opsparring eller ekstraordinære afdrag på kreditforeningslån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • schmidForfatter
    Indlæg
  • #91955
    schmidForfatter

    hejsa. Jeg (57 år) har et pænt md. overskud+en arv på ca. kr. 200.000,-
    Jeg har en gæld kr. ca. 800.000 i min lejlighed – 5% fastforrentet resttid 13 år

    Skal jeg ekstraord. afdrage på min gæld feks.- og hvordan gør man det og hvad koster det ? Eller skal jeg spare op feks. via en 3 års aftale (ca. 3,5% p.a.) ?

    #169216
    thsvForfatter

    Jeg ville omlægge til boligprioritet i dit tilfælde.
    Alle indbetalingerne kan så hæves igen, hvis du får brug for pengene, f.eks. når du går på pension.

    #169242
    AnonymForfatter

    Du skal overveje om dit overskud skal øremærkes til noget specielt, altså skal du bruge pengene inden for få år, f.eks. til drømme/rejser. Om hvor lang tid du regner med at blive boende i lejligheden? Om du har den pensionsordning du skal bruge?

    Der er forskellige løsninger. En Boligkassekredit eller prioritetslån er nok den mest populære pga. dens fleksibilitet i afdragsfriheden.
    Du får en indlånskontoen(kan også være din løn-/budgetkonto) og en udlånskonto. Renten er ens på de to.

    I dit tilfælde vil du have en konto med minus 800.000 til f.eks. 3% i udlånsrente.
    På din indlånskonto har du så de 200.000 til samme 3% i indlånsrente.
    Da du har afdragsfrihed, betaler du reelt nu kun kr. 1.500 pr. måned, da du kun betaler for forskellen.

    Det du så afdrager på dit fastforrentet lån nu, overfører du bare til indlånskontoen og så kan du sige at du både sparer op og afdrager på dit prioritetslån.
    Pengene kan du altid hæve igen, så skal du f.eks. købe en ny bil, skal du ikke spørge banken, for du tager pengene på indlånskontoen og du låner til en billigere rente.
    Husk blot at renten er variabelt og følger oftest Nationalbankens renteniveau plus et tillæg fra banken.

    Skal det være fastforrentet, skal du nok beholde dit lån, da du ikke kan få billigere renter end det du har nu.

    Du kan se mybanker.dk’s sammenligning af renter, men spørg din rådgiver/bank om hvad de tilbyder.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.