en økonomisk fordel i at have en primær bank og så en sekundær bank til en opsparings konto. Det har jeg selv, hvilket gør at jeg får 0,8% mere i indlånsrente på opsparingen uden binding.
    Det er så op til den enkelte at gøre op med sig selv, om det er besværet værd. 0,8% af f.eks. 50.000kr er 400kr som der ydere mere skal betales skat af.

    Jeg er dog af den holding, at man ikke skal snyde sig selv ved, i det mindste, ikke at undersøge mulighederne andre steder. For nogen er der helt sikker en pæn gevinst at hente, for andre der det minimalt eller måske slet ingen.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.