Belåning af ejerlejlighed?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91965
    AnonymForfatter

    Hej

    Hvor meget må man belåne sin lejlighed??

    Og i tilfælde at der er et loft, er det så strafbart?

    Eller er det bare en bankrådgiver der er for dum eller for risikovillig?

    Mvh. Folmer

    #169332
    MichaelForfatter

    80% af handelsværdien i realkredit og resten som et banklån.

    #169334
    AnonymForfatter

    Ja det gik åbenbart lidt hurtigt med at skrive!

    Jeg har et eksempel med en lejlighed der er belånt langt over “skorstenen"

    Offentlig ejendoms vurdering 890.000- Gæld 1.600.000

    Lejligheden har været til salg i over et år til 895.000

    Hvordan fanø kan det lade sig gøre??

    #169336
    AnonymForfatter

    Ja det gik åbenbart lidt hurtigt med at skrive!

    Jeg har et eksempel med en lejlighed der er belånt langt over “skorstenen"

    Offentlig ejendoms vurdering 890.000- Gæld 1.600.000

    Lejligheden har været til salg i over et år til 895.000

    Hvordan fanø kan det lade sig gøre??

    #169338
    AnonymForfatter

    Fordi hvad det offentlige (skat) vurdere til er IKKE den samme som markedsværdi.

    Se nu hvad prisen på denne omtalte lejlighed kostede tilbage i 2007-2008, så får du dig et chok.

    Så dit eksempel om lejligheden er belånt langt over skorstenen rummer bare mere end en dum og naiv bankrådgiver. Der var jo absolut ingen der løftede foden var speederen for nogle år tilbage, men lånte bare ud!

    #169340
    AnonymForfatter

    Den offentlige ejendomsvurdering er fra 2009, og er yderlig belånt i 2009… Der må godt nok sidde en bankrådgiver med røde ører…

    #169342
    AnonymForfatter

    Hej Folmer

    Ejendomsvurderingen har intet med salgs/købsprisen at gøre – vurderingsfolkene bruger den offentlige vurdering til at kradse penge ind til det offentlige. Før hed den lejeværdi af egen bolig – nu ejendomsværdiskat.

    Men hvornår købte du lejligheden og hvad gav du for den? Og hvad var den offentlige vurdering dengang?

    #169344
    AnonymForfatter

    Nej nej, det er ikke mig, men en lejlighed på tvangsauktion! Jeg har kigget i salgsopstillingen og undre mig helt vildt at det kan lade sig gøre… umiddelbart ser det ud som om at nogle lån er optaget næsten samtidigt fra flere banker.

    #169352
    AnonymForfatter

    Ja så, jamen så ved du jo godt hvad det handler om.
    Men ja, der må sidde et par bankrådgivere og have røde øre visse steder…

    #169360
    AnonymForfatter

    Jeg kender en anelse til det, det med de 80% og banklånet, giver sig selv! Men jeg kan bare ikke få ind i mit lille hoved, hvordan det er muligt at låne så meget over hvad ejendommen er værd!
    I 2009 var bankerne da generelt mere tilbageholdende, ihvertfald hvad man læste i aviser osv.

    Men det giver mening at det er bankens ansvar at vurdere om det er rentabelt.

    Så tak for input!

    #169362
    MichaelForfatter

    Hvem er kreditorerne?

    Som udgangspunkt er det ikke ulovligt at belåne en ejendom 150-200%. Kun for realkredit er der en lovbestemt 80%-grænse. Man kan sagtens (!) optage lån og f.eks. belåne 100-120%, men så er pantet naturligvis ikke voldsomt meget værd og prisen på lånet vil afspejle dette. Hvis det er tilfældet vil du se flere “pantebrevshajer" blandt kreditorerne.

    Tag nu f.eks. Erik Skov Pedersen og hans berømte politiker-kone: Hér er ejendommen også voldsomt overbelånt gennem tvivlsomme kreditorer.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.