Bank skifte, eller blot ny rådgiver?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91951
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg er en ung pige, på 20 år som skal bruge lidt ideer, og forhåbentligt gode råd.
    Jeg vil gerne skifte bank, eller rådgiver, da jeg har haft en kontrovers med min nuværende rådgiver grundet utilfredshed med hendes kundepolitik.

    Baggrunden er således:
    Jeg skiftede fra Nørresundby bank til Spar Nord sammen med mine forældre i år 2006, hvor jeg ikke brugte min konto til andet end lidt deltids arbejde nu og her, men da jeg blev 18 år flyttede jeg hjemmefra og tog min konto i brug. Jeg levede af SU, fik et Visa/dankort og det gik egentligt meget godt. Jeg havde ingen overtræk eller gæld, ud over 100 kroner et par gange hvor økonomien blev trang. Da jeg blev færdig med gymnasiet besluttede jeg mig for at rejse til England for at bo sammen med min kæreste i lidt tid, inden jeg skulle begynde på universitetet. Min bank lavede derfor et lån til mig på 26.000 kroner, hvor jeg endnu afdrager månedligt. Det var ikke noget problem som sådan, men da jeg kom tilbage for at begynde starte mine studier flyttede jeg hjem til mine forældre, og derfor skiftede jeg også afdeling.

    Jeg befinder mig endnu meget af min tid i England, sammen med min partner, da jeg har arbejde derovre, og mine studier er som netstuderende. Af en eller anden grund, besluttede min nye bankrådgiver sig for, at jeg ikke kunne få lov til at beholde mit Visa/dankort. Jeg var ikke registreret i RKI, jeg betalte alle mine afdrag til tiden, så jeg var lidt chokeret over dette, men gættede at det ikke gjorde så meget at have et elektron i stedet, da jeg alligevel ikke regnede med at lave nogle overtræk. Det gjorde det dog. Hvor jeg før kunne bruge Visa/dankort i butikkerne var dette ikke muligt med mit elektron, da det ikke havde nogen chip, og jeg blev krævet 30 kroner i gebyr når jeg hævede penge i en kontant automat. Jeg kom frem til at jeg har betalt omkring 3000 kroner i gebyrer for dette.

    Jeg var blevet lokket til at blive stjerne kunde, da de sagde at det ville være gratis at veksle valuta ved dem, men det viste sig, at det kun var hvis jeg gik ind i selve banken. Jeg fik dog købt nogle aktier i Spar Nord, men de ville ikke give mig en netbank, og jeg fik ingen forklaring på hvorfor.

    Jeg havde et problem sidste sommer hvor jeg så mistede al min bagage på en rejse fra London til Danmark, og jeg bad om et bevilget overtræk, hvilket jeg fik efter en meget lang tids irritation ved min bankrådgiver. Hun ringede derefter til mig et par gange i løbet af måneden, og sendte mig emails for at informere mig om, at jeg havde et overtræk og at jeg skulle huske at betale både det og de ca 400 kroners gebyr de tog for det.

    Jeg betalte det tilbage til tiden, og alt gik fint. Det vil sige jeg kontaktede ikke banken, før end i januar, hvor jeg pludselig stod i en meget uheldig situation. Min sambo var stukket af fra hendes del af vores husleje og forbrugsregningerne over mere end et halvt år, og min udlejer krævede at jeg betalte, eller blev smidt ud. Det var en ekstra regning på 20.000 kroner der pludseligt blev smidt over på mig. Jeg kontaktede derfor min bankrådgiver og spurgte om det var muligt at få et lån eller en kassekredit så jeg kunne få dette betalt. Hun sagde at det ikke var muligt at hjælpe mig, og at jeg var nødt til bare at finde et andet sted at bo, eller blot flytte hjem til mine forældre. Så derfor optog jeg et 15.000 kroners lån hos D:E:R og brugte min løn også.

    I dag sad jeg så med et problem hvor jeg er på besøg hos mine forældre, men mit arbejde ringede, og krævede at jeg kommer på arbejde imorgen, der er en stor nødsituation, og de har brug for mig så hurtigt som muligt. Til London fra Danmark. Det er en rejse der kan gøres på 1 ½ time, men jeg havde allerede brugt alle mine penge på regningerne der skulle betales, så jeg spurgte min bank, om det var muligt med et 3000 kroners overtræk til den 1. april, men blev fortalt, at de ikke vil give mig nogle overtræk overhovedet siden jeg havde optaget lån hos D:E:R.

    Ud over dette fik jeg en regning på 9000 kroner fra min telefon, da de har haft sendt min post til den forkerte adresse siden sidste år omkring maj. De har registreret mig i RKI, men jeg kontaktede dem, og pengene bliver betalt til den 1. april. Det er uden tvivl min fejl ikke at have betalt, men da de har haft sendt til den forkerte adresse glemte jeg det fuldstændigt i flytte rodet, og de nye lejere smed alle regningerne væk, da det ikke var med deres navn på.

    Jeg har nu en gæld på ca 30.000 kroner tilbage, hvor jeg har valgt at betale 2000 månedligt for at få det ud af verden hurtigst muligt.

    Mit budget ligger nogenlunde sådan:

    Jeg har en indtægt på 17.000 udbetalt månedligt, og mine udgifter ligger på ca 7000-8000 med mad, regninger og afdrag. Dette viser at jeg har et ret stort rådighedsbeløb, og jeg forstår derfor ikke grunden til, at min bank nægter at hjælpe mig. Ud af disse 17.000 kroner, sparer jeg ca 1000 kroner op i min pension månedligt, og derudover 1000 kroner på en opsparing. Ud over dette bruger jeg hovedparten af mine penge på at rejse frem og tilbage.

    Jeg er lige p.t. i Spar Nord, men har overvejet Danske Bank. Jeg ville gerne vide om der er andre der har haft nogle lignende oplevelser, og om det er muligt at klage over en sådan rådgiver, samt om der er nogle forslag til en god bank, man kan bruge når man rejser meget.

    Hvad jeg vil få brug for er:
    En rådgiver der er til at tale med, og som kan hjælpe når jeg har brug for det
    Netbank
    et kort med chip (vil meget gerne have et mastercard debit gold, selv hvis jeg skal betale kort gebyrer)
    mulighed for altid at kunne logge ind på netbanken

    Undskyld for det lange indlæg 🙂

    På forhånd Tak
    FrkLynge

    #169142
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor får du ikke en konto i England, når du arbejder derover?

    Om du har Danske Bank eller Spar Nord eller vel hip som hap.

    15000 kr. i lån til DER og en kæmpetelefonregning på 9000 kr. er måske nok med til at banken ikke er så velvillige til at give yderligere lån.

    Har din familie heller ikke mulighed for at hjælpe i en nødsituation? Men det har den jo nok ikke….

    #169144
    AnonymForfatter

    Hvis jeg åbner en konto i England skal jeg betale månedligt for at have den. Men jeg bor der 50% af tiden, jeg regner med at flytte helt tilbage til Danmark igen næste år, da min partner så er færdig uddannet, og så er det nemmere bare at beholde en konto herovre.

    Jeg tror ikke at telefon regningen har noget med det at gøre, da de ikke vidste noget om den før end jeg ringede til dem igen, og grunden til at jeg optog D:E:R lånet var netop fordi at de ikke ville yde mig den hjælp jeg skulle bruge. Da jeg havde min gamle rådgiver blev jeg informeret om at jeg kunne få kredit hvis jeg havde et rådighedsbeløb på 5000-6000 hvilket er grunden til min forvirring, da jeg har dette, men min rådgiver ikke vil hjælpe mig.

    Jeg har spurgt mine forældre om at låne mig pengene, men deres økonomi er ikke ret god. Jeg bryder mig ikke om at bede dem om hjælp, da jeg ved at de har meget svært ved det, og derfor vil jeg gerne have en bank, der er til at snakke med, eller i hvert fald kan give nogle begrundelser som jeg kan forstå.

    Jeg kan godt se at jeg har en ret stor gæld allerede, og er egentligt ikke interesseret i at forstørre den, jeg ønsker blot en bank, eller rådgiver, hvor jeg ikke har det helt dårligt med at tale med personen, da jeg helst vil have min økonomi helt under kontrol igen, og helst med en god dialog med min rådgiver, da jeg senere højst sandsynligt får brug for bil eller hus.

    #169148
    HalliHalloForfatter

    Men når jeg læser at du har haft en telefonregning på hele 9000 kr., så tænker man jo uvilkårligt, at så har du måske heller ikke rigtigt haft check på pengesagerne. I vore dage hvor man kan ringe næsten gratis til udlandet virker regningen på mig uforståelig. I et fremmed lang skal man selvfølgelig være meget påpasselig med roaming m.v., herunder dataforbrug m.v., for ellers løber regningen løbsk, hvilken den desværre er gjort for dig.

    Det er synd for dig, men at skifte banke tror jeg ikke hjælper dig meget i din nuværende situation. Prøv hellere at få en bedre dialog med Spar Nord, men i sidste ende er det jo din egen beslutning.

    #169150
    AnonymForfatter

    Telefon regningen kom fra en måned hvor jeg brugte min danske telefon i England, da min britiske var gået i stykket. Det koster 20 kroner pr. mb man bruger online, og ca 4 kroner pr. minut. Men for at være helt ærlig er en stor del af regningen gebyrer fra rykkere, og at den blev sendt til avis.

    Men som sådan er den ikke et problem, da jeg betaler den til den 1. april, dette er allerede aftalt med selskabet, og jeg har anmodet om at få gebyrerne taget af, da det var sendt til den forkerte adresse, hvilket jeg håber bliver muligt, da regningen så bliver en hel del mindre, hvis det ikke er muligt, betaler jeg alle 9000 den 1. april.

    Mit problem er ikke at låne penge, jeg ønsker ikke at låne penge mere, men at få en ordentlig dialog igang. sidst jeg satte mig ned og forsøgte at få en ordentlig samtale med hende, var da jeg skulle have gennemgået mit budget, og mine betalings service. Hun var meget hurtig med at fortælle mig at der ikke ville blive betalt noget, med mindre jeg havde penge på kontoen, hvilket jeg sagtens kunne regne ud, og ud over det kørte hun på mit lån. Jeg fik ingen svar på hvorfor jeg ikke var tilladt at få en net bank, hvorfor jeg ikke kunne få et visa dankort (på det tidspunkt ønskede jeg mig et, men nu har jeg et mastercard debit gold, jeg er meget glad for).

    Jeg har lidt problemer med at snakke med hende, da mine forældre og noget mere familie har hende om bank rådgiver. Mine forældre har en meget dårlig økonomi, og det føles lidt som om at hun konstant stiller spørgsmåls tegn ved hvorvidt jeg er i stand til at kunne betale noget som helst tilbage, selv om at hun har mine dokumenter, lønsedle, og kan se min løn gå ind dagligt. Ud over det blev det værre efter at min fætter klagede over hende til hendes overordnede, da hun blev ret grov overfor ham. Det er derfor jeg egentligt gerne ville vide hvad jeg får mest ud af, bank skift eller en anden rådgiver.

    #169152
    testForfatter

    Sikke en historie. Næste gang du bliver kaldt på arbejde i en ferie så bed dem om at betale dine omkostninger, bruge en interneret kaffe og hæve penge i butikkerne du handler i. Gebyret på 30 kr er for valuta hævning i udlandet i dk koster det 5 kr og der er ingen forskel på visa og visa electron.
    Du spørg om du skal skifte bank eller rådgiver? Kan du det og har du i heletaget et valg?
    Mit råd ville være at ta din økonomi lidt mere alvorligt. Hvordan kan en bofælde komme 6 måneder bag ud med betaling?

    #169164
    AnonymForfatter

    En gæld på 30.000 kroner og et stort rådighedsbeløb som du selv skriver – og yderligere sparer du 1000 kr op om måneden. Det nemmeste er vel at afdrage noget mere på gælden således, at den kommer endnu hurtigere ud af verden. Du skriver ikke hvad du har sparet op, men brug disse penge på gælden og sæt så opsparingen i bero indtil gælden er væk. Du skriver ikke hvad renten er på gælden, men prøv at regne frem til hvilken forskel det gør om du afdrager det dobbelte hver måned. Din gæld skal væk hurtigst muligt – så vil både du og din bankrådgiver blive i væsentlig bedre humør. Banken vil sansynligvis give dig dit ønskede kort så snart gælden er væk eller reduceret betydeligt. Det handler om at de vil se, at du afdrager hvad der er muligt.

    Held og lykke.

    #169174
    AnonymForfatter

    Hej!

    Din økonomi er jo slet ikke så ringe, et forbrugslån på 30k er ikke noget problem.

    Jeg har selv en forbrugsgæld på 100.000 kr. fra studietiden og det har aldrig været noget problem så længe de kunne se at afdragene blev passet.

    Så derfor har hus, bil og en kassekredit ikke været noget problem. Men som der tidligere er sagt så er det nemmeste at bruge de opsparede penge til at afdrage gælden og de 1.000 kr. du sparer op hver måned ville også være gode at bruge til at afdrage gælden.

    Hvis du afdrager med de 2.000 kr. som allerede bliver brugt samt de 1.000 kr. du sparer op vil en forbrugsgæld på 30.000 kr. med 15% i rente ikke engang tage et år at få ud af verden.

    -og ikke mindst, banken bliver ikke mindre arbejdsvillig hvis du viser at du er villig til at afdrage mest muligt på gælden.

    Telefonregningen burde du nok have opdaget, men sådan er der jo så meget. Så bare betal mest muligt og få det ud af verden.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.