Lån til bil, hvorhenne /leasing af bil??

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91966
    AnonymForfatter

    Vi står og vil sælge vores bil, da vi har brug for en større hvor der er plads til barnevogn.

    I den forbindelse har vi forsøgt at kigge os lidt omkring i fht. finansiering af den nye bil. Vi kommer til at tabe penge på den bil vi har nu, så vi står ikke med overskud efter salget, og har heller ikke sparet sammen til at kunne lægge kontantbeløb på bilen.

    De penge vi taber på salget af vores bil (ca. 20.-30.000 kr.), har banken garanteret at låne os, således at de bliver lagt oven i vores eksisterende lån… Så de er dækket ind. Vi vil ikke låne til bil i banken, da de ikke kan konkurrere i fht. renterne på billån, andre steder.

    Er der nogle der kan anbefale et sted hvor man kan låne 100% til bilen til en ordentlig rente? Her tænker jeg selvfølgelig de totale omkostninger i fht. ÅOP.

    Vi påtænker at købe en Ford Mondeo stationcar TDCI, der er maks 5 år gammel… (lånebeløb ml. 150.000 – 250.000)… Vi vil købe en brugt bil, da den umiddelbart vil give en mindre værdiforringelse over de næste par år, end en ny bil.

    Samtidig går vi og lejer med tanken om måske at lease en bil i stedet for, så vi blot skal låne til tabet på salget af vores bil + ca. 30.000 kr. til leasingafgiften. Jeg har dog meget svært ved at gennemskue hvor stort tabet her vil være, når du sammenholder det med den værdiforringelse der sker på en købt bil.

    Kort sagt om os, så afdrager vi massivt (ca. 16.000 kr. pr. måned) på vore forbrugslån og ca. 3200 kr. på vores billån, for at blive gældfri på kort tid (om 1 år). Vi har haft denne ordning med banken i et år nu og har i sinde at holde planen, da vores økonomi tillader os disse høje afdrag og da planen er at købe hus om et års tid eller halvandet. Vi har en samlet årsindkomst på ca. 950.000 kr.

    Vi vil jo i den forbindelse gerne stå i en situation hvor vi ikke er teknisk insolvente om et år, når vi er færdige med at betale af på vore forbrugslån. Som jeg forstår det, så vil dette kun kunne lade sig gøre, hvis vores bil er mere værd end vi skylder på den?? og vi ikke skylder penge andre steder. Lige præcis derfor er det også lidt vigtigt for os, at det her er gennemtænkt og vi vælger den rette løsning.

    Er der nogle der kan guide mig lidt ud af denne her jungle og måske skabe et overblik i al min forvirring her.

    Jeg er selvfølgelig fuldt ud klar over at der ingen garantier er i fht. værdiforringelse på bilen, men det skader jo ikke at vælge den mest sikre metode, hvis man har muligheden… og det er jo klart en bedre fornemmelse at eje en bil, end at lease den… Hvis det altså kan svare sig på sigt…

    #169346
    MichaelForfatter

    En 5 år gammel bil er inddiskutabelt billigere end at lease en ny – især når der er tale om “stor mellemklasse" som her. Jeg er ikke 100% opdateret på leasingpriserne, men en bil i Mondeo-klassen koster vel typisk ~5-6000/md + startindskud dvs. omkring 70.000/år. For det beløb kan det langt bedre svare sig at købe en brugt omkring 150.000 og køre i den i mange år. En leasingaftale holder jo typisk kun i 3 år og så skal I til det igen mens den brugte bil sagtens kan holde 2-3 leasingperioder ud. I får selvfølgelig ikke “ny bil"-fornemmelsen, men det er en luksus I ikke kan tillade jer hvis I ønsker at købe hus indenfor en overskuelig årrække.

    Leasing introducerer også et andet problem nemlig km-begrænsningen på typisk 15000 km/året. Kørte kilometer derudover faktureres ofte ret højt.

    #169348
    AnonymForfatter

    Hvis vi skal lease en bil, ligger startindskuddet på max 30.000 og afgiften på 3750 kr. pr. måned, på den bil vi i så fald ville lease. Forsikring, vægtafgift og udgifter til benzin, ville sandsynligvis være de samme.

    Det med “ny bil fornemmelsen" er ikke noget der betyder noget for os… Så det ville bestemt ikke være årsagen til at vi valgte leasing frem for at købe en bil… Årsagen skulle udelukkende være den økonomiske del af det, i fht. at service, reparationer, vinter/sommerdæk mv. var med i prisen… Og at vi ikke ville skulle låne så mange penge, som vi skal hvis vi køber…

    #169350
    AnonymForfatter

    Sorry, glemte at sige at vi ikke kører over de 15.000 km. årligt og at det er en del af aftalen at man kan “gen"lease til en billigere pris efter aftalen på de 3 år udløber.

    #169354
    MichaelForfatter

    Bare lige af interesse: Hvor kan du lease en ny Mondeo til den pris?

    #169356
    AnonymForfatter

    Hvis vi skal lease, har vi ikke tænkt os at lease en mondeo, men en Ford Grand C-Max som du kan se her:
    https://online.easyfleet.dk/wsfn/navision.aspx?action=FMPREVALUE&60016:1=fordprivatleasing

    Den er en smule større, med 2 skydedøre hvilket er ret praktisk når der skal børn ud og ind af bilen… Desværre er modellen for ny til at vi kan købe en brugt til en rimelig pris… Men vi vil være fuld ud tilfredse med Mondeoen… vi kan bare ikke finde et ordentligt tilbud på leasing på den…

    #169368
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Fleggaard leasing har to stk Mondeo til gen-leasing:

    http://www.fleggaard-leasing.dk/Default.aspx?ID=8692&eComQuery=Ford+Mondeo

    /Henrik

    #169428
    AnonymForfatter

    ((3750*12)*3)+30000=165.000 samlet leasing* efter 3 år.
    køb af brug bil 150.000 = 150.000+(service omkostninger)-(salgspris) efter 3 år.
    køb af brug bil 250.000 = 250.000+(service omkostninger)-(salgspris) efter 3 år.

    Er der andet du er i tvivl om?

    *vær opmærksom på bilens stand ved aflevering, hht. leasing aftalen.

    #169456
    AnonymForfatter

    Det er et meget fint regnestykke, men jeg har meget svært ved at se hvor henne renterne på billånet kommer ind, da det jo er et anseeligt beløb der skal ligges oven i, hvis man vælger at købe bilen.

    Desuden tager du jo ikke højde for evt. serviceeftersyn mv. der jo skal dækkes af en selv, hvis man køber bilen.

    Ovenstående regnestykke er jo ikke svært at gennemskue, men det er jo netop ikke så simpelt som det og netop derfor har jeg spurgt om gode råd, da jeg ingen forstand har på biler, værdiforringelse osv.

    Dog har vi nu valgt at købe en Ford Mondeo Titanium fra 2007… Tror ikke det med leasing kan betale sig, med mindre man absolut vil køre i sprit nye biler, som en bruger tidligere også har nævnt. Jeg tror og håber vi har valgt rigtigt, men det er selvfølgelig altid et sats at købe en brugt bil… Heldigvis er den købt hos en “rigtig" Ford forhandler og jeg har en god fornemmelse omkring dem, i fht. de brugtvognsforhandlere vi har været ude og kigge hos.

    Tak for svarene…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.