Muligheder for huskøb med gæld.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91945
    AnonymForfatter

    Kæresten og jeg overvejer at købe et hus, men er ikke sikker på at det er muligt.
    Vi har en samlet indkomst på 20.000 efter skat. Jeg har et studie lån på 75.000 og vi har et forbrugers lån på 69.000. Vi har også et billån på 90.000. Vi betaler ialt 4500 hver måned til disse lån. Vi har set på huse, og tænkte på at finde et hus omkring de 650.000, vi ringede til banken som siger vi skal komme med vores årsopgørelse, sidste 3 lønsedler og vores buget. Vi har lige et lille underskud pga kæresten skulle have et kørekort, men det burde være væk næste måned. Kæresten kommer fra Holland, og er uddannet IT-supporter, men nu går han på sprogskole og får kontanthjælp. Jeg har fast arbejde, og er i en fagforening.

    Vi har allerede set et hus som vi godt kan lide (vi har jo lov at drømme) som koster 645.000. Tror i at det er muligt at gøre det til mere end en drøm?

    #169014
    OBSForfatter

    Uden at kunne gennemskue jeres økonomi 100% ud fra det du skriver vil jeg ikke mene at det er noget I skal bevæge jer ud i på nuværende tidspunkt.

    Da I har et forbrugslån og et underskud (en kassekredit?) antager jeg at I ikke har nogen opsparing hvilket vil sige at I skal ud og låne 100% til boligen. Her vil banken nok sige at I mindst skal have sparet op til udbetalingen på huset, ca. 5% af handelsprisen.
    Du skriver ikke hvad jeres rådighedsbeløb vil være hvis I købte det pågældende hus men banken vil formentlig kræve et rådighedsbeløb på i omegnen af 9-10.000 for 2 voksne og ekstra 1.500-2.000 kr. per barn I måtte have eller få i fremtiden.

    Så ud fra det du skriver ville jeg vente til I har fået betalt forbrugslånet ud og I begge er I arbejde. Det er heller ikke givet at boligpriserne er færdige med at falde, og slet ikke nu hvor der er udsigt til stigende renter.

    #169020
    AnonymForfatter

    Det er rigtigt når du siger at vi ikke har noget opsparing. Og kæreste har heller ikke noget job fordi han går i sprogskole. Vores rådighedsbeløb hvis vi køber hus vil nok være omkring 8000dkk. forbrugerslån for vi nok færdig betalt i løbet af 3 år. Det kan god være at huspriserne falder mere men kan de så lige så god stiger? Vi vil jo aldrig hvad der sker.

    Det er selvføgelig et drøm og yeah, vi vil bare vide om det var mugligt. Lige nu tænke vi ikke på at spare nogle op , da vi har gæld.

    #169024
    HalliHalloForfatter

    Gå dog ned i banken i morgen og få det hele regnet ud, så I ved nøjagtig besked.

    #169028
    HalliHalloForfatter

    Oplys mig venligst hvordan du både kan hedde “Bailey" og sidst hedde “Baileys".

    Hvorfor er du oprettet 2 gange herinde, det troede jeg var forbudt.

    #169032
    MichaelForfatter

    Der gives ikke lån til bolig på baggrund af en kontanthjælp så du skal købe huset alene i såfald – hvilket økonomien ikke er til så glem alt om huskøb i nuværende situation. Betal gælden ud og sørg for at have 2 faste indkomster.

    #169034
    AnonymForfatter

    første gang havde jeg stavet mit email forkert. Men det er jo ikke mugligt at rette eller rediger emailadressen da den ikke er activert. Men jeg kan ikke activer den fordi jeg ikke fåede email da jeg stavet den forkert.

    Men jer som har erfaring med det hele her. Vi skal jo til banken, og vi skal snakke med dem. Jeg vil bare høre om det er realistisk eller om at banken siger, ja men det har du ikke råd til.

    #169036
    AnonymForfatter

    tak michael for dine svar. Det hjælpe meget. Vi måtte åbenbart venter til han kan tale og skrive dansk.

    #169056
    AnonymForfatter

    Der er heldigvis så stor en lighed mellem dansk og hollandsk at at det går hurtigt. Min kæreste kommer også fra Holland og arbejder også med IT – han er dog selvstændig. Han har boet her i snart 3 år, men lærte dansk på meget kort tid. Efter et halvt år på sprogskole med 3 timer om dagen 4 dage om ugen så var næsten flydende på dansk. Det at være ude blandt danskerene, se dansk TV og læse danske aviser hjælper med til at det går så stærkt.

    Vi er i øvrigt også på jagt efter det perfekte hus, men har måtte slås med at finde banker der ikke var bange for at låne til udlændinge.

    Da vi er i nogenlunde samme situation og begge har partnere fra Holland som arbejder indenfor samme område så kunne vi og vores hollandske kærester måske udveksle erfaringer? Hvis du/I har lyst er i velkommen til at kontakte os på logan(snabel a)stofanet.dk

    #169060
    thsvForfatter

    Drømme er gratis, men at realisere dem koster penge.

    Din kæreste må ikke eje noget af værdi, sålænge han er på kontanthjælp, så kom igang med at spare op, og få formindsket gælden.
    Og find så et hus, når din kæreste har fundet et job.

    Et hus til 645.000 kr koster ikke meget at bo i, men husk alle udgifter til vand, varme, el og renovering, som ikke fremgår af salgsopstillingens nettoydelse.
    Selve nettoydelsen for sådant et billigt hus er jo ofte under 4.000 kr, men få lagt et fornuftigt budget, og lev efter det.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.