Låne 230.000 i banken med rådighedsbeløb på 8000?

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Indlæg
  • #169400
    AnonymForfatter

    Hvis der bare skal en bil til, så køb en brugt.

    Jeg har lige erhvervet mig en peugeot 107, den er fra midten af 2006 og kostede 58.500 kr. inklusiv levering og nummerplader.

    Økonomien for sådan en bandit er følgende:

    58.500 kr. til 6,25% og en løbetid på 6 år giver 985 kr. som der skal afdrages hver måned på lånet.

    Andre omkostninger:
    Forsikring 3.700 kr. om året (elitebillist, forsikringen er med kasko)
    Grøn afgift 560 kr. om året
    Service og reparationer 500 kr. pr. mdr.

    Benzin ved gennemsnit 15.000 km kørt, ca. 750 kr. pr. mdr.

    Samlet giver det ca. 2.590 kr. om måneden når det hele er regnet med.

    Meget billigere end dette bliver det svært at få, reparationer og service bliver dog dyrere med årene.

    #169402
    thsvForfatter

    Kræver så at man kører 20 km pr. liter benzin ved den nuværende pris på benzin på ca. 12 kr.

    Sønnens bil koster ca. det samme om måneden med 3 års kaskoforsikring, dog over 8 år og med 30% i udbetaling (31.500 kr), til gengæld er bilen fabriksny, så går nok nogle år, før end der skal ofres mere end det årlige service på den.

    #169404
    AnonymForfatter

    Jep THSV,

    Det er lige nøjagtig 20 km. pr. ltr. ved 12 kr. for en liter benzin.

    Det er altafgørende at have en benzinøkonomisk bil, hvis den månedlige udgift ikke skal være alt for høj.

    Det er selvfølgelig dejligt at få en spritny bil, men jeg har nu altid ment at værditabet var for stort, men det er jo smag og behag.

    Var selv lige ved at hoppe på en Chevrolet spark da den lige kom frem, men da jeg havde prøvet den skulle jeg ikke nyde noget, man kunne jo vitterligt lunte fra den på den første km. men det var også dengang den kun fandtes i 1.0 motor udgaven, der er vis kommet en udgave som har større motor nu.

    #169406
    MichaelForfatter

    Tillykke med din Peugeot.

    Det her er ikke et forsøg på at dryppe malurt i bægeret, men når fabrikken siger 20km/l så holder det aldrig i praksis. Dels er det meget afhængig af hvordan man kører og derudover kører man jo aldrig “blandet kørsel" i det perfekte forhold der er angivet i bogen. Nogle gange kører man meget i byen, nogle gange hænger man fast i køer og andre gange er der langvarige frost- eller varmeperioder, som øger brændstofforbruget bla. ved ekstra brug af aircondition. Du kan roligt trække 20% af bogens brændstofforbrug for at nærme dig bare nogenlunde et realistisk brændstofforbrug.

    #169408
    AnonymForfatter

    Tja, den står også til 22,2 km pr. ltr.

    Men efter de første 2 tankfulde var gennemsnittet på 19,8 så det går da hen af de 20 km. pr. ltr.

    #169410
    MichaelForfatter

    Ok, så er det knap 11% lavere end bogen siger men stadig et flot resultat.

    #169412
    AnonymForfatter

    Ja det er fint, men det er sgu svinsk at tallene altid er så langt fra det rigtige antal kørte km. pr. ltr.

    Men det må nok være en blanding af at de kører under fuldstændige perfekte forhold, og så det faktum, at en bil som er billig i grøn afgift og økonomisk i benzinforbrug er nemmere at sælge for producenten.

    #169414
    AnonymForfatter

    Vores Kia Cee’d skulle køre 17,5 km/l, men det er nærmere 9-12 med 75% bykørsel. Og kører jeg en tur på 80 km/t ca, når den op på 15 km/l ca.

    Det undrer mig meget og føler det er lidt fusket, for kører relativt økonomisk.

    #169416
    KrisserForfatter

    Alle fabrikanter overdriver antal kilometer per liter i forhold til normale forhold. Det er det samme som f.eks. standbytid for mobiltelefoner. Det er dog stadig en fornuftig indikation. Desuden ville den eneste konsekvens af en korret oplysning jo være dyrere grønne afgifter.

    #169418
    AnonymForfatter

    Hej igen, ALLE. Tak for de mange svar.
    Var i banken idag og fik bevilliget lånet. Så tak fordi du fik mig til det, Michael 😉

    – Mette.

    #169422
    AnonymForfatter

    Fik du lov til at låne 230.000?
    Og hvad rente fik du så det til?

    #169520
    AnonymForfatter

    Ja det gjorde jeg. Renten lyder på 6,45 p.a 🙂

    #169526
    MichaelForfatter

    Hvilken bank er der tale om?

    #169542
    thsvForfatter

    Passer ret godt med min Cerato, kan ca. holde 10-11 km ved 90% bykørsel og lidt motorvej.
    Opgivet til ca. 15 km/l, som den kun holder ved forsigtig landevejskørsel med 80-90 km/t.

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.